Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=368459&B=KA
Udbyder
Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen
Rammeaftale om reservedele, specialværktøj og diagnostiske instrumenter/licenser til taktiske Mercedes-Benz køretøjer i forsvaret
Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 16287180
Postadresse: Lautrupbjerg 1
By: Ballerup
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Kontaktperson: Fahad Anjum
E-mail: Faan@Kammeradvokaten.dk
Telefon: +45 31689477
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Del II: Genstand
Rammeaftale om reservedele, specialværktøj og diagnostiske instrumenter/licenser til taktiske Mercedes-Benz køretøjer i forsvaret
Rammeaftale om reservedele inkl. dæk, specialværktøj og diagnostiske instrumenter/licenser til udvalgte Mercedes-Benz køretøjer i forsvaret. Udbuddet gennemføres som et såkaldt sortimentsudbud, jf. udbudslovens § 45. Appendiks C.1 indeholder udvalgte oplistede produkter, som anses som værende et repræsentativt udsnit af de produkter FMI forventer at indkøbe i aftalens løbetid. Appendiks C.1 skal derfor ikke anses som en udtømmende liste af produkter, men som et repræsentativt udsnit af det forventede forbrug i Aftalens løbetid.
Rammeaftalen vedrører anskaffelse og levering af reservedele, specialværktøj og diagnostiske instrumenter/licenser til de nedenfor angivne Mercedes-Benz køretøjer. Forsvaret har til hensigt at anvende førnævnte til interne reparations- og vedligeholdelsesopgaver af Mercedes-Benz køretøjerne.
Listen af produkter er opdelt i følgende produktkategorier:
1. Aircondition og klima
2. Batterier
3. Bremsedele
4. Brændstofsystem
5. Drivlinje
6. Elektriske dele
7. Filtre
8. Fjedre og støddæmpere
9. Friskluft og varme
10. Gearkasse
11. Interiør
12. Kobling
13. Køling
14. Lygter
15. Motordele
16. Pladedele
17. Remme og kædetræk
18. Ruder og rudehejs
19. Spejle
20. Styretøj
21. Tændingsdele
22. Udstødning
23. Viskerblade
24. Dæk og fælge
25. Testudstyr inkl. licenser
26. Specialværktøj
Rammeaftalen vedrører levering af produkter inden for ovenfornævnte produktkategorier til Mercedes-Benz køretøjer af modellerne Mercedes GD240, GD270, GD280 og GD290, samt specialværktøj og diagnostiske instrumenter/licenser hertil. Nærmere antal af de enkelte køretøjer fremgår af Appendiks C.1.
FMI er berettiget til at forlænge Aftalen på samme vilkår i 2x1 år.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (elektronisk version, herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger i ESPD'et:
Soliditetsgraden (beregnet ved at dividere tilbudsgivers egenkapital med tilbudsgivers samlede aktiver (egenkapital/samlede aktiver x 100) ved udgangen af de seneste 3 regnskabsår, for så vidt som disse oplysninger foreligger, jf. Del IV, pkt. B.
Tilbudsgiver skal på FMI's anmodning afgive følgende dokumentation: Årsrapporter eller uddrag deraf eller anden dokumentation, der viser tilbudsgivers soliditetsgrad (beregnet ved at dividere tilbudsgivers egenkapital med tilbudsgivers samlede aktiver (egenkapital/samlede aktiver x 100) ved udgangen af de seneste 3 regnskabsår, for så vidt som disse oplysninger foreligger. Når sammenslutninger af enheder (f.eks. konsortier), herunder midlertidige joint ventures, deltager samlet i udbuddet, skal dokumentation afgives for hver enkelt af de deltagende enheder. Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør), skal dokumentation ligeledes afgives for de enkelte enheder.
Bemærk, at FMI på et hvilket som helst tidspunkt i udbudsprocessen kan anmode om, at tilbudsgiveren afgiver den ovenfor anførte dokumentation, hvis dette anses for nødvendigt for at sikre en korrekt afvikling af udbuddet. FMI vil i så fald fastsætte en passende tidsfrist for afgivelse af dokumentation. Det bemærkes, at tilbudsgiver kan basere sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør), uanset den juridiske karakter af relationen mellem tilbudsgiveren og de(n) enhed/enheder, som tilbudsgiveren baserer sig på. I så fald skal tilbudsgiver sikre sig, at et ESPD fra de(n) enhed(er), som tilbudsgiver baserer sig på, fremsendes sammen med tilbudsgivers eget ESPD. Denne/disse enhed(er)s ESPD skal indeholde tilsvarende oplysninger, som anført ovenfor.
Tilbudsgiver skal have en soliditetsgrad på mindst 10 procent i hvert af de seneste 3 regnskabsår. Soliditetsgraden beregnes ved at dividere tilbudsgivers egenkapital med tilbudsgivers samlede aktiver (egenkapital/samlede aktiver x 100).
Hvis tilbudsgiver består af en sammenslutning af enheder (f.eks. et konsortium), herunder midlertidige joint ventures, beregnes soliditetsgraden ved at dividere summen af alle deltageres egenkapitaler med summen af alle deltageres samlede aktiver (summen af egenkapital/summen af samlede aktiver x 100) i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår.
Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere enheders økonomiske og finansielle formåen, beregnes soliditetsgraden ved at dividere summen af tilbudsgivers og enhedens/enhedernes egenkapital med summen af tilbudsgivers og enhedens/enhedernes samlede aktiver (summen af egenkapital/summen af samlede aktiver x 100) i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår.
Der henvises til udbudsmaterialet vedrørende betalingsbetingelser. Fakturering skal ske i overensstemmelse med gældende dansk lovgivning om offentlige betalinger. Dette er p.t. lovbkg. nr. 798 fra juni 2007, som stiller krav om elektronisk fakturering. De nærmere betingelser vil fremgå af kontrakten.
Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt rammeaftalen tildeles en sammenslutning af leverandører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en leverandør som repræsentant for sammenslutningen.
Aftalen indeholder forpligtelser vedrørende arbejdsklausul, CSR forpligtelser og internationale sanktioner samt bestemmelser om risikovurdering og opfølgning herpå; der henvises til appendiks B og B.1 for yderligere oplysninger. Ved udbud af Aftalen er risikoprofilen fastsat til følgende opfølgningstiltag (risikoniveau): C
Se pkt. VI.3 for yderligere information.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Der forventes et genudbud ved udløb af den udbudte rammeaftale
FMI stiller krav om, at tilbudsgiver og hver af de juridiske enheder, som tilbudsgiver baserer sin økonomiske og finansielle formåen på, hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse. Vedrørende pkt. III.2.2): Ved afgivelse af tilbud skal tilbudsgiver indgive en egenerklæring om efterlevelse af arbejdsklausul, CSR-forpligtelser og internationale sanktioner. Såfremt egenerklæringen ikke indgives eller er mangelfuld, vil tilbudsgiver ikke kunne komme i betragtning til Aftalen, og vil kunne blive udelukket fra udbudsprocessen. FMI forbeholder sig i den forbindelse retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at lade tilbudsgiver berigtige en manglende eller mangelfuldt udfyldt egenerklæring.FMI har udarbejdet en skabelon (tilgængelig i udbudssystemet), der skal anvendes som erklæring. Når sammenslutninger af enheder (f.eks. konsortier), herunder midlertidige joint ventures, deltager samlet i udbuddet, skal erklæringen gives for hver enkelt af de deltagende enheder. Tilbudsgiver skal sammen med tilbuddet indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold.Tilbudsgiver, og eventuelt deltagerne i en sammenslutning af enheder og/eller støttende enheder, skal anvende den elektroniske version af ESPD, som er tilgængelig i udbudssystemet. ESPD’et skal udfyldes og indgives via udbudssytemet EU-Supply i overensstemmelse med de instrukser, der følger af heraf. ESPD’et skal være underskrevet af den støttende enhed. Det er ikke nødvendigt for tilbudsgiver at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning (konsortier), skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den deltager, der indgiver tilbuddet, at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt samme juridiske enhed er en del af eller på anden måde deltager i flere tilbud, f.eks. afsender eget tilbud og samtidig deltager i et konsortium, der også afsender tilbud, skal tilbudsgiverne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at koordinere tilbuddene. FMI forbeholder sig ret til at anmode tilbudsgiverne om at godtgøre over for FMI, at samme juridiske enheds deltagelse ikke kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende. FMI forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet dertil, at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav. Før tildeling af kontrakten kræver FMI, at den tilbudsgiver, til hvem FMI har til hensigt at tildele kontrakten, har afgivet dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD, jf. udbudslovens §§ 151-155. Rammeaftalen er ikke opdelt i delaftaler idet det vurderes, at der kan være overlap mellem reservedelene til de forskellige bilmodeller omfattet af aftalen, hvorved aftalen ikke meningfuldt vurderes at kunne opdeles. Endvidere er det vurderingen, at en opdeling ikke vil øge de konkurrencemæssige- eller økonomiske fordele. FMI yder ikke honorar til deltagerne i udbuddet. Vedrørende pkt. II.1.5) og II.2.6): Rammeaftalens anslåede værdi er kr. 60 mio., mens rammeaftalens maksimale værdi er kr. 120 mio. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig, at FMI forventer en stigning i priserne på reservedelene i forhold til det historiske forbrug. Endvidere er det FMI's erfaring, at de udbudte produkter udgår fra blandt andet fabrikantens og andres produktion, hvorefter produkterne skal anskaffes på anden vis, hvilket forventes at påvirke de tilbudte priser.
Se endvidere dokumentet ”Supplerende oplysninger”, som er at finde på EU-Supply-webportalen, jf. pkt. I.3).
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
I henhold til lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk, skal klage indgives for Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister:
Klager over udbud og beslutninger, der er omfattet af Kapitel II og III i udbudsloven, som ikke angår spørgsmål om en ansøgers manglende prækvalifikation, skal i henhold til § 7, stk. 2 i Lov om Klagenævnet for Udbud indgives til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tiden-de om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af en underretning til de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen
3) 6 måneder regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere og tilbudsgivere om, at ordregiver har indgået en rammeaftale, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning om at videreføre kontrak-ten, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage er indgivet til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 6, stk. 4. Hvis klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klager endvidere anføre, om der er begæret opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1.
Kontaktoplysninger til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk