Værdikæderne rasler, og markedet for bilsalg og værkstedsdrift er under stor forandring. Især mærkeforhandlerne føler forandringens vinde med udsigt til agentmodeller og ændrede kontrakter, hvor man på den ene side har udsigt til at binde færre penge i lagerbiler, men på den anden side kan miste ’ejerskab’ og data på sine kunder. Derfor står en række mærkeforhandlere med tunge overvejelser – for og imod – nye forretningsmodeller og strategiplaner. Mange har været mærkeforhandlere en lang årrække og har dedikeret deres hjerteblod til måske Ford, Opel eller Citroën. Så valg om at springe ud som fri er et spørgsmål om afvejning med fornuft og følelser; hvad er bedst for mig, min virksomhed og mine medarbejdere nu og på langt sigt?
Hvad vejer tungest for fremtiden – mærketilknytning eller ej?
Der er opbrud i autobranchen, og mange mærkeforhandlere afvejer, hvordan deres fremtid skal tegne sig for både bilsalg og værksted. En løsning kan være multibrand som fri fugl.