23948sdkhjf

Christina Nielsen går efter toppen

MOTORSPORT: Christina Nielsen ved, at hun har fået en særlig chance som kvinde – men hun ved også, at hun ikke er nået til, hvor hun er, ved at køre langsomt. Nu er hun den første danske kvinde i Le Mans.
PORTRÆT Det var egentligt et tilfælde, at hun fik øjnene op for motorsport. Christina Nielsen var 13 år og var ude og køre en helt almindelig udlejnings-gokart med sin gode veninde. Hun havde ikke prøvet det før. Men det var sjovt. Måske var det her, at hun for første gang forstod, hvad farmand, Lars ”Hjulspind” Nielsen, egentligt lavede, når han var på arbejde.

Så da hun sagde til sin far, at hun gerne ville prøve det igen, var Christina Nielsens vej mod Le Mans allerede brolagt. Det vidste hverken hun eller hendes far dengang, men allerede samme år vandt hun sit første carting-race. Det var i 2007.

Nu er 24-årige Christina Nielsen fra Hørsholm i Nordsjælland blevet 178 centimeter høj, hun har et skønt smil, langt lyst hår og en indtagende personlighed. Og så hun skal være Danmarks første kvindelige Le Mans kører. Det møder fra tid til anden nogle fordomme. So what, siger hun.

- Jeg ved godt, at jeg har fået en chance, fordi jeg er kvinde. Og det er også noget, jeg tænker over. Men jeg havde ikke fået den, hvis jeg ikke havde leveret nogle resultater i USA, som gjorde, at der bliver lagt mærke til mig. Det går hånd i hånd. Jeg plejer at sige, at som pige kan man tiltrække meget mere opmærksomhed til samarbejdspartnere, teamet og sig selv, men du får altså ikke noget opmærksomhed, hvis du bliver nummer 17 hver gang, forklarer hun og fortsætter:

- Du skal være med i top tre eller top fem, for at der er nogle, der gider at skrive om dig. Og så er det, at karrieren kan booste og boome, så man tiltrækker en langt brede målgruppe og opmærksomhed end mændene kan.

Sejr!

Vi har allerede nævnt Lars ”Hjulspind” Nielsen. Far til Christina og Le Mans-deltager fem gange. Gennem ham, og en økonomisk hånd fra familien – det kendte Semler-dynasti – blev drømmen om at køre race ganske konkret.

- Det var min far, der gav min min første chance. Min far har kørt ræs i rigtig mange år, så jeg har været heldig og blive introduceret til mange dygtige kørere og teams, som han har kørt for, med og mod for den sags skyld. Det er klart en dør, der har åbnet sig for mig. Motorsport er rigtig meget netværk, fastslår Christina Nielsen.

Den første chance kom i USA i slutningen af 2013, fordi hun kendte to prokørere, som anbefalede hende som sølvkører til et enkelt løb. Fra hun fik opkaldet og tilbuddet, til hun sad i bilen til løbet, gik der under en uge, så hun nåede slet ikke at blive nervøs. Derefter tog karrieren fart, især i USA. Sidste år var Christina Nielsen blot to point fra at vinde den amerikanske IMSA-serie, hvor hun førte med en Ferrari i GTD-klassen inden sidste løb. I stedet endte det med en bitter andenplads.
Christina Nielsens højdepunkter
Vinder af 12 Hours of Sebring GTD (2016)
2. plads i TUDOR United SportsCar Championship GTD (2015)
2. plads i 12 Hours of Sebring GTD (2015)

Det nøjedes hun ikke med i det benhårde, traditionsrige Sebring-løb i februar, hvor Christina Nielsen stillede op til løbet med den helt nye Ferrari 488 GTB.

- Den var nærmest kun lige trillet af traileren for førte gang, da den røg på banen, men alligevel endte det med en pole position, smiler hun og fortsætter:

- Den røg dog ind i nogle problemer under løbet, men alle klarede det fantastisk, og jeg har et team – Formula Racing i Allerød – med en rigtig god holdning. Vi siger altid, at det ikke er et spørgsmål, om vi får problemer, for det gør vi. Spørgsmålet er, hvordan vi tackler de her problemer. Og det synes jeg, at alle gjorde rigtig godt. Og alle kæmpede hårdt. Og så var det en stærk bil og et stærkt line-up, så da vi fik vores fejl, havde vi 12 timer til at rette op på det, og de sidste timer var alt flawless. Det var ret vildt, griner hun.

Selv om meget af Christina Nielsens tid bliver brugt på rejser og racerløb i en Ferrari, er hverdagen ikke nødvendigvis altid glamourfyldt. At være en racerkører kræver hårdt arbejde – også uden for banen. Der er mange sponsorer, der skal plejes, for at pengene kommer.

- For at være stærk mentalt, skal du også være glad. Det er ikke altid let, det vi laver. Det kan være spændende nok med møder og sponsorarbejde, men det er altså også hårdt. Derfor prøver jeg også at bruge tid med min familie og venner, og så skal jeg altid fokusere på min træning. Jeg kigger på onboard videoer, kigger på data, og der er rigtig meget forberedelse, som der er mange, der ikke tænker over, forklarer hun om sit liv, som lige leves i tæt samarbejde med Formula Racing.

Da Formula Racing vandt mesterskabet i Le Mans Series 2015 og kvalificerede sig til til Le Mans, var der mange, som gerne ville have sædet. Det gik som bekendt til Christina Nielsen. Hun er ganske komfortabel med at vide, at hun til dels har fået sædet, fordi hun er kvinde.

- Det er jeg ok med. Der er nok nogle, der har fordomme. Og det kan jeg ikke gøre så meget ved, og det er egentligt heller ikke noget, jeg gider at beskæftige sig med. Som sagt har jeg været heldig at arbejde tæt sammen med nogle fantastiske medkørere, og jeg tror også på, at vi har styrken sammen til Le Mans. For det er mentalt drænende at være til et langdistanceløb, og så er det godt, at man kan være der for hinanden. Det er langt vigtigere, end hvad andre går og tænker om mig.

Til hverdag bor Christina Nielsen i USA, hvor hun er i gang med en uddannelse inden for kommunikation. Livet som fuldtidsprofessionel venter hun stadigvæk på. Den er måske kommet et skridt nærmere med Le Mans.

Syv andre topkvinder i racing
Michele Mouton, Frankrig - især kendt for karrieren i rally for Audi
Desiré Wilson, Sydafrika - især kendt for sin kørsel i Formel 1
Susanne Kottulinsky, Sverige - kendt som rallykører i Volvo og Audi
Pat Moss Carlsson, England - især kendt som rallykører
Ellen Lohr, Tyskland - især kendt som DTM-kører for Mercedes
Jutta Kleinschmidt, Tyskland - især kendt som Paris-Dakar-kører
Mette Kruse, Danmark - især kendt som standardvognskører, Volvo




























Artiklen er en del af temaet Formel 1 / Le Mans 2016.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141