23948sdkhjf

Stina Glavind i Råt for usødet: ”Det spirende brugtmarked for elbiler stiller krav til forhandlerleddet”

Når man som forhandler giver oplysninger om en brugt elbil, skaber man selv forventninger hos kunden. De forventninger skal man selvfølgelig opfylde, skriver FDM’s adm. direktør Stina Glavind.

Elbiler sælger som aldrig før, og snart runder vi 100.000 rene elbiler i Danmark. Men faktisk kunne der køre endnu flere elbiler på de danske veje, hvis blot bilproducenterne kunne levere. Det er dog ikke alene nybilsalget, der kan tage æren, når vi lige om lidt runder en elektrisk milepæl.

Mange af de ”nye” elbiler er nemlig brugte. Flere forhandlere, store og små, mærkeforhandlere såvel som frie forhandlere, har især det seneste år udvidet sortimentet med en omfattende import af brugte elbiler.

Set fra et forbrugersynspunkt er det positivt. En nyere brugt elbil kan for mange være deres adgangsbillet til at køre en elbil, som ellers ville være for dyr for dem.

Har forhandlerne overblikket?

Med den store efterspørgsel på elbiler, vi oplever lige nu, har det været sælgers marked, hvor forbrugerne har skullet se sig godt for. For hvad der umiddelbart kan ligne et godt tilbud, er det ikke altid. Er udstyret det samme som i den ”danske” version? Er prisen den rigtige, og er der styr på garantierne?

I FDM arbejder vi for, at den grønne omstilling skal ske så problemfrit som muligt. Her er det vigtigt, at bilbranchen også påtager sig et ansvar. Eksempelvis ved at sætte sig ordentligt ind i bilerne og deres teknologi.

Nogle importerede brugte modeller kommer eksempelvis med 1-faset opladning og uden varmepumpe, selvom 3-faset opladning og varmepumpe er standard på den ”danske” version. Spørgsmålet er, om forhandleren har overblikket og husker at fortælle interesserede købere om eventuelle forskelle og begrænsninger. Ikke altid, kan vi se i FDMs medlemsrådgivning.

Spørgsmålet er, om forhandleren har overblikket og husker at fortælle interesserede købere om eventuelle forskelle og begrænsninger. Ikke altid, kan vi se i FDMs medlemsrådgivning. Stina Glavind, adm. direktør, FDM

Men dette er kun begyndelsen. Snart blomstrer et ”rigtigt” brugtvognsmarkedet for elbiler op – også biler der har flere år på bagen og dermed er uden for producentens garanti.

Er man som forhandler og dennes værksted klædt godt nok på til at løse eventuelle reklamationer? For selvom elbiler teknisk er mere simple end benzin- og dieselbiler, er de som andre moderne biler fyldt med avanceret elektronik og derfor bestemt ikke fejlfri.

Og så er der jo det med batterierne. Her er der heldigvis typisk op til otte års garanti, til gengæld er der næsten lige så mange tolkninger af, hvad garantien indebærer, som der er bilmærker.

Data om rækkevidde bør derfor gælde den konkrete bil, man faktisk køber, og ikke bilen, som den var, da den oprindelige ejer købte bilen fra ny Stina Glavind, adm. direktør i FDM

Nogle ting bliver bedre med alderen – men det sker sjældent for biler og især ikke elbiler. Selvom frygten for batteriernes slitage og degradering heldigvis ser ud til at have været overdreven, er det et faktum, at batterier over tid mister evnen til at optage og lagre strøm.

Det mener FDM bør få betydning for, hvordan man markedsfører brugte elbiler. Vi mener ikke, at det er reelt og retvisende, hvis man som brugtvognsforhandler sælger en godt brugt elbil med anprisning baseret på bilens lade- og rækkeviddepræstationer fra ny.

Det vil kunne udgøre en juridisk mangel, der giver kunden rettigheder. Data om rækkevidde bør derfor gælde den konkrete bil, man faktisk køber, og ikke bilen, som den var, da den oprindelige ejer købte bilen fra ny. Når man som forhandler giver oplysninger om bilen, skaber man selv forventninger hos kunden. De forventninger skal man selvfølgelig opfylde. På det felt er købeloven ret klar: Ansvaret er forhandlerens.

Rækkevidde og ladehastighed

Netop rækkevidden og ladehastigheden, er helt centrale parametre for køberne af brugte elbiler. I FDM mener vi, der er behov en individuel vurdering af den enkelte brugte elbil. Blandt andet der er FDM som de første i Danmark klar med en uvildig test af batteriets helbredstilstand. Flere vi komme, og de kan være med til at sikre forbrugernes tillid til brugte elbiler.

Og netop brugte elbiler vil være vejen mod endnu større udbredelse af grønne biler - et ansvar der også er brugtvognsforhandlernes.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
FDM kalder Årets Bil en bisse
Kevin og Jan Magnussen jagter familiesucces i Abu Dhabi
Bilsalget: Vindere og tabere i november
Nylanceret digital olievogn sætter prop i oliesvindet
Elbiler fortsætter rekordsalg i ellers sløjt bilår
DEBAT: Tag hånd om mekanikerne, tag hånd om værkstederne
Andre Nordiske Medier
Transportmagasinet
Leder IDAG
Søfart

Send til en kollega

0.109