23948sdkhjf

UGENS LEDER Tak til Elon Musk

DET ER MINDRE end en uge siden Elon Musk lod prisbomben springe. Så ingen har endnu det fulde overblik over konsekvenserne autobranchens fødekæde igennem. Men når øjeblikkets virak har lagt sig – hvad så?

JEG TØR GODT kigge hen på den anden side – jeg føler mig overbevist om, at vi i bilbranchen vil takke Elon Musk fordi den op mod 30 procent enorme prissænkning på verdens mest solgte elbil får alle biler til at falde i pris: Det starter med nye Teslaer – brugte Teslaer følger med – og det samme gør nye og brugte fossilbiler.

MEN HAR DE andre, først og fremmest Volkswagen Gruppen, viljen – måske modet - til at sætte deres elbiler markant ned i pris? Jeg er sikker på, at der grubles på direktionsgangen i Wolfsburg. Men for mig at se, er der kun ét svar på spørgsmålet: For hvem vil købe en Audi Q4 e-tron, der jo står lige overfor – eller rettere stod lige overfor - en Tesla Model Y, når tyskeren pludseligt er markant dyrere.

NEJ VEL – KUN direktøren for Audi vil kunne svare ja her. Så prisnedsættelsen hele vejen igennem systemet kommer – i realiteten er den allerede i gang. I løbet af weekend et efter prisnedsættelsen blev i alt 900 brugte Teslaer til en samlet værdi af 100 millioner kroner sat ned.

SÅ ALT I alt – det bliver nu billigere at købe en bil. Og hvordan stiller det biler overfor offentlig transport? Klart nok – bilen er med Elon Musks træk blevet et billigere alternativ til bus og tog. Teslas prisnedsættelser blev annonceret i øvrigt samtidig med, at priserne på offentlig transport blev sat op.

SÅ NÅR VI er kommet os over alle her-og-nu-problemerne kan vi sende en tanke over Atlanten til 1 Tesla Road i Austin: Tak for hjælpen, Elon.

 

Teslas prisnedsættelser blev i øvrigt annonceret samtidig med, at priserne på offentlig transport blev sat op.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085