23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
18.06.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen

Udbud af rammeaftale vedrørende indkøb af busser inkl. support, service og vedligehold


Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen

392891-2025 - Resultater
Danmark – Busser – Udbud af rammeaftale vedrørende indkøb af busser inkl. support, service og vedligehold
OJ S 115/2025 18/06/2025
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Varer - Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen
E-mail fmi-la-khk14@mil.dk
Køberens retlige status Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Forsvarsområdet
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Udbud af rammeaftale vedrørende indkøb af busser inkl. support, service og vedligehold
Beskrivelse Rammeaftalen vedrører indkøb af busser over 7.500 kg. Endvidere vedrører aftalen indkøb af tilhørende support, service og vedligehold. Aftalen omfatter et initialkøb på 26 busser (inklusive to specialbyggede busser til kørelærer). FMI har i aftalen specificeret et repræsentativt udsnit af reservedele, som forventes at blive anskaffet under aftalen. FMI ønsker dog med aftalen også at kunne købe andre reservedele, der måtte blive nødvendigt i aftalens løbetid.
Identifikator for proceduren d58516b9-623e-4d92-9c94-70546b7c89c1
Tidligere bekendtgørelse 9eb17e90-2d7c-4585-a00b-7c10f0a17554-01
Intern ID 4022679
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  34121000   Busser
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  34000000   Transportudstyr og transporthjælpemidler, 34100000   Motorkøretøjer, 34120000   Motorkøretøjer til befordring af 10 personer eller derover, 34121500   Turistbusser, 34300000   Dele og tilbehør til motorkøretøjer og motorer hertil, 34310000   Motorer og motordele til køretøjer, 34320000   Mekaniske reservedele, undtagen motorer og motordele, 50110000   Reparation og vedligeholdelse af motorkøretøjer og beslægtet udstyr, 50113000   Reparation og vedligeholdelse af busser, 50113100   Reparation af busser, 50113200   Vedligeholdelse af busser
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Københavns omegn   ( DK012 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Tjenesteydelser: Tjenesteydelserne skal leveres inden for Danmarks grænser, dog sådan at der bør tilbydes en serviceaftale og en reparationsaftale, der dækker Europa. ------------------------- Reservedele: Leveringsbetingelserne er DAP INCOTERMS 2020. Medmindre Køberen specifikt har angivet andet i Indkøbsordren, skal Levering ske på: Supply Chain Division (SCD) Lilholtvej 4B DK 6500 Vojens Tel.: + 45 72 16 30 30 ------------------------------------------- Produkter: Leveringsbetingelserne er DAP INCOTERMS 2020. Levering skal ske på den lokation, der er anført i Indkøbsordren. Hvis der skal ske Levering af en Leveranceenhed uden for Danmarks grænser, skal det aftales konkret mellem parterne. Leveringen skal finde sted på de tidspunkter for Levering der fremgår af Indkøbsordren og under alle omstændigheder inden for de leveringstider, der er fastsat i appendiks A og C
2.1.3.
Værdi
Rammeaftalens maksimumværdi 250 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Den angivne kontraktværdi jf. afsnittet "Tildelingsbemærkninger" samt "Udbudsdetaljer" er den evalueringstekniske pris af det vindende tilbud, og er således ikke udtryk for aftalens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi. Grundet en teknisk fejl, har ordregiver været nødsaget til at svare "Ja" til, at kontrakten tildeles som led i en rammeaftale, samt besvare feltet "ID – Rammeaftale". Dette er ikke korrekt, og svaret skal rettelig læses som et "Nej" og "ID – Rammeaftale" skulle ikke have været udfyldt.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer).   - Udbudsloven implementerer udbudsdirektivet (2014/24/EU) i dansk ret.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Udbud af rammeaftale vedrørende indkøb af busser inkl. support, service og vedligehold (1) (1)
Beskrivelse Rammeaftalen vedrører indkøb af busser over 7.500 kg. Endvidere vedrører aftalen indkøb af tilhørende support, service og vedligehold. Aftalen omfatter et initialkøb på 26 busser (inklusive to specialbyggede busser til kørelærer). FMI har i aftalen specificeret et repræsentativt udsnit af reservedele, som forventes at blive anskaffet under aftalen. FMI ønsker dog med aftalen også at kunne købe andre reservedele, der måtte blive nødvendigt i aftalens løbetid.
Intern ID 4022679
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  34121000   Busser
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  34000000   Transportudstyr og transporthjælpemidler, 34100000   Motorkøretøjer, 34120000   Motorkøretøjer til befordring af 10 personer eller derover, 34121500   Turistbusser, 34300000   Dele og tilbehør til motorkøretøjer og motorer hertil, 34310000   Motorer og motordele til køretøjer, 34320000   Mekaniske reservedele, undtagen motorer og motordele, 50110000   Reparation og vedligeholdelse af motorkøretøjer og beslægtet udstyr, 50113000   Reparation og vedligeholdelse af busser, 50113100   Reparation af busser, 50113200   Vedligeholdelse af busser
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Tjenesteydelser: Tjenesteydelserne skal leveres inden for Danmarks grænser, dog sådan at der bør tilbydes en serviceaftale og en reparationsaftale, der dækker Europa. ------------------------- Reservedele: Leveringsbetingelserne er DAP INCOTERMS 2020. Medmindre Køberen specifikt har angivet andet i Indkøbsordren, skal Levering ske på: Supply Chain Division (SCD) Lilholtvej 4B DK 6500 Vojens Tel.: + 45 72 16 30 30 ------------------------------------------- Produkter: Leveringsbetingelserne er DAP INCOTERMS 2020. Levering skal ske på den lokation, der er anført i Indkøbsordren. Hvis der skal ske Levering af en Leveranceenhed uden for Danmarks grænser, skal det aftales konkret mellem parterne. Leveringen skal finde sted på de tidspunkter for Levering der fremgår af Indkøbsordren og under alle omstændigheder inden for de leveringstider, der er fastsat i appendiks A og C
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 48   Måneder
5.1.5.
Værdi
Rammeaftalens maksimumværdi 250 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger Den angivne kontraktværdi jf. afsnittet "Tildelingsbemærkninger" samt "Udbudsdetaljer" er den evalueringstekniske pris af det vindende tilbud, og er således ikke udtryk for aftalens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi. Grundet en teknisk fejl, har ordregiver været nødsaget til at svare "Ja" til, at kontrakten tildeles som led i en rammeaftale, samt besvare feltet "ID – Rammeaftale". Dette er ikke korrekt, og svaret skal rettelig læses som et "Nej" og "ID – Rammeaftale" skulle ikke have været udfyldt.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Underkriteriet ”Pris” er beskrevet nærmere i bilag 3 til udbudsbetingelserne.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 40,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Kvalitet
Beskrivelse Underkriteriet ”Kvalitet” er beskrevet nærmere i bilag 3 til udbudsbetingelserne.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Funktionalitet
Beskrivelse Underkriteriet ”Funktionalitet” er beskrevet nærmere i bilag 3 til udbudsbetingelserne.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Yderligere omfattede købere Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte aftalen til indkøb på aftalens vilkår og betingelser.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til § 7, stk. 2, i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer) skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: 1) 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter, at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på klagenævnets hjemmeside.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen
6. Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse 95 129 648,00   DKK
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne bekendtgørelse 250 000 000,00   DKK
Rammeaftalernes anslåede værdi 120 000 000,00   DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder Der er udvalgt mindst én vinder.
Rammeaftale
Den maksimale værdi for rammeaftalen 250 000 000,00   DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen 120 000 000,00   DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn MAN Truck & Bus Danmark A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator Udbud af rammeaftale vedrørende indkøb af busser inkl. support, service og vedligehold - MAN Truck & Bus Danmark A/S
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Værdien af tilbuddet 95 129 648,00   DKK
Tilbuddet blev rangordnet nej
Koncessionsværdi
Tilbuddet er et alternativt tilbud nej
Underentreprise Nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 4600008132
Titel Udbud af rammeaftale vedrørende indkøb af busser inkl. support, service og vedligehold - MAN Truck & Bus DanmarkA/S
Dato for indgåelse af kontrakten 20/05/2025
Kontrakten tildeles som led i en rammeaftale ja
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter, der skabte rammeaftalen 000000-2024
Organisation, der underskriver kontrakten Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Resumé af de klager som køberen har modtaget
Antal klagere 0
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
Type modtagne indgivelser Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 3
Type modtagne indgivelser Tilbud fra mikrovirksomheder samt små eller mellemstore virksomheder
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 1
Type modtagne indgivelser Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i andre EØS-lande end købers land
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i lande uden for EØS
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser Tilbud, der er indgivet ad elektronisk vej
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 3
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen
Registreringsnummer 16287180
Afdeling Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Postadresse Lautrupbjerg 1
By Ballerup
Postnummer 2750
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
Enhed Rasmus Hyge Nielsen
E-mail fmi-la-khk14@mil.dk
Telefon +45 33152010
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Telefon +45 72405600
Internetadresse https://klfu.naevneneshus.dk/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn MAN Truck & Bus Danmark A/S
Den økonomiske operatørs størrelse Stor virksomhed
Registreringsnummer 11498639
Postadresse Ventrupparken 6
By Greve
Postnummer 2670
Landsdel (NUTS) Østsjælland  ( DK021 )
Land Danmark
E-mail man@man.dk
Telefon +45 43432044
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 979f786f-8747-4f93-a3ce-1864df823d03   -   01
Formulartype Resultater
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 17/06/2025   07:32:36 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 17/06/2025   08:31:39 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 392891-2025
EUT-S-nummer 115/2025
Offentliggørelsesdato 18/06/2025

Send til en kollega

0.042