23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
24.12.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Aarhus Letbane I/S

Offentligt udbud vedr. Indkøb af varebiler til Aarhus Letbane


Aarhus Letbane I/S

863446-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Transportudstyr og transporthjælpemidler – Offentligt udbud vedr. Indkøb af varebiler til Aarhus Letbane
OJ S 248/2025 24/12/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Aarhus Letbane I/S
E-mail kontakt@tohv.dk
Køberens retlige status Offentlig virksomhed
Den ordregivende enheds aktiviteter Bytransport med jernbane, sporvogn, trolleybus eller bus
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Offentligt udbud vedr. Indkøb af varebiler til Aarhus Letbane
Beskrivelse Nærværende udbud omfatter en kontrakt om operationel leasing af fem (5) varebiler til Ordregiver. Varebilerne skal specialopbygges og anvendes af Ordregivers sporteknikere i forbindelse med udførelse af tekniske opgaver, herunder transport af værktøj, udstyr og materialer i forbindelse med drift, vedligeholdelse og service. Det forventes, at varebilerne vil have et blandet kørselsmønster, idet varebilerne skal anvendes i både by- og landområder. Hver varebil vil som udgangspunkt blive anvendt af én medarbejder. Da førerne imidlertid har varierende højde og kropsbygning, lægger Ordregiver vægt på, at varebilerne har gode og ergonomisk hensigtsmæssige indstillingsmuligheder samt tilfredsstillende udsigtsforhold i alle relevante indstillingspositioner. Endvidere kan brugerne have mange ind- og udstigninger i løbet af en arbejdsdag, hvorfor varebilerne skal have gode ind- og udstigningsforhold, der tilgodeser alle brugere uanset størrelse. Ordregiver har desuden fokus på, at varebilerne skal være økonomiske i drift, herunder med hensyn til energiforbrug, serviceomkostninger og rækkevidde, så de understøtter en effektiv og bæredygtig transportløsning. Den udbudte kontrakt inkluderer en månedlig leasingydelse inkl. udstyr og serviceaftale, som løber over en periode på fem (5) år. Ordregiver må ikke have afledte omkostninger i forbindelse med leasingaftalen. Leasingydelsen skal angives med en fast ydelse i hele leasingperioden og må ikke være genstand for ændring udover som nævnt i Udkast til Kontrakt, pkt. 2.6. Ordregiver henviser til Kontraktbilag 1 – Kravspecifikation og Underbilag 1.1 – Oplæg til indretning af varebil for en yderligere beskrivelse af indkøbet.
Identifikator for proceduren d8ce5de9-c670-475b-8a15-35f8c78b443c
Intern ID 534cb24c-5a9b-434e-bbab-042a928e6405
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  34000000   Transportudstyr og transporthjælpemidler
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  34100000   Motorkøretøjer
2.1.2.
Udførelsessted
By Aarhus
Postnummer 8000
Landsdel (NUTS) Østjylland   ( DK042 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Bilerne skal leveres på Ordregivers adresse (Thomas Koppels Gade, 311, 8000 Aarhus C), eller efter aftale på en anden adresse i Aarhus Kommune.
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Ordregiver har nedsat en arbejdsgruppe bestående af fire (4) medarbejdere, der skal foretage en saglig vurdering af den tilbudte varebil på baggrund af de angivne parametre i Kontraktbilag 6 – Tilbudsbesvarelse, punkt 3.1. Tilbudsgiver skal i den forbindelse aflevere en varebil til afprøvning den 26.01.2026 kl. 07.30. Varebilen skal leveres til: Thomas Koppels Gade, 311, 8000 Aarhus C. Varebilen skal stemme overens med og svare til det tilbudte og være mærket/angivet med Tilbudsgivers navn. Ordregiver gør dog opmærksom på, at varebilen der afleveres til afprøvning ikke forventes at være specialopbygget. Varebilen, som leveres til afprøvning, skal være forsikret af Tilbudsgiver, med en maksimal selvrisiko på 5.000 DKK. Dette gælder både for biler med prøveplader og biler med nummerplader. - Ordregiver er ansvarlig for ansvar/kaskoforsikring af de leasede biler, jf. Udkast til Kontrakt pkt. 8.3 - Der kan ikke tildeles kontrakt til virksomheder, som er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO´s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land, jf. udbudslovens § 134 a. - Tilbudsgiver skal indsende udfyldt og underskrevet Udbudsbilag C - Tro og loveerklæring Rusland vedrørende forordning om Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine, jf. RÅDETS FORORDNING (EU) 2022/576 af. 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. - Udbuddet er ikke opdelt i delkontrakter. Ordregiver har, med baggrund i økonomiske forhold skønnet, at der med en samlet aftale kan opnås mere fordelagtige priser. Af hensyn til kvaliteten og sammenhængen i den samlede udbudte opgave vurderes det hensigtsmæssigt med én samlet aftale, ligesom en opdeling, ud fra et markedsmæssigt forhold, ikke skønnes at give yderligere virksomheder – herunder SMV – øget mulighed for at afgive tilbud. - Ordregiver opfordrer Tilbudsgiver til at stille afklarende spørgsmål løbende og hurtigst muligt, såfremt Tilbudsgiver er i tvivl om forståelsen af krav i kravspecifikationen, vilkår i kontrakten eller udbudsmaterialet i øvrigt. Spørgsmål stilles i Udbudssystemet ved at klikke ”Send spørgsmål” under fanen ”Kommunikation”. Herefter udfyldes dialogboksen med henvisning og spørgsmålet. Ved at klikke på ”Send” fremsendes spørgsmålet til Ordregiver. - Tilbudsgiver, andre enheder og sammenslutninger skal, på Ordregivers opfordring, fremlægge dokumentation for de oplysninger, som er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 144 og 152. Inden beslutning om tildeling af kontrakten skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152. Ordregiver forbeholder sig endvidere mulighed for på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at anmode en Tilbudsgiver om at fremlægge dokumentation, hvis dette er nødvendigt for at sikre, at proceduren gennemføres korrekt. Som dokumentation for, at Tilbudsgiver ikke er omfattet af en af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og 3 samt § 137, stk. 1, nr. 2, skal følgende fremlægges, jf. udbudslovens § 153: - Et uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument, der viser at Tilbudsgiver ikke er omfattet af § 135, stk. 1, og et certifikat, der beviser, at Tilbudsgiveren ikke er omfattet af § 135, stk. 3 og § 137, stk. 1, nr. 2 og nr. 4. - Udsteder det pågældende land ikke disse former for dokumentation eller dækker disse ikke alle tilfældene i § 135, stk. 1 eller 3 og § 137, stk. 1, nr. 2 og nr. 4, kan de erstattes af en erklæring under ed eller en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig myndighed mv., hvis edsaflæggelse ikke anvendes i det pågældende land. For danske Tilbudsgivere kan beviset bestå i en serviceattest. Såfremt den vindende Tilbudsgiver er en udenlandsk virksomhed, skal denne fremlægge tilsvarende dokumentation i den version og/eller fra de myndigheder, som er relevante i den vindende Tilbudsgivers hjemland. En filial af en udenlandsk virksomhed betragtes som en udenlandsk virksomhed. Ordregiver er dog berettiget til at kræve yderligere dokumentation og foretage effektiv kontrol af den fremlagte dokumentation, såfremt Ordregiveren skønner, at det er nødvendigt for, at udbudsproceduren gennemføres korrekt. Tilbudsgiver skal ikke fremlægge dokumentation for, at Tilbudsgiver ikke er omfattet af den obligatoriske udelukkelsesgrund i udbudslovens § 134 a. For de øvrige udelukkelsesgrunde i udbudsloven er det Ordregiver, der skal kunne påvise eller have tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at Tilbudsgiveren er omfattet af en af de disse udelukkelsesgrunde. En Tilbudsgiver, der er omfattet af en udelukkelsesgrund, er udelukket fra at deltage i udbuddet, medmindre Tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138, med undtagelse af udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 134 a, hvor Tilbudsgiver ikke har mulighed for at dokumentere pålidelighed. Ordregiver kan alene udelukke en Tilbudsgiver, hvis Ordregiver har meddelt Tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis denne ikke inden for en passende frist har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for dennes pålidelighed (self-cleaning), eller hvis den fremlagte dokumentation ikke vurderes tilstrækkelig til at dokumentere pålidelighed. I forhold til hvad der tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3. - Hvis Tilbudsgiver baserer sig på andre virksomheders kapacitet, vedlægges støtteerklæring underskrevet af støttende enheder. - Afgives tilbud af et konsortium, skal de krævede oplysninger afgives for hver deltager i konsortiet i særskilte ESPD for hver konsortiedeltager. Konsortiedeltagerne skal i ESPD’et angive, hvilken konsortiedeltager der med bindende virkning, kan føre afklarende drøftelser og indgå kontrakter med Ordregiver. Desuden skal de enkelte deltagere i konsortiets ydelser/roller angives i ESPD’et. - Tilbudsgiver, andre enheder og konsortier skal på Ordregivers opfordring fremlægge dokumentation i henhold til udbudsloven § 144 og 152 for de oplysninger, som er afgivet i ESPD’et i forbindelse med tilbuddet. - Ordregiver forbeholder sig ret til at anmode Tilbudsgiver om at godtgøre, at samme juridiske enheds deltagelse i flere tilbud ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige Tilbudsgiveres tilbud, herunder at der ikke følges en praksis, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende. Såfremt dette ikke kan godtgøres, forbeholder Ordregiver sig ret til at afvise sådanne Tilbudsgivere.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/25/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse
Korruption Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Svig Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Deltagelse i en kriminel organisation Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer: a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt, b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger, c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, og d) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Ophævelse eller en lignende sanktion Har den økonomiske aktør væsentligt misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en ordregivende enhed eller en tidligere koncessionskontrakt, hvor misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion?
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Erhvervsvirksomheden er indstillet Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet?
Konkurs Er den økonomiske aktør gået konkurs?
Tvangsakkord uden for konkurs Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs?
Insolvens Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling?
Aktiver, der administreres af en kurator Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten?
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret?
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Offentligt udbud vedr. Indkøb af varebiler til Aarhus Letbane
Beskrivelse Nærværende udbud omfatter en kontrakt om operationel leasing af fem (5) varebiler til Ordregiver. Varebilerne skal specialopbygges og anvendes af Ordregivers sporteknikere i forbindelse med udførelse af tekniske opgaver, herunder transport af værktøj, udstyr og materialer i forbindelse med drift, vedligeholdelse og service. Det forventes, at varebilerne vil have et blandet kørselsmønster, idet varebilerne skal anvendes i både by- og landområder. Hver varebil vil som udgangspunkt blive anvendt af én medarbejder. Da førerne imidlertid har varierende højde og kropsbygning, lægger Ordregiver vægt på, at varebilerne har gode og ergonomisk hensigtsmæssige indstillingsmuligheder samt tilfredsstillende udsigtsforhold i alle relevante indstillingspositioner. Endvidere kan brugerne have mange ind- og udstigninger i løbet af en arbejdsdag, hvorfor varebilerne skal have gode ind- og udstigningsforhold, der tilgodeser alle brugere uanset størrelse. Ordregiver har desuden fokus på, at varebilerne skal være økonomiske i drift, herunder med hensyn til energiforbrug, serviceomkostninger og rækkevidde, så de understøtter en effektiv og bæredygtig transportløsning. Den udbudte kontrakt inkluderer en månedlig leasingydelse inkl. udstyr og serviceaftale, som løber over en periode på fem (5) år. Ordregiver må ikke have afledte omkostninger i forbindelse med leasingaftalen. Leasingydelsen skal angives med en fast ydelse i hele leasingperioden og må ikke være genstand for ændring udover som nævnt i Udkast til Kontrakt, pkt. 2.6. Ordregiver henviser til Kontraktbilag 1 – Kravspecifikation og Underbilag 1.1 – Oplæg til indretning af varebil for en yderligere beskrivelse af indkøbet.
Intern ID 35dd954b-d55b-4a62-becd-b914cbd9578a
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  34000000   Transportudstyr og transporthjælpemidler
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  34100000   Motorkøretøjer
5.1.2.
Udførelsessted
By Aarhus
Postnummer 8000
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Bilerne skal leveres på Ordregivers adresse (Thomas Koppels Gade, 311, 8000 Aarhus C), eller efter aftale på en anden adresse i Aarhus Kommune.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 5   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 0
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)ja
Yderligere oplysninger Ordregiver har nedsat en arbejdsgruppe bestående af fire (4) medarbejdere, der skal foretage en saglig vurdering af den tilbudte varebil på baggrund af de angivne parametre i Kontraktbilag 6 – Tilbudsbesvarelse, punkt 3.1. Tilbudsgiver skal i den forbindelse aflevere en varebil til afprøvning den 26.01.2026 kl. 07.30. Varebilen skal leveres til: Thomas Koppels Gade, 311, 8000 Aarhus C. Varebilen skal stemme overens med og svare til det tilbudte og være mærket/angivet med Tilbudsgivers navn. Ordregiver gør dog opmærksom på, at varebilen der afleveres til afprøvning ikke forventes at være specialopbygget. Varebilen, som leveres til afprøvning, skal være forsikret af Tilbudsgiver, med en maksimal selvrisiko på 5.000 DKK. Dette gælder både for biler med prøveplader og biler med nummerplader. - Ordregiver er ansvarlig for ansvar/kaskoforsikring af de leasede biler, jf. Udkast til Kontrakt pkt. 8.3 - Der kan ikke tildeles kontrakt til virksomheder, som er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO´s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land, jf. udbudslovens § 134 a. - Tilbudsgiver skal indsende udfyldt og underskrevet Udbudsbilag C - Tro og loveerklæring Rusland vedrørende forordning om Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine, jf. RÅDETS FORORDNING (EU) 2022/576 af. 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. - Udbuddet er ikke opdelt i delkontrakter. Ordregiver har, med baggrund i økonomiske forhold skønnet, at der med en samlet aftale kan opnås mere fordelagtige priser. Af hensyn til kvaliteten og sammenhængen i den samlede udbudte opgave vurderes det hensigtsmæssigt med én samlet aftale, ligesom en opdeling, ud fra et markedsmæssigt forhold, ikke skønnes at give yderligere virksomheder – herunder SMV – øget mulighed for at afgive tilbud. - Ordregiver opfordrer Tilbudsgiver til at stille afklarende spørgsmål løbende og hurtigst muligt, såfremt Tilbudsgiver er i tvivl om forståelsen af krav i kravspecifikationen, vilkår i kontrakten eller udbudsmaterialet i øvrigt. Spørgsmål stilles i Udbudssystemet ved at klikke ”Send spørgsmål” under fanen ”Kommunikation”. Herefter udfyldes dialogboksen med henvisning og spørgsmålet. Ved at klikke på ”Send” fremsendes spørgsmålet til Ordregiver. - Tilbudsgiver, andre enheder og sammenslutninger skal, på Ordregivers opfordring, fremlægge dokumentation for de oplysninger, som er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 144 og 152. Inden beslutning om tildeling af kontrakten skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152. Ordregiver forbeholder sig endvidere mulighed for på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at anmode en Tilbudsgiver om at fremlægge dokumentation, hvis dette er nødvendigt for at sikre, at proceduren gennemføres korrekt. Som dokumentation for, at Tilbudsgiver ikke er omfattet af en af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og 3 samt § 137, stk. 1, nr. 2, skal følgende fremlægges, jf. udbudslovens § 153: - Et uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument, der viser at Tilbudsgiver ikke er omfattet af § 135, stk. 1, og et certifikat, der beviser, at Tilbudsgiveren ikke er omfattet af § 135, stk. 3 og § 137, stk. 1, nr. 2 og nr. 4. - Udsteder det pågældende land ikke disse former for dokumentation eller dækker disse ikke alle tilfældene i § 135, stk. 1 eller 3 og § 137, stk. 1, nr. 2 og nr. 4, kan de erstattes af en erklæring under ed eller en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig myndighed mv., hvis edsaflæggelse ikke anvendes i det pågældende land. For danske Tilbudsgivere kan beviset bestå i en serviceattest. Såfremt den vindende Tilbudsgiver er en udenlandsk virksomhed, skal denne fremlægge tilsvarende dokumentation i den version og/eller fra de myndigheder, som er relevante i den vindende Tilbudsgivers hjemland. En filial af en udenlandsk virksomhed betragtes som en udenlandsk virksomhed. Ordregiver er dog berettiget til at kræve yderligere dokumentation og foretage effektiv kontrol af den fremlagte dokumentation, såfremt Ordregiveren skønner, at det er nødvendigt for, at udbudsproceduren gennemføres korrekt. Tilbudsgiver skal ikke fremlægge dokumentation for, at Tilbudsgiver ikke er omfattet af den obligatoriske udelukkelsesgrund i udbudslovens § 134 a. For de øvrige udelukkelsesgrunde i udbudsloven er det Ordregiver, der skal kunne påvise eller have tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at Tilbudsgiveren er omfattet af en af de disse udelukkelsesgrunde. En Tilbudsgiver, der er omfattet af en udelukkelsesgrund, er udelukket fra at deltage i udbuddet, medmindre Tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138, med undtagelse af udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 134 a, hvor Tilbudsgiver ikke har mulighed for at dokumentere pålidelighed. Ordregiver kan alene udelukke en Tilbudsgiver, hvis Ordregiver har meddelt Tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis denne ikke inden for en passende frist har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for dennes pålidelighed (self-cleaning), eller hvis den fremlagte dokumentation ikke vurderes tilstrækkelig til at dokumentere pålidelighed. I forhold til hvad der tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3. - Hvis Tilbudsgiver baserer sig på andre virksomheders kapacitet, vedlægges støtteerklæring underskrevet af støttende enheder. - Afgives tilbud af et konsortium, skal de krævede oplysninger afgives for hver deltager i konsortiet i særskilte ESPD for hver konsortiedeltager. Konsortiedeltagerne skal i ESPD’et angive, hvilken konsortiedeltager der med bindende virkning, kan føre afklarende drøftelser og indgå kontrakter med Ordregiver. Desuden skal de enkelte deltagere i konsortiets ydelser/roller angives i ESPD’et. - Tilbudsgiver, andre enheder og konsortier skal på Ordregivers opfordring fremlægge dokumentation i henhold til udbudsloven § 144 og 152 for de oplysninger, som er afgivet i ESPD’et i forbindelse med tilbuddet. - Ordregiver forbeholder sig ret til at anmode Tilbudsgiver om at godtgøre, at samme juridiske enheds deltagelse i flere tilbud ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige Tilbudsgiveres tilbud, herunder at der ikke følges en praksis, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende. Såfremt dette ikke kan godtgøres, forbeholder Ordregiver sig ret til at afvise sådanne Tilbudsgivere.
5.1.7.
Strategiske udbud
Udbuddet falder ind under anvendelsesområdet for Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/33/EF (direktivet om renere køretøjer)
Retsgrundlaget fra direktivet om renere køretøjer der fastslår, hvilken kontraktype, der medfører direktivets anvendelse Køb, leasing eller leje af køretøjer
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse
Kriterium Referencer på specificerede leverancer
Beskrivelse Tilbudsgiver anfører de op til tre (3) referencer, som alene eller sammen opfylder minimumskravene jf. nedenfor. • Tilbudsgiver oplyser den/de periode(r), hvor ydelsen har været udført (start- og slutdatoer) • Der kan desuden i beskrivelsen oplyses referencens værdi (kontraktværdien i DKK) samt referenceperson (Kundenavn inkl. kontaktperson og telefonnummer på denne). • Hvis der oplyses flere end de tre (3) referencer, vurderer Ordregiver alene på de tre (3) nyeste referencer. Ved nyeste forstås uafsluttede referencer, eller referencer med ophør nærmest tilbudsfristen. Hvis flere referencer er uafsluttede, vurderer Ordregiver på referencerne med nyeste startdato. • For referencer med startdato der er ældre, men hvor der er afsluttet ydelser indenfor de seneste tre (3) år, vil Ordregiver alene vurdere på de ydelser, som Tilbudsgiver har løst inden for de seneste tre (3) år regnet fra tilbudsfristen. Det er Tilbudsgivers ansvar at udspecificere indholdet af referencen, så det tydeligt fremgår, hvilke ydelser det drejer sig om. Minimumskrav til egnethed: • Det er et minimumskrav, at: Tilbudsgiver kan dokumentere minimum én (1) reference, udført inden for de seneste tre (3) år regnet fra tilbudsfristens udløb, som omfatter levering af minimum én (1) varebil på en operationel leasingaftale, hvor leasingaftalen inkluderer en serviceaftale i hele leasingperioden. Det bemærkes, at ovenstående egnethedskriterier kan blive ændret i forbindelse med besvarelsen af indkomne spørgsmål eller offentliggørelse af eventuelle rettelsesblade, så længe dette sker inden for de udbudsretlige rammer.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Underkriteriet ”Pris” vil blive vurderet på baggrund af tilbudsgivers besvarelse af Kontraktbilag 5 – Tilbudsliste. Tilbudsgivers anførte priser ekskl. moms, men inkl. alle øvrige omkostninger, bliver lagt til grund for evalueringen. I Kontraktbilag 5 – Tilbudsliste summeres den samlede evalueringspris automatisk. Nedenfor fremgår den anvendte evalueringsmodel for underkriteriet ”Pris”. Primær evalueringsmodel De samlede evalueringspriser evalueres relativt og ud fra en lineær pointmodel fra 0 – 8 point. ”Laveste samlede evalueringspris” blandt de konditionsmæssige tilbud tildeles 8 point. En samlet evalueringspris der svarer til ”laveste samlede evalueringspris” plus 25 % eller derover tildeles 0 point, dog med forbehold for anvendelse af nedenstående sekundære og tertiære evalueringsmodel, såfremt betingelser herfor er opfyldt. Øvrige samlede evalueringspriser tildeles points ud fra følgende formel: Z=( Tilbuddets samlede evalueringspris - laveste samlede evalueringspris )/(Laveste samlede evalueringspris) Tilbuddets point=Maksimumpoint-maksimumpoint • Z/(X ) hvor X således fastsættes til 25 %. Hvis nedenstående sekundære eller tertiære evalueringsmodel anvendes, tilpasses ovenstående formel i overensstemmelse hermed. De tildelte point vil i den samlede evaluering blive ganget med vægtningen af underkriteriet pris. Sekundær evalueringsmodel Hvis det konstateres, at den samlede evalueringspris i halvdelen eller flere af de konditionsmæssige tilbud er højere end ”laveste samlede evalueringspris” plus 25 %, fastsættes X til 40 %. Således tildeles en samlet evalueringspris, der svarer til ”laveste samlede evalueringspris” plus 40 % eller derover tildeles 0 point. Tertiær evalueringsmodel Hvis det konstateres, at den samlede evalueringspris i halvdelen eller flere af de konditionsmæssige tilbud er højere end ”laveste samlede evalueringspris” plus 40 %, fastsættes X til 60 %. Således tildeles en samlet evalueringspris, der svarer til ”laveste samlede evalueringspris” plus 60 % eller derover 0 point.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Ergonomi/Komfort
Beskrivelse Ordregiver har nedsat en arbejdsgruppe bestående af fire (4) medarbejdere, der til daglig anvender Ordregivers varebiler. Arbejdsgruppen skal foretage en saglig vurdering af den tilbudte varebil på baggrund af de angivne parametre i Kontraktbilag 6 – Tilbudsbesvarelse. Det vil være den samlede arbejdsgruppes vurdering, der vil danne grundlag for pointtildelingen i forbindelse med afprøvningen. Evalueringsmetode: • Tilbuddene evalueres efter en absolut model jf. pointskalaen. • Ordregiver foretager en samlet vurdering af det tilbudte for underkriteriet. • Ordregiver vurderer, hvorvidt besvarelsen fremstår veldokumenteret.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 40,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Specialopbygning
Beskrivelse Underkriteriet vil blive vurderet på baggrund af Tilbudsgivers besvarelse af Kontraktbilag 6 – Tilbudsbesvarelse, hvor det fremgår, hvad Ordregiver lægger vægt på i sin vurdering af Tilbudsgivers besvarelse. Evalueringsmetode: • Tilbuddene evalueres efter en absolut model, jf. pointskalaen. • Ordregiver foretager en samlet vurdering af det tilbudte for underkriteriet. • Ordregiver vurderer, hvorvidt besvarelsen fremstår veldokumenteret.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 20,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Leveringsdato
Beskrivelse Underkriteriet vil blive vurderet på baggrund af Tilbudsgivers besvarelse af Kontraktbilag 6 – Tilbudsbesvarelse, hvor det fremgår, hvad Ordregiver lægger vægt på i sin vurdering af Tilbudsgivers besvarelse. Evalueringsmetode: • Tilbuddene evalueres efter en absolut model, jf. pointskalaen. • Ordregiver foretager en samlet vurdering af det tilbudte for underkriteriet.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 10,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på dansk
Frist for anmodning om yderligere oplysninger 13/01/2026   22:55:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Beskrivelse af den finansielle garanti Biler omfattet af kontrakten skal ved levering være omfattet af en produktgaranti eller tilsvarende funktionssikrende aftale, der dækker hele leasingperioden. Garantien skal som minimum have et dækningsomfang svarende til producentens fabriksgaranti, herunder dække alle mangler, inklusive fabrikations- og funktionsfejl. Eventuelle længere eller mere omfattende garantier fra producenten, herunder rust-, batteri- og motorgarantier, skal gælde tilsvarende i hele perioden, jf. Udkast til Kontrakt pkt. 2.5.
Frist for modtagelse af tilbud 22/01/2026   09:00:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Vedståelsesfrist for tilbuddet 6   Måneder
Oplysninger, der kan suppleres efter indgivelsesfristen er udløbet
Køberen kan beslutte, at visse manglende tilbudsrelaterede dokumenter kan indsendes senere.
Yderligere oplysninger Ordregiver er berettiget, men ikke forpligtet, til at anmode en Tilbudsgiver om at supplere, præcisere eller fuldstændiggøre tilbuddet ved at indsende relevante oplysninger eller dokumentation inden for en passende frist, hvis dette kan ske i overensstemmelse med udbudslovens § 159, stk. 5.
Oplysninger om offentlig iværksættelse
Åbningsdato 22/01/2026   09:00:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Yderligere oplysninger Der vil ikke være adgang til at overvære åbningen at tilbuddene.
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse Kontrakten indeholder en social klausul, arbejdsklausul og etisk klausul.
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
Oplysninger om finansiering og betaling Betalingsbetingelser på 30 dage regnet fra det tidspunkt, hvor der er afsendt eller fremsat korrekt anmodning om elektronisk betaling. Leasingydelsen inklusive service er aftalt iht. de i Leverandørens tilbud angivne priser i Kontraktbilag 5 – Tilbudsliste. Der kan ikke opkræves engangsbeløb, gebyrer, stiftelsesomkostninger eller andet ud over den månedlige leasingydelse jf. Kontraktbilag 3 - Leasingaftale.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til § 7 i lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud (i det følgende benævnt Lov om Klagenævnet for Udbud), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. 2) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort; 3) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen; 4) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk.4; 5) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt. En klage over, at ordregiveren i strid med Udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren i henhold til Lov om Klagenævnet for Udbud § 4 har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. I henhold til Lov om Klagenævnet for Udbud § 6, stk. 4 skal klageren senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.naevneneshus.dk.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Aarhus Letbane I/S
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Aarhus Letbane I/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Aarhus Letbane I/S
Organisation, der behandler tilbud Aarhus Letbane I/S
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Aarhus Letbane I/S
Registreringsnummer 34704724
Postadresse Thomas Koppels Gade 311
By Aarhus
Postnummer 8000
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
E-mail kontakt@tohv.dk
Telefon 53360036
Internetadresse https://tolstruphvilsted.dk/
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Enhed Klagenævnet for udbud
Telefon +45 72405708
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID ce38bf8e-a721-402d-94bb-b1149e307ff8   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 17
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 22/12/2025   12:12:17 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 22/12/2025   14:31:47 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 863446-2025
EUT-S-nummer 248/2025
Offentliggørelsesdato 24/12/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|