23948sdkhjf

Råt for usødet: ”Når forandringens vinde blæser, så bygger nogle læhegn, mens andre bygger vindmøller”

De økonomiske udsigter for 2023 tegner til at være præget af inflation, stigende renter, lav forbrugertillid, høje energipriser og en økonomisk afmatning. Spørgsmålet er så, hvordan det påvirker bilbranchen.

Høje energipriser vil ramme de fleste og særligt danskere og virksomheder, som har et højt energiforbrug og/eller fyrer med gas. Det gælder f.eks. autolakerer, som har voldsomt stigende omkostninger til energi. Når danskerne bruger flere penge på energi og daglig drift, ja – så er der færre penge til anskaffelse af bil. Der er dog stadig opsparing og equity i markedet som kan blive en faktor – og det er positivt.

Siden 2020 har bilbranchen været påvirket af COVID19, forsyningskrise, nye bilafgifter, elektrificering af drivliner og digitalisering af kunderejsen mv. Lander vi på 150.000 nye personbiler i 2022, vil det være lavere end lige efter Finanskrisen. Alligevel viser en gennemlæsning af ”Autobranchens TOP 100”, at de fleste regnskaber i bilbranchen fra 2021 ser godt ud. Antallet af elbiler i Danmark er over 100.000, og den grønne omstilling følger vores prognose frem mod 2030.

”Når forandringens vinde blæser, så bygger nogle læhegn, mens andre bygger vindmøller”, siger et ordsprog. Bilbranchen omstiller sig, og det skal branchen fortsætte med.

Udfordringer og muligheder i 2023

Private kunder er nu mere tilbageholdende og det vil ikke ændre sig i 2023. Det vil påvirke salget og sende priserne på nye og specielt brugte biler nedad igen. Til gengæld vil mange leasing- og udlejningsselskaber gerne skifte biler i deres flåde, da mange kunder har fået forlænget eksisterende aftaler på grund af mangel på nye biler de seneste år. Vi forventer et højere salg af personbiler i 2023 på et niveau omkring 160.000 personbiler, der kan variere afhængigt af forsyningen til Danmark. Til gengæld kan en økonomisk afmatning trække salget af nye varebiler lidt ned på 25-26.000 varebiler i 2023. Vi vil dog stadig være langt fra rekordåret 2019 hvor der blev solgt godt 225.000 personbiler. Spørgsmålet er, om vi kommer derop igen. Ikke umiddelbart og heller ikke så længe vi kan se frem i krystalkuglen. Det skyldes også, at årene omkring 2019 var over, hvad vi anser for normalen, da der blandt andet blev solgt 54.000 mikrobiler. Den “nye” normal er efter vores vurdering mellem 175.000 – 200.000 personbiler.

På brugtbilsmarkedet er det stigende udbud af brugte biler og faldende efterspørgsel begyndt at dæmpe de høje brugtpriser, vi ellers har oplevet i 2022. Udbuddet af elektriske biler vokser, og det gælder om at følge markedet tæt og justere prisen til at matche markedet. Reduktionen af de tyske tilskud til elektriske biler i 2023 forventes at dæmpe importen af elektriske biler igen. Salget af brugte biler er faldet lidt i 2022, og når priserne på brugte biler er justeret ned på et mere normalt prisleje, forventer vi, at brugtvognssalget kan holde samme niveau i 2023.

På finansieringssiden vil de stigende udgifter til energi og dagligvarer udhule en del af danskernes opsparing, og det kan give et stigende behov for leasing eller bilfinansiering hos de private kunder.

På finansieringssiden vil de stigende udgifter til energi og dagligvarer udhule en del af danskernes opsparing, og det kan give et stigende behov for leasing eller bilfinansiering hos de private kunder.

Lovgivning og afgifter i 2023

Plug-in hybrider stiger igen i afgift ved årsskiftet, og salget er begyndt at falde. Vi noterer også, at den politiske aftale om tillæg og fradrag ved beskatning af elektriske biler afhænger af et fortsat politisk rødt flertal efter Folketingsvalget.

Lavere brugtbilspriser giver lavere handelspriser ved værdifastsættelser, og det trækker registreringsafgiften og værdien til beskatning ned igen. Det hjælper dog ikke dem, som har fået en firmabil med en unormal høj beskatning i 2022. Hvis ikke beskatningssystemet ændres, ville det være i tråd med intentionen at der sættes en øvre grænse for nyprisen til beskatning, f.eks. ”sammenholdt med den anmeldte nypris på et tilsvarende køretøj på registreringstidspunktet”.

Det virker også oplagt at begrænse kravet om genberegning til kun af gælde personbiler, da 75% af alle nye fossile varebiler har en totalvægt på over 3 tons og dermed i praksis altid en afgift på 47.000 kr., som ikke ændres ved en genberegning.

Nyprisen ved værdifastsættelse af køretøjer er også en udfordring. Motorstyrelsen bør offentliggøre den anmeldte pris på køretøjer, men køretøjer, som hovedsagligt sælges til erhverv til en lavere pris, bør afgiftsberigtiges efter en ”skønnet markedsdannende nypris” et sted mellem den almindelig og den anmeldte nypris.

Ingen grund til panik

Selvom bestanden af personbiler falder en smule, så vil bilen også i fremtiden være danskernes foretrukne transportmiddel, og vi forventer samlet et salg i 2023 tilsvarende 2022 med de nævnte forskydninger.

Vi ser ingen grund til panik, da bilbranchen har en høj omstillingsparathed og erfaring med udfordringer gennem de seneste mange år. Det giver et godt fundament til at navigere gennem et ellers noget uforudsigeligt 2023. Men det handler om at være parat og prioritere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094