23948sdkhjf

Volkswagen iD.7 kåret som årets firmabil – men en anden udgave spås større succes

Den rummelige, elektriske firmabil fra Volkswagen spås stort salgs- og leasingpotentiale men først når den kommer som stationcar, vurderer jurymedlem

For tredje år i træk kører en elbil med titlen som Årets Firmabil. En kåring som Jyllands-Posten og brancheorganisationen Business Danmark står bag.

Det er det elektriske svar på Volkswagen Passat, den spritnye ID.7, der overhaler feltet beståede af i alt otte biler med BMW i4 og BYD Seal på de næste pladser. De øvrige kandidater var Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 6, Xpeng P7, Nio ET5, Polestar.

Som begrundelse for at have givet topkarakterer til ID 7 siger Lars Bundgaard, der er trafik- og vejpolitisk formand i Business Danmark:

- VW ID.7 er en firmabil, der byder på afbalancerede køreegenskaber til de lange stræk, velstøttende ergonomiske sæder, masser af plads og ikke mindst en god udstyrspakke, siger Lars Bundgaard, der er trafik- og vejpolitisk formand i Business Danmark.

De tre øverst på podiet

  1. VW ID.7
  2. BMW i4
  3. BYD Seal

Det er 18. gang, at Business Danmark kårer Årets Businessbil i samarbejde med Jyllands-Posten. Juryen består af syv firmabilister fra Business Danmark, to motorjournalister og en fysioterapeut, som bedømmer ergonomi.

Testen foregår over to dage, hvor køreegenskaber, komfort, sæder, økonomi og udstyr vurderes.

Med beskatningspriser fra ca. 440.000 kroner før genberegning, lander ID.7 umiddelbart godt i en klasse med historisk skarp konkurrence. Men det er ikke basismodellen, der vil blive et hit hos firmabilisterne, spår Jens Haarmark Nielsen, der er chef for Fleet Management i Nordania Leasing.

- Det kan godt være, at den nye ID.7 som hatchback er en både rummelig og praktisk model. Men sammenligner man den med sin konventionelle forfader i klassen, Passat, vil den kommende stationcar-udgave af bilen blive et endnu større hit, siger han og fortsætter:

- Vi glæder os meget til at få ID.7 som stationcar på markedet. Vi ved, det er en biltype, der historisk har været populær hos firmabilisterne, så den version har jeg endnu større forventninger til. Man skal dog ikke undervurdere de praktiske egenskaber i den nuværende hatchback-version. Med den store bagklap er der god adgang til det store bagagerum.

To år i træk

Gennem de seneste 15 år har mange ”klassiske firmabiler” som Ford Mondeo, Skoda Octavia, Audi A4 og Volkswagen Passat snuppet sejren. Men de seneste år har fokus skiftet – i takt med virksomhedernes øgede interesse for at vælge elektriske elbiler – og i år er det derfor tredje gang, at en elbil kåres som Årets Firmabil.

Volkswagen Passat og Ford Mondeo er i øvrigt de eneste modeller, der har vundet titlen to år i træk. Det skete med Passat i 2008 og 2009, mens Ford gentog kunststykket i 2015 og 2016. Bortset fra den første kåring, hvor japanske Mazda 6 kom øverst på podiet, er det udelukkende europæiske biler, der er kørt med sejren.

Årets Firmabiler gennem tiderne

2024: VW ID.7
2023: Skoda Enyaq IV
2022: Audi Q4 40 e-tron Attitude
2021: Peugeot 508 SW Plugin Hybrid
2020: BMW 320d Touring
2019: Volvo V60 D4 aut. Momentum
2018: Opel Insignia Sportstourer 2,0 turbo D
2017: Renault Talisman 160 hk DCi
2016: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180
2015: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180
2014: Skoda Octavia 2,0 TDI
2013: Volvo V40D2
2012: VW Passat 1,6 BMT
2011: Audi A4 2,0 TDI
2010: Opel Insignia 160 CDTI
2009: VW Passat 2,0 TDI
2008: VW Passat 2,0 TDI
2007: Mazda 6 2,0

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11