23948sdkhjf

Så meget kommer bilerne til at koste

Med den nye finanslovsaftale bliver en Porsche 911 350.000 kroner billigere, mens priserne på A- og B-bilerne stort set er uændret. Se udvalgte priseksempler her.
FINANSLOV Afgiftsnedsættelsen fra 180 til 150 procent betyder, at det er de dyrere biler, der får den største besparelse. Det viser beregninger, Bilbasen/Bilinfo har foretaget. Eksempelvis vil en Porsche 911 Turbo, som i dag koster kr. 3.540.998, bliver kr. 359.534 billigere og således vil få et prisskilt på kr. 3.181.464. Anderledes forholder det sig med A- og B-biler, der stort set ikke mærker noget til afgiftsnedsættelsen. En Kia Rio 1,4 CVVT Comfort 5d til en pris i dag på kr. 165.355 bliver sølle 37 kroner billigere.

Den nuværende registreringsafgift er 105 procent for de første kr. 81.700 og herefter 180 procent.




Når det gælder brugtmarkedet vurderer bilbasens talsmand, Jan Lang, at de brugte biler på det danske marked, der koster over 170.000 kroner, vil værdiforringelsen være ca. 17.000 kroner.
- Konsekvensen på brugtbilmarkedet vil være, at jo nyere bilen er, jo højere ekstraordinært værditab vil der være som konsekvens af ændringerne i registreringsafgiften. Samtidig viser vores analyse, at jo dyrere bilen er, jo større vil værditabet være. Det skal dog bemærkes, at vi vurderer, at brugtbiler, der er er over tre år gamle kun vil blive marginalt berørt af dette.

Mere plads og sikkerhed

Regeringens nedsættelse af bilafgifterne ændrer markedet til fordel for større og mere sikre biler. Det mener direktør i Renault Danmark, Henrik Bang. Han forudser, at mikrobilerne i løbet af få år udgør under 10 procent af markedet, og at der er et rekordår i vente for 2016 med over 250.000 solgte biler.

- Hvis du vil spare 17.448 kroner på din nye Renault Kadjar, så er der godt nyt. Besparelsen kommer nemlig fra fredag den 20 november. Regeringens nedsættelse af registreringsafgiften fra 180 procent til 150 procent, medfører, at en bil som Renault Kadjar 110 hk dCi i Zen-version falder fra 310.900 kroner til 293.452 kroner. Det viser beregninger, som Renault Danmark har lavet på baggrund af de foreløbige oplysninger fra finanslovsforhandlingerne, siger Henrik Bang.

Der er en smule usikkerhed forbundet med udregningen, men tendensen er klar. Jo dyrere en bil – desto flere penge er der at spare.

Vælger man benzinudgaven af Renaults Kadjar – en version med 130 hk og igen i Zen-udstyr – er besparelsen en smule mindre, nemlig 12.133 kroner. Bilen er faldet fra 286.900 kr. til 274.767 kroner.
I den anden ende af skalaen er der ikke de store penge at hente. En Renault Clio med benzinmotor koster det samme efter som før afgiftsnedsættelsen, hvorimod der er lidt penge at spare på dielsenversionen, der er lidt dyrere. Her forventes der en besparelse på 4.222 kroner i både hatchback og stationcar udgave.

Den bedst sælgende crossover i B-segmentet – Renault Captur får lidt mere gavn af afgiftsnedsættelsen – men igen her er det dieseludgaven der får størst gevinst. Her forventes besparelsen at ligge på knap 8.000 kroner, mens benzinversionen kun falder omtrent 1,500 kroner.

Hos Renault Danmark mener direktør, Henrik Bang, at de nye afgifter vil ændre på vores bilmæssige landkort.

- Mikrobilerne, der indtil nu har domineret markedet totalt med op 35 procents markedsandel, da det gik bedst, forventer jeg vil komme ned på omkring 10 procent. Derimod fortsætter B-segmentet – der hvor Renault Clio og Renault Captur befinder sig – sin vækst og snupper nok 30 procent af markedet, mens C-segmentet vil vokse til 20 procent, og det store D-segment vil komme helt op på 15 procent, vurderer altså direktør i Renault Danmark, Henrik Bang, der understreger, at beregningerne er kvalificerede skøn.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095