23948sdkhjf

Dansk afgiftssystem sætter stopper for ny Nissan model

Nissan Qashqai med den helt nye e-POWER teknologi kommer ikke på det danske marked, fordi den på grund af det danske afgiftssystem vil få en merpris på godt 90.000 kr. Og det mener Nissan ikke, kunderne vil betale.

Nissan dropper at markedsføre og sælge sit bud på en såkaldt overgangsbil, nemlig Nissan Qashqai med den helt nye e-POWER teknologi, som er et slags omvendt hybridsystem, hvor en benzinmotor genererer strøm til et batteri.

Problemet for Nissan er, at bilen er opgivet til at udlede 120g CO2 og en bil skal udlede mindre end 50 g CO2 udledning for at kunne betegnes som grøn i Danmark. Det fremngar af den bilaftale, regeringen indgik med sine støttepartier i december 2020.

”Det betyder, at i praksis, at f.eks. biler med hybrid teknologi ikke har en chance for at konkurrere prismæssigt med plug-in hybrid-biler. På trods af at den reelle udledning kan være næsten den samme”, skriver Nissan i en pressemeddelelse.

Unfair konkurrence

Merprisen for selve teknologien i Qashqai e-POWER er ca. 30.000 kr. Det bliver altså til de godt 90.000 mere i den endelige kundepris i forhold til vores mild-hybrid benzin varianter. Og med den stærke konkurrence i dette segment fra særligt plug-in hybrider vil differencen være nærmere 170.000 kr. (sammenlignet med prisen, hvis Qashqai e-POWER var en plug-in hybrid med 14 kWh batteri og en udledning på 49g CO2).

”Når undersøgelser samtidig viser, at plug-in hybrid-biler gennemsnitlig i praksis udleder godt 110 g CO2 (Qashqai e-POWER udleder 120 g CO2) og ikke under de 50 g jf WLTP-målingerne, som de nuværende afgifterne beregnes ud fra, er denne favorisering måske ikke helt fair. Særligt i forhold til øvrige hybrid-løsninger, der alt andet lige også er mere grønne end de traditionelle benzin- og diesel drivliner,” skriver Nissan i en pressemeddelelse.

Landechef i Nissan Danmark, Kim Helsted udtaler:

- Vi er meget ærgerlige over ikke at kunne markedsføre og sælge Qashqai e-POWER i Danmark. Modellen var tiltænkt kunder, der gerne vil køre en elbil, men som ikke er klar til ren el eller ikke har fungerende lade muligheder. Samtidig er modellen en del af Nissans Ambition 2030, der blandt andet omhandler stop for introduktion af nye personbiler med kun forbrændingsmotor i Europa fra 2023, siger han og fortsætter:

Modellen var tiltænkt kunder, der gerne vil køre en elbil, men som ikke er klar til ren el eller ikke har fungerende lade muligheder. Kim Helsted, landechef, Nissan Danmark

- Vi vil nu fortsat fokusere på salg af nuværende Qashqai med mild hybrid samt den nye Ariya crossover elbil, der lander hos forhandlerne de første dage i september. Interessen for denne model har været overvældende, og vi har siden april solgt mere end 940 Ariya i Danmark. Så nu glæder vi os til at kunne levere dem til de forventningsfulde kunder, lyder det fra Kim Helsted.

Nissan lancerer i nærmeste fremtid flere hybrid-biler og rene elbiler, blandt andet Juke hybrid, X-Trail med e-POWER hybrid teknologi samt Townstar, der er en ren el-varebil.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078