23948sdkhjf

Tidligere Pava Bilsyn-center nægter at følge med over til Dekra

Det vakte opsigt i branchen, da den store koncern Dekra annoncerede at de havde overtaget 25 Pava Bilsyn franchise-synshaller fra Pava. Ikke alle har dog tænkt sig at følge med over i Dekra.

”Salget af PAVA Bilsyn til DEKRA Bilsyn skaber en ny handlekraftig bilsynskæde med op til 75 synscentre fordelt over hele Danmark.”

Sådan står det i Pavas oprindelige pressemeddelelse, men står det til Lars Weirsøe fra Bilsyn Skive, så kommer det ikke til at gå helt sådan. Han vil nemlig ikke med over til Dekra Bilsyn. 

Jeg kan ikke se mig selv i det. Det er en stor udenlandske koncern, og jeg er en selvstændig lokal virksomhed, så jeg skal ikke sammenlægges med en stor udenlandsk koncern. Lars Weirsø, ejer af Bilsyn Skive

- De kan ikke sælge min forretning. Jeg er selvstændig erhvervsdrivende, siger han.

Han fortæller, at han sammen med en stribe andre tidligere Pava Bilsyn-synshaller har besluttet sig for ikke at følge med over i Dekra Bilsyn-regi.

Og, siger han, så er han ked af, at hans kunder nu tror, at han er solgt til Dekra, for det er ikke tilfældet.

- Jeg har kunder i min synshal, der undrer sig over at jeg skulle være solgt til Dekra. Det er jeg altså ikke. Jeg er selvstændig erhvervsdrivende under Pava Bilsyn-brandet, som Dekra nu har købt, men det er alene navnet de har købt. Alle de 25 synscentre er selvstændige erhvervsdrivende.

Vil ikke med

Lars Weirsøe ønsker ikke at blive kædet sammen med Dekra-koncernen, siger han.

- Jeg kan ikke se mig selv i det. Det er en stor udenlandske koncern, og jeg er en selvstændig lokal virksomhed, så jeg skal ikke sammenlægges med en stor udenlandsk koncern.

Hvad der nu i stedet skal ske med udbrydergruppen, er Lars Weirsøe ikke klar til at løfte sløret for, men det kommer snart, bedyrer han.

- Vi er ved at lave noget andet. Det er ikke helt afklaret endnu. Men jeg går ikke over til Applus.

Ærgerlig direktør

Hos Dekra Danmark er koncerndirektør Christen Bagger ærgerlig over udmeldingen fra blandt andet Lars Weirsø, men det får ham ikke til at skrue ned for vækstambitionerne. Projektet fortsætter, og Dekra Bilsyn Partner lever stadig, forsikrer han. 

- Jeg er da skuffet og ærgerlig, det vil jeg ikke lægge skjul på, men på den anden side, så handler det jo om frivillighed, så hvis man ikke kan se sig selv i det her koncept, eller ser noget andet man hellere vil, så duer det jo ikke.

- Folk skal ville det her. Det gælder i øvrigt alle vores 600 medarbejdere. Vi vil have dem, der vil os og tror på vores projekt.

Mulig fremtid

Om timingen af opsigelserne, der kommer kort tid efter overtagelsen, siger Christen Bagger:

- Jeg vil da hellere finde ud af det nu, end når vi har brugt en masse kræfter på at køre en masse synshaller ind. Så hellere bruge kræfterne på dem, der vil det her 100 procent.

Hvad udbrydergruppen fra det tidligere Pava Bilsyn nu skal, ønsker Lars Weirsø som sagt ikke at røbe, men Dekra-direktøren Christen Bagger fortæller, at det ifølge hans oplysninger peger i retning af et nyt koncept i regi af LHG Group, der er leverandør til Tectyl- og Suvo-centre.

- Det var velkendt, at der var to haller, der ikke var venner med Pava, men som hellere ville Tectyl og Suvo, og de har så lavet et partnerskab med LHG Group, hvor de vil prøve at lave en frivillig kæde tilsvarende Pava Bilsyn, men baseret på Tectyl, siger Christen Bagger. 

Motor-magasinet har spurgt direktør i LHG Group, Palle Kudsk Pedersen, til oplysningerne om, at hans selskab skulle være på vej ind i bilsynsbranchen.

- Vi driver ikke bilsyn, men vi ved selvfølgelig godt, at der foregår noget i branchen, når ens kunder er involveret, siger han.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Nio vil åbne egne værksteder
Tesla henter dansk topchef uden bilerfaring
Autovidencenter Fyn udklækker mekaniker-svende
Hjemvendt Fiat-profil skal være med til at genrejse Alfa Romeo i Danmark
Jysk rokade i bilhuse går op i en højere enhed
Ejerskifte skaber direktørforvirring i glasbranchen
Andre Nordiske Medier
Transportmagasinet
Leder IDAG
Søfart

Send til en kollega

0.125