”Hvis vi fjerner reparationsgrænsen øger vi CO2-belastningen”
Argumentet for reparationsgrænsen er ofte, at det er godt for klimaet, at den reparerede bil kommer ud at køre på de danske veje igen, fremfor at erstatte den med en ny eller nyere bil. Desværre forholder det sig imidlertid omvendt, forklarer Thomas Møller Sørensen, direktør i Bilbranchen i DI, i denne uges Råt for usødet.
Af Thomas Møller Sørensen, direktør i Bilbranchen i DI
Der er fornyet interesse for reparationsgrænsen for totalskadede biler. Interessen er opstået i kølvandet på de mange diskussioner om mulige løsninger på de globale klimaudfordringer. Desværre er det en misforståelse at tro, at det vil gavne klimaet, hvis reparationsgrænsen blev fjernet.
Kort før sommerferien svarede skatteministeren på forskellige spørgsmål i Folketingets skatteudvalg om ændring af de gældende regler for reparationsgrænsen. I svarene mindede ministeren spørgerne om, at vi i Danmark har en reparationsgrænse på grund af den høje registreringsafgift på biler.