23948sdkhjf

Hurtigt og sikkert valg af farve

Internetbaseret søgesystem overhaler farvekortet og er uundværligt for moderne autolakerer.
FARVESØGNING Hvad enten en bil er sort, sølvfarvet eller hvid, er den ikke bare sort, sølvfarvet eller hvid. Inden for disse tre ret almindelige bilfarver findes der talrige varianter. Dem skal et moderne autolakereri ramme, så selv en trænet fagmand ikke kan se forskel på, hvad der er den originale farve, og hvad der er reparation. Reparationen skal også være ”original”.

Nye farvetrends, indfarvede klarlakker og pigmenter stiller stadigt større krav til malerværkstederne, som skal reparere lakskader. Også på nye biler. Derfor er det også et krav, at malerværkstederne hurtigt kan få fat på de nødvendige farvekoder. Disse farvekoder findes allerede, før bilerne produceres og besluttes af bilfabrikkernes designere, så lakproducenterne kan fremstille lakkerne.

Hurtig adgang

- Allerede når en ny bil forlader samlebåndet på fabrikken, skal autolakerere kunne male den, hvis uheldet er ude. Derfor skal autolakereren have adgang til bilens præcise informationer om farven på de forskellige dele af bilen, på et så tidligt stadium så muligt, fortæller Torben Brinkland, der er teknisk koordinator i Baden-Jensen A/S’ tekniske afdeling i Kolding og har ansvaret for IT.

Han har sammen med cheftekniker, Gerhard Wiechert, haft flere hold på kurser, med gennemgang af Spies Hecker Color Tools ”farvesøgeværktøjer” kombineret med praktiske øvelser.

De praktiske øvelser har givet deltagerne en større forståelse af brugen af de forskellige farveværktøjer, samt indblik i for eksempel påføringsmetodens indflydelse på farven.

For nylig blev virksomhedens nyeste, internetbaserede farveværktøj Phoenix præsenteret for Toyota-forhandlere fra hele landet, som har eget malerværksted. Præsentationen foregik i Baden-Jensens træningscenter i Middelfart med deltagelse af skadechefer, malere og pladesmede. Torben Brinkland har efterfølgende haft travlt med at få de første af disse farvesøgesystemer ud på Toyota-værksteder landet over. De skal både installeres, og brugerne skal så instrueres i alt det, de kan bruge Phoenix til. Og det er ret meget i forhold til, hvad der hidtil har været muligt i de nuværende farveværktøjer.

Præcis søgning

- Med Phoenix kan man søge produktspecifikt på bilmærke og model, og dermed også finde frem til den originale farve, som bilen havde, da den forlod samlebåndet. Men ofte skal man jo genskabe noget, som er et produkt af vind og vejr, så man ikke direkte kan benytte det originale farvekort og fabrikkens originale farvekode, forklarer Torben Brinkland.

Selve farvemåleren, som Torben Brinkland benytter, og som også blev benyttet, da Phoenix blev præsenteret, gør det også muligt at ramme bilens aktuelle farve ret præcist. Efter måling udsøges resultaterne i farveværktøjet Phoenix.

- Her kan farven søges med detaljerede oplysninger eller mere allround. Phoenix beregner selv de bedste målinger, og giver et visuelt billede af resultatet. Måske viser det sig, at en farve til et helt andet bilmærke rammer mere præcist den farve, der skal bruges, forklarer Torben Brinkland.

Ugentlig opdatering

En af fordelene ved Phoenix er, at det indeholder alle de nyeste recepter og oplysninger på bilmodeller og tilbehørsdele. Systemets oplysninger opdateres af Spies Hecker hver uge og vil være tilgængeligt hos alle brugere.

At systemet er internetbaseret betyder også, at flere afdelinger i samme virksomhed kan være på ét system, der er tilkoblet den samme database. Dermed er der også mulighed for, at applikationsoplysninger, farvekoder og målinger kan benyttes af flere inden for samme organisation.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078