23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Året der gik: Bilbranchens fem benspænd

2022 var endnu et annus horribilis for den danske autobranche. Men landets største bilkoncern, Semler, øgede sin markedsandel og deres forhandlere udviste stor omstillingsparathed, fortæller Lars Kornelius, CEO for Semler Mobility Import

Bedst som alle troede, at coronaen med dens nedlukninger, restriktioner og chipmangel var fortid, valgte den russiske præsident Vladimir Putin at invadere nabolandet Ukraine en råkold morgenstund den 24. februar.

Dermed fortsatte nedturen for bilindustrien, som tilmed blev sat et par gear op. Ukraine var nemlig storleverandør af computerchips og software til netop bilindustrien – dermed blev chipmanglen, som oprindeligt var forårsage af nedlukninger på kinesiske fabrikker, yderligere forværret. Desuden medførte krigen stærkt stigende energipriser og som endnu en følgevirkning heraf: En galoperende inflation.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109