Fakta om udbudet
Udbyder
Danish Defence Acquisition and Logistics Organization
Vindere
(04.05.2021)
Toyota Danmark A/S
Dynamovej 10
2860 Søborg
Anskaffelse af 5 Toyota LC150, 5 Toyota Hilux T2.4 – 4D 6 M/T og 8 Toyota Proace busser til anvendelse i Grønland
Danish Defence Acquisition and Logistics Organization
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Varer
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 16-28-71-80
Postadresse: Lautrupbjerg 1-5
By: Ballerup
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Kontaktperson: Iben Elvius-Brisson
E-mail: fmi-sd-alj13@mil.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Del II: Genstand
Anskaffelse af 5 Toyota LC150, 5 Toyota Hilux T2.4 – 4D 6 M/T og 8 Toyota Proace busser til anvendelse i Grønland
FMI skal anskaffe køretøjer til brug i Grønland, idet køretøjerne skal anvendes til at løse nationale beredskabsopgaver i Grønland, herunder suverænitetshåndhævelse ved at vise Danmarks tilstedeværelse i Grønland.
Danmark
Anskaffelsen består af indkøb af 5 Toyota LC150, 5 Toyota Hilux T2.4 – 4D 6 M/T og 8 Toyota Proace busser. Den nuværende beholdning af køretøjer på Thulebasen samt stationen i Kangerlussuaq i Grønland vil inden for nærmeste fremtid blive indstillet til kassation, hvorfor Forsvaret har behov for en erstatningsanskaffelse for køretøjerne. Anskaffelsen ønskes gennemført ved en direkte tildeling til Toyota Danmark A/S, idet kun køretøjer af mærket Toyota vil kunne serviceres og repareres på Thulebasen og Stationen i Kangerlussuaq på amerikanernes bilværksteder.
Del IV: Procedure
- Tvingende grunde som følge af begivenheder, som den ordregivende myndighed ikke kunne forudse, og under streng overholdelse af direktivets betingelser
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbstjeneste (FMI) ønsker at indgå en kontrakt angående indkøb af 5 Toyota LC150, 5 Toyota Hilux T2.4 – 4D 6 M/T og 8 Toyota Proace busser.
Efter FMI’s vurdering bør disse ydelser anskaffes ved direkte tildeling til Toyota Danmark A/S efter udbudslovens bestemmelse om tvingende grunde, jf. udbudslovens § 80, stk. 5. Dette skyldes den ekstraordinære situation, hvor FMI er nødsaget til at indkøbe køretøjer fra mærket Toyota, idet køretøjerne ellers ikke kan serviceres og repareres på de amerikanske baser på Grønland, hvor det danske forsvar opholder sig, og idet der ikke er andre alternativer til at få køretøjerne serviceret og repareret.
FMI agter på denne baggrund at indgå en kontrakt med Toyota Danmark A/S. Kontrakten vil ikke blive indgået før efter udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
Postadresse: Dynamovej 10
By: Søborg
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2860
Land: Danmark
Del VI: Supplerende oplysninger
Datoen angivet i bekendtgørelsens pkt. V.2.1) er datoen for beslutningen om at gennemføre anskaffelsen via tildeling til Toyota Danmark A/S og ikke datoen for selve kontraktens indgåelse. Kontrakten vil ikke blive indgået/underskrevet før udløbet af en periode på 10 dage fra offentliggørelse af denne bekendtgørelse jf. yderligere pkt. VI.4.3).
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse følger proceduren i klagenævnslovens § 4 (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk). Kontrakten vil ikke blive indgået før efter udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelse er offentliggjort jf. klagenævnslovens § 4,stk. 1, nr. 2. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3 skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 dage kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregivers beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning jf. § 12, st. 1. Kontaktoplysninger til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. V1.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk