23948sdkhjf

Københavnerne er vilde med at dele bil med naboen

Mere end 20.000 mennesker deler nu bil med hinanden i hovedstaden.
SAMKØRSEL I løbet af de sidste to år er det blevet mere og mere populært at dele med bilen med naboen. Hos MinbilDinbil - en delebilsordning, hvor man via en online platform kan dele sin med andre - har interessen været stor. Antallet af brugere er steget til over 20.000 på kort tid. Lige nu udgør København Danmarks største marked for peer-to-peer delebiler. Byer som Aarhus, Odense og Aalborg er dog lige i hælene på hovedstaden.

Deleøkonomi er et af tidens hotteste emner og danskerne har for alvor fået øjnene op for den nye trend. I løbet af det sidste halve år har knapt hver tiende dansker deltaget i deleøkonomien, viser en måling foretaget af TNS Gallup. Det har kunnet mærkes hos MinbilDinbil – den største platform i Danmark, der kun beskæftiger sig med peer-to-peer biludlejning. Platformen lancerede i juli 2013 og siden november samme år er antallet af brugere tidoblet. I samme periode er antallet af biler til rådighed steget med over 430 procent, så der nu er over 20.000 personer, der deler bil med hinanden via platformen. Langt de fleste af dem bor i København.

- Københavnerne rigtigt gode til at tage nye idéer til sig, hvilket har været med til at gøre vores platform til en stor succes i netop København. MinbilDinbil opfylder ganske enkelt et behov som mange byboere står over for. Uden selv at eje, får man med MinbilDinbil alligevel mulighed for at råde over en bil, når behovet opstår. Samtidigt kan man som bilejer tjene penge på sin bil, når man ikke selv bruger den, forklarer Valerio Sandri, grundlæggeren af MinbilDinbil og tilføjer:

- Desuden har vi brugt meget tid på at professionalisere vores service, så vi altid har fokus på tillid og kvalitet. Tillid er noget af det vigtigste, når man lejer sin bil ud.

Godt for miljøet

En bilejer, der lejer ud via MinbilDinbil tjener i snit ca. 11.000 kr. om året på sin bil. Og ved at dele bilen, tjener man ikke blot ekstra penge, man er også med til at reducere antallet af biler på byens gader og dermed sænke den samlede CO2-udledningen i de urbane områder på sigt. Derudover har det en styrkende effekt på de sociale netværk i ens lokalområde, når man deler bil med naboen. Mange gør også brug af MinbilDinbil som alternativ til offentlig transport, fx i juletiden, når de skal besøge deres familier.

På vej ud i Europa

I begyndelsen af maj i år blev MinbilDinbil opkøbt af den fremadstormende hollandske virksomhed, SnappCar, der er den næstørste peer-to-peer delebilstjeneste i Europa.

- SnappCar ser Danmark som et af de mest interessante markeder for peer2peer delebiler pga. danskernes mentalitet. Det ligger i deres DNA at tænke grønt og socialt, forklarer Pascal Ontijd, medstifter af SnappCar.

Målet for SnappCar er at blive Europas største aktør inden for peer-to-peer delebiler og nå op på 250.000 biler, der kan deles af millioner af europæere via firmaets platform i 2018.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078