23948sdkhjf

Året der gik på godt og ondt

Det har givet pote at skifte navn, men de frie værksteders organisation måtte se reparationsgrænsen overhalet politisk trods ihærdig indsats.
DANSK BILBRANCHERÅD 31/12-2014 blev det gamle CAD navn lagt i graven for at blive erstattet af Dansk Bilbrancheråd. Hvordan er det så gået? Er det nye navn blevet vel modtaget af medlemmerne og omverdenen? Nogle medlemmer vil sandsynligvis stadig have den holdning at, ”var det nu nødvendigt”.

Ja, det var det. Det forgangne år har bekræftet os i, at beslutningen var rigtig. Omverdenen har taget rigtigt godt imod det nye navn, hvilket har udmøntet sig i betragteligt mere plads og synlighed i diverse medier, end vi tidligere har været vant til.

Det politiske arbejde har naturligvis været præget af indsatsen for, som minimum en bevarelse af reparationsgrænsen på 75 procent, men helst en helt afskaffelse. I en tid hvor alle taler om cirkulær økonomi, genbrug frem for køb og smid væk og stop for madspild, virker det ærlig talt påfaldende, at vore politikere til stadighed vil stå på mål for en model, hvor man fuldstændig tilsidesætter hensynet til miljøet og danske arbejdspladser, blot fordi det skæpper i statskassen, i form af det provenu, der følger med når trafikskadede biler bliver erstattet af nye.

Vi havde til det sidste håbet på, at regeringen og forligspartierne omkring finansloven, havde mod og mandshjerte nok til at gøre det eneste åbenlyst rigtige, nemlig at afskaffe reparationsgrænsen, til gavn for branchen, beskæftigelsen og miljøet. Desværre gik det ikke sådan, men derfor har vi ikke opgivet kampen. Politikere kommer og går, ordførere og ministre bliver skiftet ud, så der er hele tiden behov for at informere nye personer om reparationsgrænsens skadelige virkninger.

Set i bakspejlet ville en mere koordineret indsats fra branchens udøvere måske have påvirket resultatet, hvem ved. Om ikke andet ville det have tjent branchen til ære.

2015 blev også året hvor vi styrkede indsatsen for vore mange bilsælgende medlemmer. En konsulent med specialviden i alle de spidsfindigheder, der kan være ved handel, import og eksport med og af biler, blev ansat, og et panel af bilsælgende medlemmer er blevet etableret til at løbe konceptet i gang.

Beskæftigelsen på værkstederne synes igen at være i fremgang. Desværre tjenes der stadig ikke penge nok i branchen, hvilket er et bevis på, at konkurrencen derude er benhård. Som så ofte før er det bilimportørerne og grossisterne, der generelt er de dygtigste til at drive rentable forretninger.

Fremtiden vil konstant byde på nye udfordringer, men vi føler os i Dansk Bilbrancheråd godt rustet til at takle, hvad der end måtte komme. Vi vil hele tiden lægge os i selen for at kunne tilvejebringe de bedst tænkelige vilkår for vore medlemmer og for branchen som helhed.

A pro pro fremtiden, så er det lige om lidt, at landets dygtigste mekanikerlærlinge mødes i Fredericia, til DM i Skills, for at dyste om, hvem der er den allerbedste. Snyd ikke jer selv for den oplevelse, det er, at overvære disse fremtidens mekanikere, sammen med snesevis af andre håndværksfag, i indædt kamp for at vise det ypperligste af, hvad dansk håndværk kan præstere.

Rigtig godt nytår!

Henrik Pedersen,

landsformand Dansk Bilbrancheråd

Artiklen er en del af temaet Nytårsudtalelser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093