23948sdkhjf

AutoBranchen roser Skat

Anerkendende ord til Skat for at tage anklagerne seriøst.
KONTROL I efteråret 2014 var der kritik af Skats kontroller i autobranchen. Skat bad derfor det uafhængige analysebureau Wilke om at foretage en kvalitativ undersøgelse hos de bilforhandlere, som Skat besøgte i 2014. AutoBranchen Danmark er tilfredse med Skats reaktion, der signalerer, at de har taget kritikken seriøst.

SKAT har lavet en handlingsplan på baggrund af rapporten. 19. marts havde AutoBranchen Danmark et møde med Skat, hvor de fremlagde resultaterne og lagde en plan for næste skridt:

- Vi mener, at rapporten giver et retvisende billede og underbygger vores påstand om, at der er plads til forbedringer. Autobranchen og Skat skal bruge rapporten til at komme videre både med et bedre samarbejde omkring projekt flytning af avance, men også til et bedre samarbejde omkring fremtidige projekter hos Skat, siger administrerende direktør i AutoBranchen Danmark, Jens Brendstrup, og fortsætter:

- Skat og branchen har aftalt et langt tættere samarbejde, hvor Skat fremover vil inddrage branchen allerede, når Skat planlægger nye projekter. Det vil sige, at Skat gerne vil lære noget mere om branchens forhold og have branchens hjælp til at skabe nogle valide analyser af branchen og branchens vilkår, inden kontrollen påbegyndes. Skat og branchen har desuden aftalt, at konkrete ting kan afprøves hos udvalgte forhandlere, før Skat sætter dem i søen, siger han.

Undersøgelsens hovedkonklusioner

• Skat overholder de formelle regler.
• Skats medarbejdere er imødekommende.
• Flere bilforhandlere har oplevet, at Skats medarbejdere som udgangspunkt mener, at virksomheden har snydt.
• Bilforhandlere efterlyser mere konkret viden og læring om fastsættelse af værdi.
• Bilforhandlerne oplever Skats kontroller som en mental og ressourcemæssig belastning.
• Bilforhandlerne efterlyser, at Skats medarbejdere får øget kendskab til og forståelse for branchen.
• Bilforhandlerne oplever Skats kontroller som konkurrenceforvridende.
• Et mindretal af bilforhandlerne har oplevet Skats medarbejdere som truende.

Rapportens konklusioner giver anledning til, at SKAT iværksætter en række interne initiativer og initiativer i forhold til eksterne parter.

Hovedoverskrifterne er:

1. Skats samarbejde med bilbranchen intensiveres.
2. Skat vurderer behov for at informere om krav til værdiansættelse.
3. Skat revurderer bilprojekterne.
4. Skat styrker det ledelsesmæssige tilsyn.
5. Skat arbejder med professionel adfærd.



Krav til værdiansættelser

Skat vil på baggrund af rapporten vurdere behovet for at kommunikere vejledende rammer ud til såvel bilforhandlere som Skats medarbejdere. Vejledningen skal præciserer, hvilke forhold Skat kan forventes at lægge vægt på ved Skats konstatering af, om der er sket overflytning af avance på biler:

- Det er også meget positivt, at Skat fremover vil fokusere meget mere på information og vejledning end kontrol – det betyder, at de pæne ord fra Skats egen indsatsplan forhåbentlig nu bliver fulgt op. Det er netop vejledning, retningslinjer og dialog, branchen har efterspurgt igen og igen”, siger Jens Brendstrup.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111