FORMEL 1 LE MANS
2018
Jeg kan leve med overstyring, ikke understyring
Eksklusivt interview med Kevin Magnussen
KVÆLER ELBILERNE
MOTORSPORTEN...
...ELLER ER DER LYS FORUDE?
Interview med Tom Kristensen og Peter Nygaard om fremtiden for benzindrevet motorsport
FRE s001 113 M3M
0806.indd 3
31-05-2018 10:53:50
FORMEL 1 LE MANS 2018 Jeg kan leve med overstyring, ikke understyring Eksklusivt interview med Kevin Magnussen KVÆLER ELBILERNE MOTORSPORTEN... ...ELLER ER DER LYS FORUDE? Interview med Tom Kristensen og Peter Nygaard om fremtiden for benzindrevet motorsport FRE s001 113 M3M 0806.indd 3 31-05-
2 FORMEL 1 LE MANS 2018 INDHOLD ...eller 10 spørgsmål om motorsport, vi gerne vil ha svar på Hvor kører Le Mans hen, Tom Kristensen?......side 4 Hvor kører Formel 1 hen, Peter Nygaard......side 6 Kevin, hvad sker der efter Haas?......side 8-9 Danskerne på LM har de en ærlig chance?......side 10-1
LE MANS HISTORIE I TAL Gennemsnitlig vindertid: 24 timer. art re i en f ng. e d i v g i etni Vi får d din forr d e m å s - og 0, 65 50 0 5 6 å p der møde dskæde Book et e t s e k r væ med en ye veje. tør gå n har i, at du v r e v o mer. l Så en 24 ti d n i e l a en aft FRE s003 113 M3M 0806.indd
4 FORMEL 1 LE MANS 2018 Lad os gå 100 år tilbage; da begyndte udfasningen af hesten som transportmiddel, og det første Le Mans blev kørt i 1923. Det blev hverken ridesportens eller hesteavlens endeligt Tom Kristensen, ni gange vinder af le Mans Hvor kører Le Mans hen, Tom Kristensen? Både Le Man
C M Y CM MY CY CMY K FRE s005 113 M3M 0806.indd 5 01-06-2018 10:16:48
6 FORMEL 1 LE MANS 2018 Fremtidens F1 skal ikke nødvendigvis være tæt op ad gadebiler. Det er de jo heller ikke nu, f.eks. har Formel 1-biler ikke ABS Peter Nygaard, har overværet over 500 Formel 1-løb Hvor kører Formel 1 hen, Peter Nygaard? Både Formel 1 og Le Mans har altid været katalysator f
Vores skolegymnastik. Laver du lidt skolegymnastik på vores kurser, så vær helt rolig - du kommer ikke til at betale for det... På Autobranchens Udviklingscenter har vi stor respekt for arbejde man kommer til at svede lidt af. Det tyder jo på man går op i tingene og gerne yder lidt ekstra for at f
? KEVIN 8 FORMEL 1 LE MANS 2018 ER DU KLAR TIL NI SPØRGSMÅL Af Peter Nygaard K evin Magnussen drømme-debuterede i Formel 1 i 2014. I sit allerførste løb, Australiens Grand Prix i Melbourne, sluttede han i sin McLaren på andenpladsen. Kun to kørere i moderne Formel 1-historie har præsteret noge
Efter lange og frustrerende omveje er Kevin Magnussens Formel 1-karriere tilbage i ideal-sporet! Så Kevin, har du tid et øjeblik til at tale om 2018, Haas, kørestil? Og om fremtiden? Passer Haas 2018 bedst til Grosjean eller til Kevin? - Jeg ved ikke, om man kan sige det sådan. Men det passer mig i
10 FORMEL 1 LE MANS 2018 Favoritten, storfavoritten og fedtspilleren Når det gælder danskere bag rattene er Le Mans 2018 en gentagelse af sidste års løb. Fem hurtige med Dannebrog på brystet er til start. Af Flemming Haslund D et er jo Le Mans. Alt kan ske. Og alt sker rent faktisk. Spørg Toyota
FORMEL 1 LE MANS 2018 3 danskere taler ud Af Flemming Haslund D en måske største favorit inden Le Mans til at vinde GTE Pro-klassen er Michael Christensen. Vi trækker Michael til side for at stille en håndfuld tricky spørgsmål. Og vi skal også høre, hvad en af de hårde outsider-hunde, Marco Sør
12 FORMEL 1 LE MANS 2018 Dæk-teknik fra F1 sætter bremsespor En række aktører, som værksteder og eftermarkedsfolket handler med, bruger Formel 1 som afsæt. Men hjælper det noget? Af Henrik Nordstrøm Mortensen D er findes stribevis af virksomheder, som bryster sig af at være en del af verdens mes
FORMEL 1 LE MANS 2018 13 r - Dækovervågning rykker, takket være Formel 1, ind en anden liga. Det betyder, at man, langt mere intelligent end hidtil, kan overvåge slitage, dæktryk, temperatur og meget meget mere. Der er rigtig mange data i dækkene, og det er noget, som kan bru- Connected Tires er e
14 FORMEL 1 LE MANS 2018 Le Mans-teknik kører ind på J Verdens mest avancerede sportsvogne, det er dem, der kører på Le Mans. Ikke mindst i kongeklassen, LMP1, hvor flere motorer og træk på Af Flemming Haslund D et er så tydeligt at mærke. I nakken. I ryggen. I rattet: Nu, den lange kurve åbner
FORMEL 1 LE MANS 2018 å Jyllandsringen på alle hjul er opskriften på mest fart den teknik har også kørt i Danmark. hjul. Og dét system møder vi ikke ret mange andre steder altså lige med undtagelse af de hurtigste biler på Le Mans. Og ja, denne omgang japanske Le Mans-teknik til gaden har fakti
16 FORMEL 1 LE MANS 2018 Kulfiber fra Kolding var otte g Tim M. Hansen og hans House of Composites har fundet formlen til at bage superlette og stærke kulfiber-dele til Le Af Kim Lesanner B lot otte gram. Så lidt var forskellen på, om et italiensk Formel 1 team ville lave en samarbejdsaftale med
FORMEL 1 LE MANS 2018 17 e gram fra Formel 1 Le Mans og anden motorsport og Formel 1 kan være næste udfordring, for det har været meget tæt på. Alle i F1 har villet tale med os, fordi vi introducerede noget nyt med brug af tørre fibre og vakuum i hærdeprocessen med mindre brug af epoxy Tim M. H
18 FORMEL 1 LE MANS 2018 med fly fra Billund kl. 21, der kan være fremme kl. 09 om morgenen, er ikke godt nok nogle leverandører sender simpelthen en mand med privatfly ud med de ønskede dele til teamene, fortæller Tim M. Hansen. Selv F1 kigger priser Fordelen ved en kulfiberform er, at delene
FORMEL 1 LE MANS 2018 19 Letvægt sikrer Agile fart som en Porsche Den nye danske producent af sportsvogne er på vej med såvel racerbilen SCX samt gadebilen SC122, begge i avanceret kulfiberopbygning som langt dyrere biler à la Koenigsegg. holdt møder med Færdselsstyrelsen, der heldigvis er dejligt
20 FORMEL 1 LE MANS 2018 Bliver Københavns gader klar t 300 km/t over Langebro. Drøm eller mareridt? København er tæt på at lægge asfalt til verdens største motorløb. Men politisk uvilje, økonomien og en grøn profil kan spænde ben. Af Allan Bauer K øbenhavn og Danmark har aldrig været tættere på
FORMEL 1 LE MANS 2018 21 r til Formel 1? - Et flertal i København er positive overfor at indgå i en videre dialog med regeringen om et Formel 1-løb i København, siger Frank Jensen. Betingelserne er, at staten skal være formel partner og støtte projektet, at Formel 1 ikke må medføre kommunale udgif
22 FORMEL 1 LE MANS 2018 sten skal staten og Københavns Kommune spytte i kassen. Desuden skal et par andre formaliteter falde på plads. Blandt andet skal ejeren af hele Formel 1 cirkusset, amerikanske Liberty Media, nikke OK, så København kan få en Formel 1-licens. Og her er byer som London, New
FORMEL 1 LE MANS 2018 23 fil. Og til de københavnere, der mener, deres by for ofte bliver generet af store events: Den bilfri Formel 1-weekend vil være en oplagt mulighed for også at gennemføre Copenhagen Maraton eller Half-Maraton ved samme lejlighed. Hvis de spektakulære planer om Formel 1 midt
24 FORMEL 1 LE MANS 2018 Motorsport og autobranchen er som forbundne kar Nærmest lige så længe der har været biler, har autobranchen været involveret i motorsport. Seks ud af 10 i den danske Af Kim Lesanner M an ser det straks: På racerbiler optræder det ene logo for autovirksomheder efter det a
e FORMEL 1 LE MANS 2018 25 Racerløb viser vejen for værksted Driften af rallykører Marco Gersagers værksted nyder godt af processer hentet fra motorsporten og kunderne synes, det giver en ekstra dimension. Af Kim Lesanner N Uden den nære tilknytning mellem autobranchen og motorsporten ville hv
26 FORMEL 1 LE MANS 2018 Er sikkerhed ved at tage p Siden 1950erne har F1 handlet om at styrke sikkerheden for kørerne - vi er ved en skillevej mellem god underholdning og Af Henrik Nordstrøm Mortensen N ogle dødsfald i Formel 1 går over i historien, og mange peger nok stadig på Ayrton Sennas tr
FORMEL 1 LE MANS 2018 27 e pusten fra Formel 1? og for meget sikkerhed, mener danske Kris Nissen, der selv blev kraftigt forbrændt under motorsport. konkurrenter i fare ved ikke at lade den bagved kørende bil passere. - Og alt det er selvfølgelig gjort ud fra en tanke om, at det skal forhindre f
Big fan af BigMag & K-Mag Hvis man bliver gengivet som vægmaleri på en kæmpelastvogn, kan man vel næppe komme længere. Af Flemming Haslund S e lige den lastbil, en Scania med seks hjul, styring på fire og træk på to. Og så verdens største vægmaleri af Jan Magnussen og Kevin Magnussen. Der er kun é