1. 
  Køber 
 
 
  
   
   1.1.  
  
 
   
   Køber 
  
 
   
   Officielt navn
   : 
   Udviklingsselskabet By & Havn IS 
  
 
   
   
   Køberens retlige status
   : 
   Offentligretligt organ 
  
 
   
   Den ordregivende myndigheds aktivitet
   : 
   Boliger og offentlige faciliteter 
  
 
   
 
   2. 
  Procedure 
 
 
  
   
   2.1.  
  
 
   
   Procedure 
  
 
   
   Titel
   : 
   Udbud vedr. indkøb og servicering af eldrevne kranbiler 
  
 
   
   Beskrivelse
   : 
   Dette udbud vedrører levering af to eldrevene kranbiler med tilhørende serviceaftale til By & Havn i Københavns Kommune. Kranbil 1 (Bil 1) skal være med en lang kran og kranbil 2 (Bil 2) skal være med kort kran – i øvrigt er kravene til de to biler ens – Se også kravspecifikationen. De eldrevne kranbiler skal primært bruges til containerkørsel og afvekslende arbejder i form af løft byggematerialer og -affald, udlægning af grus, flytning af tunge elementer samt glatførebekæmpelse. De indkøbte eldrevne kranbiler erstatter to nuværende kranbiler, der kører for By & Havn i de områder som vises i udbudsmaterialet dokumenter omkring Lastbilruter. Det forventes af de indkøbte eldrevne kranbiler vil have tilsvarende ruter og arbejdsopgaver, men også at dette kan udvides over årene. 
  
 
   
   Identifikator for proceduren
   : 
   6f587ebb-ac1c-43fd-be05-f8a64adcc8ac 
  
 
   
   Udbudsprocedure
   : 
   Offentligt udbud 
  
 
   
   Proceduren er en hasteprocedure
   : 
   nej 
  
 
   
    
    2.1.1.  
   
 
    
    Formål 
   
 
    
    Kontraktens hovedformål
    : 
    Varer 
   
 
    
    Primær klassifikation
     
    (
    cpv
    ): 
    34140000
     
    Tunge motorkøretøjer 
   
 
    
    Supplerende klassifikation
     
    (
    cpv
    ): 
    34000000
     
    Transportudstyr og transporthjælpemidler 
   
 
    
   
    
    2.1.2.  
   
 
    
    Udførelsessted 
   
 
    
    Landsdel (NUTS)
    : 
    Byen København
     
    (
    DK011
    ) 
   
 
    
    Land
    : 
    Danmark 
   
 
    
    
   
    
    2.1.3.  
   
 
    
    Værdi 
   
 
    
    Anslået værdi eksklusiv moms
    : 
    9 960 000,00
     
    DKK 
   
 
    
   
    
    2.1.4.  
   
 
    
    Generelle oplysninger 
   
 
    
    Yderligere oplysninger
    : 
    Udelukkelsesgrunde De obligatoriske udelukkelsesgrunde er gældende i dette udbud, jf. udbudslovens §§ 134a, 135 136. Herudover finder den frivillige udelukkelsesgrund i udbudslovens § 137, stk.1, nr. 2 og 6 anvendelse. Ansøgningen vil ikke blive taget i betragtning, hvis ansøgeren er omfattet af disse udelukkelsesgrunde og ansøgeren ikke efterfølgende dokumenterer sin pålidelighed i overensstemmelse med udbudslovens § 138. Før tildeling af kontrakten skal den tilbudsgiver, som Bygherre har til hensigt at tildele kontrakten, have fremlagt dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD, jf. udbudslovens § 159, stk. 2, og udbudsbekendtgørelsens punkt III.1) og VI.3). Bygherre bemærker, at Bygherre, jf. udbudslovens § 151, stk. 2, er berettiget til på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at kræve, at ansøger eller tilbudsgiver fremlægger den fornødne dokumentation. Når Bygherre forlanger det, skal der som dokumentation for ansøgers eller tilbudsgivers økonomiske og finansielle kapacitet fremlægges årsregnskaber eller uddrag heraf, hvis offentliggørelse af årsregnskaber er lovpligtig i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Årsregnskaber skal fremlægges for de tre seneste disponible regnskabsår, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Dokumentationen for at ansøgeren ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde kan for danske virksomheder ske ved fremlæggelse af serviceattest indeholdende oplysninger fra ATP, SKAT, Skifteretten og Kriminalregistret. Serviceattesten skal være udstedt inden for de seneste 6 måneder fra Bygherres modtagelse af serviceattesten. Vær opmærksom på, at serviceattester udstedt af Erhvervsstyrelsen tillige kan omfatte udenlandske ledelsesmedlemmer. For yderligere information om serviceattest fra Erhvervsstyrelsen henvises til Erhvervsstyrelsens hjemmeside. Det understreges, at der skal fremlægges dokumentation/serviceattest for samtlige af de eventuelle økonomiske aktører, som tilbudsgiver består af (eksempelvis konsortium) og/eller har baseret sin økonomiske/finansielle og/eller tekniske/faglige formåen på. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder. Såfremt ansøger eller tilbudsgiver har baseret sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen eller tekniske og faglige formåen, skal ansøgeren eller tilbudsgiveren fremlægge støtteerklæring som dokumentation for, at ansøgeren eller tilbudsgiveren faktisk råder over den nødvendige økonomiske og finansielle formåen eller tekniske og faglige formåen. Støtteerklæringen eller dokumentationen skal godtgøre, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for ansøgeren eller tilbudsgiveren. 
   
 
    
    Retsgrundlag
    :  
   
 
    
    Direktiv 2014/24/EU 
   
 
    
   
    
    2.1.6.  
   
 
    
    Udelukkelsesgrunde 
   
 
    
    Kilder til grundlag for udelukkelse
    : 
    Bekendtgørelse 
   
 
    
    Deltagelse i en kriminel organisation
    : 
    Se oplysninger i udbudsmateriale samt under bekendtgørelsens punkt 2.1.4 
   
 
    
    Svig
    : 
    Se oplysninger i udbudsmateriale samt under bekendtgørelsens punkt 2.1.4 
   
 
    
    Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet
    : 
    Se oplysninger i udbudsmateriale samt under bekendtgørelsens punkt 2.1.4 
   
 
    
    Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme
    : 
    Se oplysninger i udbudsmateriale samt under bekendtgørelsens punkt 2.1.4 
   
 
    
    Børnearbejde og andre former for menneskehandel
    : 
    Se oplysninger i udbudsmateriale samt under bekendtgørelsens punkt 2.1.4 
   
 
    
    Overtrædelse af forpligtelse relateret til betaling af skatter
    : 
    Ubetalt forfalden gæld til det offentlige - også under kr. 100.000. Se oplysninger i udbudsmateriale samt under bekendtgørelsens punkt 2.1.4 
   
 
    
    Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren
    : 
    Se oplysninger i udbudsmateriale samt under bekendtgørelsens punkt 2.1.4 
   
 
    
    Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning
    : 
    Se oplysninger i udbudsmateriale samt under bekendtgørelsens punkt 2.1.4 
   
 
    
    Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure
    : 
    Se oplysninger i udbudsmateriale samt under bekendtgørelsens punkt 2.1.4 
   
 
    
    Insolvens
    : 
    Se oplysninger i udbudsmateriale samt under bekendtgørelsens punkt 2.1.4 
   
 
    
    Konkurs
    : 
    Se oplysninger i udbudsmateriale samt under bekendtgørelsens punkt 2.1.4 
   
 
    
    Tvangsakkord uden for konkurs
    : 
    Se oplysninger i udbudsmateriale samt under bekendtgørelsens punkt 2.1.4 
   
 
    
    En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret
    : 
    Se oplysninger i udbudsmateriale samt under bekendtgørelsens punkt 2.1.4 
   
 
    
    Overtrædelse af forpligtelser fastsat under rent nationale udelukkelsesgrunde
    : 
    Udbudsloven §134a er gældende: §134a: "En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Stk. 2 § 135, stk. 6, finder tilsvarende anvendelse på situationer omfattet af stk. 1." 
   
 
    
   
 
   5. 
  Delkontrakt 
 
 
  
   
   5.1.  
  
 
   
   Delkontrakt
   : 
   LOT-0001 
  
 
   
   Titel
   : 
   Levering og servicering af to eldrevne kranbiler 
  
 
   
   Beskrivelse
   : 
   Udviklingsselskabet By & Havn I/S udbyder kontrakt levering af to eldrevene kranbiler med tilhørende serviceaftale til By & Havn i Københavns Kommune. Kranbil 1 (Bil 1) skal være med en lang kran og kranbil 2 (Bil 2) skal være med kort kran – i øvrigt er kravene til de to biler ens – Se også kravspecifikationen. De eldrevne kranbiler skal primært bruges til containerkørsel og afvekslende arbejder i form af løft byggematerialer og -affald, udlægning af grus, flytning af tunge elementer samt glatførebekæmpelse. De indkøbte eldrevne kranbiler erstatter to nuværende kranbiler, der kører for By & Havn i de områder som vises i udbudsmaterialet dokumenter omkring Lastbilruter. Det forventes af de indkøbte eldrevne kranbiler vil have tilsvarende ruter og arbejdsopgaver, men også at dette kan udvides over årene. Der er i udbuddet inddraget miljø- og klimahensyn, idet den efterspurgte kranbil skal være eldrevet og herved ikke har nogen CO2 udledning. By & Havn har valgt at udbyde én samlet kontrakt for anskaffelse og efterfølgende service i stedet for særskilte delkontrakter, fordi det er vurderet mest oplagt af økonomiske hensyn, men også for at sikre en bedre brug af både kranbil og selve kravene efterfølgende for By & Havns driftspersonel. Af samme grund er der krav om, at de tilbudte kranbiler skal være samme bilmærke og -model samt have samme kranmærke. 
  
 
   
    
    5.1.1.  
   
 
    
    Formål 
   
 
    
    Kontraktens hovedformål
    : 
    Varer 
   
 
    
    Primær klassifikation
     
    (
    cpv
    ): 
    34140000
     
    Tunge motorkøretøjer 
   
 
    
    Supplerende klassifikation
     
    (
    cpv
    ): 
    34000000
     
    Transportudstyr og transporthjælpemidler 
   
 
    
   
    
    5.1.2.  
   
 
    
    Udførelsessted 
   
 
    
    Landsdel (NUTS)
    : 
    Byen København
     
    (
    DK011
    ) 
   
 
    
    Land
    : 
    Danmark 
   
 
    
   
    
    5.1.3.  
   
 
    
    Anslået varighed 
   
 
    
    Varighed
    : 
    8
     
    År 
   
 
    
   
    
    5.1.5.  
   
 
    
    Værdi 
   
 
    
    Anslået værdi eksklusiv moms
    : 
    9 600 000,00
     
    DKK 
   
 
    
   
    
    5.1.6.  
   
 
    
    Generelle oplysninger 
   
 
    
    Reserveret deltagelse
    : 
    Deltagelse uden forbehold. 
   
 
    
    Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler 
   
 
    
    Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
    : 
    ja 
   
 
    
    Yderligere oplysninger
    : 
    Alle beløb er ekskl. moms. Aftalen indgås på baggrund af udkast til leveringskontrakt og serviceaftale. I den anslåede værdi indgår levering af to eldrevne kranbiler samt serviceaftale for disse i 8 år. Serviceaftaler kan af begge parter opsiges med 6 måneder 8 år efter leveringstidspunktet og løber indtil de opsiges. 
   
 
    
   
    
    5.1.9.  
   
 
    
    Udvælgelseskriterier 
   
 
    
    Kilder til udvælgelseskriterier
    : 
    Bekendtgørelse 
   
 
    
    Kriterium
    : 
    Andre økonomiske eller finansielle krav 
     
     Beskrivelse
     : 
     I ESPD skal tilbudsgiver oplyse om: 1. Egenkapital i seneste offentliggjorte regnskab 2. Soliditetsgrad i seneste offentliggjorte regnskab Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver har en egenkapital på minimum DKK 20 mio. i det seneste offentliggjorte regnskab. Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver har en soliditetsgrad på minimum 15 % i det seneste offentliggjorte regnskab. 
    
 
    
    
    
    Kriterium
    : 
    Referencer på specificerede leverancer 
     
     Beskrivelse
     : 
     I ESPD skal tilbudsgiver oplyse om: Maksimalt 3 reference(r) på kontrakt(er) omkring levering og servicering af sammenligneligt køretøj (uanset drivmiddel), hvor levering har fundet sted inden for de sidste 3 år. Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver har minimum én reference på levering af sammenligneligt køretøj (uanset drivmiddel), hvori der også indgik en serviceaftale, og hvor levering af køretøjet er sket inden for de sidste 3 år. 
    
 
     
    
   
    
    5.1.10.  
   
 
    
    Tildelingskriterier 
   
 
    
    Kriterium
    :  
     
     Type
     : 
     Kvalitet 
    
 
     
     Beskrivelse
     : 
     Evalueringsparametre 
    
 
     
     Vægtning (procentdel, præcis)
     : 
     30 
    
 
    
    
    
    Kriterium
    :  
     
     Type
     : 
     Pris 
    
 
     
     Beskrivelse
     : 
     Pris 
    
 
     
     Vægtning (procentdel, præcis)
     : 
     70 
    
 
     
    
   
    
    5.1.11.  
   
 
    
    Udbudsdokumenter 
   
 
    
    Frist for anmodning om yderligere oplysninger
    : 
    21/11/2024
     
    23:59:00 (UTC+1) 
   
 
    
    
   
    
    5.1.12.  
   
 
    
    Udbudsvilkår 
   
 
    
    Vilkår for indgivelse
    :  
     
     Elektronisk indgivelse
     : 
     Påkrævet 
    
 
     
     
     Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på
     : 
     dansk 
    
 
     
     Elektronisk katalog
     : 
     Ikke tilladt 
    
 
     
     Alternative tilbud
     : 
     Ikke tilladt 
    
 
     
     Frist for modtagelse af tilbud
     : 
     02/12/2024
      
     12:00:00 (UTC+1) 
    
 
     
     Vedståelsesfrist for tilbuddet
     : 
     35
      
     Døgn 
    
 
     
    
    Betingelser for kontraktens udførelse
    :  
     
     Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse
     : 
     Nej 
    
 
     
     Elektronisk fakturering
     : 
     Påkrævet 
    
 
     
     Der vil blive anvendt elektronisk bestilling
     : 
     nej 
    
 
     
     Der vil blive anvendt elektronisk betaling
     : 
     ja 
    
 
     
    
    Oplysninger om klagefrister
    : 
    Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller klagenævnslovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. klagenævnslovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. klagenævnslovens § 12, stk. 1. Klagefristen for rammeaftaler er 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4. 
   
 
    
   
    
    5.1.15.  
   
 
    
    Teknikker 
   
 
    
    Rammeaftale
    : 
    Ingen rammeaftale 
   
 
    
    Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
    : 
    Intet dynamisk indkøbssystem 
   
 
    
    Elektronisk auktion
    : 
    ja 
     
     Beskrivelse
     : 
     Tilbud afgives via udbudsplatform Dalux 
    
 
     
    
   
    
    5.1.16.  
   
 
    
    Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang 
   
 
    
    Organisation med ansvar for mægling
    : 
    Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 
   
 
    
    Organisation med ansvar for klager
    : 
    Klagenævnet for Udbud 
   
 
    
    Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
    : 
    Udviklingsselskabet By & Havn IS 
   
 
    
    Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
    : 
    Udviklingsselskabet By & Havn IS 
   
 
    
    Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
    : 
    Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 
   
 
    
    Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
    : 
    Udviklingsselskabet By & Havn IS 
   
 
    
    Organisation, der behandler tilbud
    : 
    Udviklingsselskabet By & Havn IS 
   
 
    
    TED eSender
    : 
    Publications Office of the European Union 
   
 
    
   
 
   8. 
  Organisationer 
 
 
  
   
   8.1.  
  
 
   
   ORG-0001 
  
 
   
   Officielt navn
   : 
   Klagenævnet for Udbud 
  
 
   
   Registreringsnummer
   : 
   37795526 
  
 
   
   By
   : 
   Viborg 
  
 
   
   Postnummer
   : 
   8800 
  
 
   
   Landsdel (NUTS)
   : 
   Vestjylland
    
   (
   DK041
   ) 
  
 
   
   Land
   : 
   Danmark 
  
 
   
   Denne organisations roller
   :  
    
    Organisation med ansvar for klager 
   
 
    
   
  
   
   8.1.  
  
 
   
   ORG-0002 
  
 
   
   Officielt navn
   : 
   Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 
  
 
   
   Registreringsnummer
   : 
   10294819 
  
 
   
   Postadresse
   : 
   Carl Jacobsens Vej 35
    
   
    
    
  
 
   
   By
   : 
   Valby 
  
 
   
   Postnummer
   : 
   2500 
  
 
   
   Landsdel (NUTS)
   : 
   Byen København
    
   (
   DK011
   ) 
  
 
   
   Land
   : 
   Danmark 
  
 
   
   
   
   Denne organisations roller
   :  
    
    Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne 
   
 
    
    Organisation med ansvar for mægling 
   
 
    
   
  
   
   8.1.  
  
 
   
   ORG-0003 
  
 
   
   Officielt navn
   : 
   Udviklingsselskabet By & Havn IS 
  
 
   
   Registreringsnummer
   : 
   30823702 
  
 
   
   Postadresse
   : 
   Nordre Toldbod 7
    
   
    
    
  
 
   
   By
   : 
   København K 
  
 
   
   Postnummer
   : 
   1259 
  
 
   
   Landsdel (NUTS)
   : 
   Byen København
    
   (
   DK011
   ) 
  
 
   
   Land
   : 
   Danmark 
  
 
   
   
   Telefon
   : 
   +4533769800 
  
 
   
   
   Denne organisations roller
   :  
    
    Køber 
   
 
    
    Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren 
   
 
    
    Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline 
   
 
    
    Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse 
   
 
    
    Organisation, der behandler tilbud 
   
 
    
   
  
   
   8.1.  
  
 
   
   ORG-0000 
  
 
   
   Officielt navn
   : 
   Publications Office of the European Union 
  
 
   
   Registreringsnummer
   : 
   PUBL 
  
 
   
   By
   : 
   Luxembourg 
  
 
   
   Postnummer
   : 
   2417 
  
 
   
   Landsdel (NUTS)
   : 
   Luxembourg
    
   (
   LU000
   ) 
  
 
   
   Land
   : 
   Luxembourg 
  
 
   
   
   Telefon
   : 
   +352 29291 
  
 
   
   
   Denne organisations roller
   :  
    
    TED eSender 
   
 
    
   
 
   10. 
  Ændring 
 
 
 
   11. 
  Oplysninger om bekendtgørelsen 
 
 
  
   
   11.1.  
  
 
   
   Oplysninger om bekendtgørelsen 
  
 
   
   Bekendtgørelsens ID
   : 
   27cab70c-2af4-432d-88f9-12d45be284f6
    
   - 
   01 
  
 
   
   Formulartype
   : 
   Konkurrencevilkår 
  
 
   
   Bekendtgørelsestype
   : 
   Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen 
  
 
   
   Bekendtgørelsesundertype
   : 
   16 
  
 
   
   Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
   : 
   04/11/2024
    
   08:16:15 (UTC) 
  
 
   
   Bekendtgørelsens officielle sprog
   : 
   dansk 
  
 
   
  
   
   11.2.  
  
 
   
   Oplysninger om offentliggørelsen 
  
 
   
   Bekendtgørelsesnummer
   : 
   672146-2024 
  
 
   
   EUT-S-nummer
   : 
   215/2024 
  
 
   
   Offentliggørelsesdato
   : 
   05/11/2024