23948sdkhjf

Ny regering – tre nye ønsker fra brancheforening

AutoBranchen Danmark gentager tre store politiske ønsker - efter Folketingsvalget.
POLITIK Først og fremmest tillykke med valget til blå blok. En ny regering betyder også et nyt regeringsgrundlag, nye folk på centrale poster og nye prioriteter. AutoBranchen Danmark har derfor tre ønsker, som vi håber den nye regering vil tage med i deres regeringsgrundlag og den kommende finanslov, lyder det fra foreningen:

1. Permanent højere reparationsgrænse
Rød blok har haft stor succes med at forhøje reparationsgrænsen i 2014 og 15. Det har både skabt 300 jobs og gavnet miljøet, fordi vi har skullet skrotte færre biler, der sikkerhedsmæssigt forsvarligt kunne repareres og sendes tilbage på vejene. Under vores valgmøder rundt i landet har de politikere fra blå blok, som var med til at nedsætte grænsen i 2010 erkendt, at det var et fejlskud, som bør rettes. Samtidig har de røde politikere gjort sig til talsmænd for, at det er sund fornuft at forhøje grænsen permanent.

Men ingen brancher, heller ikke autobranchen, kan leve med midlertidige ordninger. Vi vil have gode og stabile rammevilkår, og derfor er AutoBranchen Danmarks første ønske til politikerne en permanent højere reparationsgrænse på mindst 75 procent.

2. Omlægning af registreringsafgiften til teknisk afgift

Den første regel om registreringsafgiften er, at man ikke taler om den. Omlægninger skal komme "overnight" uden forudgående diskussion i offentligheden.

Den værdibaserede registreringsafgift er imidlertid en modsætningsfyldt størrelse, når politikerne gerne vil belønne biler, der kører langt på literen og er sikre. I stedet belønnes storindkøbere som finansieringsselskaber på bekostning af almindelige danskere, som betaler fuld afgift.

En omlægning til en teknisk styk-afgift på bilerne baseret på CO2-udledning, vægt og sikkerhedsudstyr vil give en friere konkurrence, mindre snyd og klare incitamenter til at vælge den "grønneste" og sikreste bilmodel.

AutoBranchen Danmarks andet ønske til regeringsgrundlaget er derfor, at der tages fat om registreringsafgiften og lægger den om. Gerne "overnight".

3. Belønning for moderne sikkerhedsudstyr, der redder liv
Sikkerhedsudstyr redder liv. Så enkelt kan det siges, og statistikkerne er helt tydelige. Siden sikkerhedsselens indførelse i 70’erne er antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken reduceret med mere end 90 procent pr. kørt kilometer. I 2007 var de danske biler blandt de sikreste i verden, fordi der blev indført fradrag i registreringsafgiften for seks airbags, så det blev standard. Siden er der sket meget på sikkerhedsområdet, så bilerne næsten kan køre selv. Men sikkerhedsudstyret koster op til tre gange så meget i Danmark som i vores nabolande og bliver fravalgt af størstedelen af bilkøberne.

AutoBranchen Danmarks tredje ønske til regeringsgrundlaget er, at det skrives ind i registreringsafgiftsloven, at listen over fradragsberettiget sikkerhedsudstyr opdateres med et fast interval. For eksempel hvert år eller hvert andet år. Så danskerne igen kan køre i sikre biler.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079