23948sdkhjf

Importørernes Mads Rørvig i Q&A: - Afgiften på biler er på vej til at blive lavere

Den samlede afgift på vil formodentlig være lavere om fem år, spår De Danske Bilimportørers adm. direktør Mads Rørvig, i denne Q&A. Vi beder i alt seks topfolk i den danske autobranche give deres bud på en række centrale fremtidspørgsmål - bl.a. om afgiften.

Q: Hvilket drivmiddel kører din bil på om fem år?

A:  Jeg har elektrisk bil og har haft det i fem år, så den vil sikkert også være elektrisk om fem år.

Q: Er der flere eller færre uafhængige værksteder om fem år og hvorfor?

A:  Færre. Andelen af leasede biler og biler på abonnement stiger og uagtet at den privatejede bilpark fortsat er meget stor, så vil tendensen med færre og større ejere og operatører (af leasing/bilabonnement), resultere i en koncentration af antallet af reparatører, ligesom de tekniske krav, bilernes kompleksitet og bilernes længere serviceintervaller, online services og service udført hos kunden, vil trække i samme retning.

Q: Er der flere eller færre ansatte i den danske autobranche om fem år og hvorfor?

Flere eller færre uafhængige værksteder om fem år? Færre. Mads Rørvig, adm. direktør, De Danske Bilimportører

A: Overordnet formodentlig ikke ændret stort i antal, men forandret på jobtyper. Selvom omstillingen sker hurtigt, tager det lang tid inden den eksisterende vognpark er ændret radikalt, så mange jobs vil være uforandret, men mange også ændret fra traditionelt olieskift, nye bremser og traditionelle sælgere, til online service, service hos kunden, showroom betjening, 8-22 kundeservice, opfølgning på digital tilstedeværelse etc.

Q: Hvor høj er registreringsafgiften om fem år?

A: Den samlede afgift vil formodentlig være lavere. Registreringsafgiften vil formodentlig være uændret for konventionelle biler. For elektriske biler står afgiften til at være stigende, men forudsætningen herfor, er faldende priser på elbiler og deres batterier, hvilket vi ikke ser. Så for at sikre en solid andel af elbiler, vil politikerne forsinke indfasningen af afgifterne. Da afgiften pr. elbil endvidere er lavere, vil det påvirke den samlede afgift i negativ retning. Som kompensation for tabet af indregistreringsafgiften, kan de løbende afgifter stige, men der er en grænse for hvad borgerne vil acceptere (kan betale) og for at sikre en høj mobilitet af arbejdsstyrken, må bilomkostningerne ikke blive for høje.

Q: Hvor mange grønne biler er der på de danske veje om fem år? Og i 2030?

A:  Jeg sagde sidste år 760.000 elbiler i 2027 og 1,2 mio. i 2030. Jeg tror fortsat at omstillingen går til rene elbiler går hurtige end man umiddelbart forstiller sig – men flaskehalsene og produktionen og den faldende efterspørgsel kan hæmme udviklingen i faktiske tal. Så lad mig modificere til 5-600.000 elbiler om fem år og omkring en million i 2030 med det nuværende afgiftsystem.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234