23948sdkhjf

En brugtbilsælgers ansvar

Kan en sælger af en brugt bil komme til at hæfte for fabrikationsfejl?
JURA Det er en udbredt opfattelse blandt sælgere af brugte biler, at det ikke er brugtbilsælgerens problem, hvis en bil er behæftet med en fejl, som er forårsaget af fejl i produktionen, eller hvis der er tale om forhold, der bliver bedømt som en køberetlig mangel, men som alligevel ikke bliver dækket af en nybilsgaranti. Hvis der forekommer sådanne fejl, er opfattelsen ofte, at det må være fabrikantens eller importørens problem. Men sådan forholder det sig ikke.

Der ses af og til eksempler på, at en fejl, som kan være produktionsbetinget, først viser sig lang tid efter at bilen var ny. Det kan være på et tidspunkt, hvor både nybilsgarantien og Købelovens reklamationsret over for den oprindelige sælger er udløbet. Hvis bilen så er solgt brugt af en bilhandler, og fejlen viser sig inden for Købelovens reklamationsret, vil den pågældende sælger kunne komme til at stå til ansvar for den fejl, som måske burde have været omfattet af nybilsgarantien, såfremt fejlen var blevet opdaget i tide. Hvordan hænger det så sammen?

For det første er reklamationsretten i henhold til købeloven jo faktisk en begrænsning. Det vi ofte kalder reklamationsretten, er jo i realiteten en reklamationsfrist. Det betyder at en køber har en frist på to år til at reklamere over fejl, og at sælgerens ansvar er begrænset til de 2 år. Det samme er for så vidt tilfældet med nybilsgarantierne.

Køberne har også der en frist på det antal år, som garantien løber – det være sig 2 – 3 – 4 – 5 eller 7 år – til at reklamere over fejl, som har vist sig inden for garantiperioden. Hvis fejlen ikke har vist sig, eller der ikke er reklameret inden for fristen, har garantigiver ikke et ansvar, der rækker ud over den aftalte garantiperiode, uanset om fejlen så måtte være en oprindelig mangel, som kan stamme fra fejl i materialer eller produktion. Ansvaret er begrænset til den aftalte periode.

Kimen til en fejl

Købelovens reklamationsret omfatter fejl, som var til stede på købstidspunktet, men den gælder også, hvis årsagen til fejlen har været tilstede på købstidspunktet – det er det, som nogen også kalder kimen til en fejl, eller at en fejl har været latent til stede.

Det vil sige, at der kan være tale om usædvanlige forhold, som har været under udvikling, og som ikke bare slidbetinget. Men det gælder også for forhold, som notorisk har været på bilen hele tiden, fordi det måske stammer fra en fejl i produktionen.

Et eksempel på dette kunne være, at en forhandler sælger en fem år gammel brugt bil. Bilen har oprindelig været leveret med tre års nybilsgaranti, som selvfølgelig er udløbet. Halvandet år efter købet går bilens motor i stykker, og det viser sig at en knastaksel er knækket. I den situation er skaden ikke dækket af nybilsgarantien, men der er stadig et halvt år tilbage af købelovens reklamationsret over for sælgeren af den brugte bil.

Såfremt køberen kan føre bevis for, at det er en oprindelig fejl i knastakslen, der har forårsaget at den er knækket, vil fejlen være omfattet af købelovens reklamationsret.

Et bevis kunne være, at der efter adskillelse kunne konstateres en støbefejl, som klart vil stamme fra produktionen. I det tilfælde har årsagen til fejlen været til stede på købstidspunktet og vil derfor være reklamationsberettiget i henhold til købeloven. Men det er vigtigt igen at præcisere, at det er køber der har bevisbyrden.

Bøvl med bluetooth

Der har i ankenævnet været en sag på seneste møde, som måske kan synliggøre en anden vinkel på dette problem. En brugtbilforhandler havde solgt en ni måneder gammel bil. Denne bil var selvfølgelig fortsat omfattet af fabriksgarantien. Den var ligeledes omfattet af en reklamationsret i henhold til Købeloven over for brugtbilsælgeren.

Kunden reklamerede over fejl ved bilens integrerede bluetooth-system til telefon og musikstreaming, hvilket han gjorde til sælgerfirmaet. De havde fået bilen undersøgt hos en mærkeforhandler, som via importøren og garantigiveren, havde afvist, at der var noget galt med bilen, og fastholdt at systemet fungerede som det skulle.

Kunden indbragte herefter sagen for Ankenævnet, hvor kun sælgerfirmaet var indklaget. Efter en sagkyndig besigtigelse nåede man i Ankenævnet frem til, at systemet var mangelfuldt, og man tilkendte klager en godtgørelse på 5000 kr., som skulle betales af sælgerfirmaet. I den situation hæftede sælgerfirmaet altså for en fejl, som (måske) burde have været dækket af nybilsgarantien.

En skrue i motoren

Ankenævnet har også behandlet en anden sag, hvor en kunde klagede over en fejl, som først viste sig, da bilen var mere end fem år gammel. Kunden havde haft bilen fra ny og efter fem år og 75.000 km. skete der en skade på topstykket. Ved adskillelsen viste det sig, at en ”glemt eller tabt” skrue havde forårsaget skaden, og eftersom motoren ikke tidligere havde været adskilt efter repareret måtte der være tale om en oprindelig fejl, som først kom til udtryk efter fem år.

I den sag blev der – naturligvis – ikke givet medhold til klager, hvilket var begrundet i at såvel Købelovens 2 års reklamationsfrist som den to årige fabriksgaranti var udløbet. Men hvis denne bil havde været handlet mindre end to år forinden, ville fejlen have været omfattet af reklamationsretten, såfremt køberen havde kunnet bevise sammenhængen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109