23948sdkhjf

Ny udvikling: Skadesområdet stiger kraftigt igen

En forøget bilpark, nye forsikringsprodukter og forlængede leveringstider på nye biler har givet skadesværkstederne mere at lave, viser en analyse fra Bilbranchen.

Den perfekte storm kalder Bilbranchen/DI den bølge af bilskader, som autobranchen oplever nu, efter et par år med nedgang. Nye tal fra forsikringsbranchens organisation F&P viser, at antallet af anmeldte bilskader på landets skadesværksteder i årets første halvår er tilbage i samme vækstspor som før corona.

Men vi ser nu en lang række faktorer give den ’perfekte storm’ i skadesbranchen Kenneth L. Hjorth-Hansen, chefkonsulent, Bilbranchen/DI

Bilbranchen har analyseret tallene fra F&P og peger på, hvad brancheforeningen mener er skyld i den markante stigning: Forklaringen ligger blandt andet i en øget bilpark, der også køres af familiens unge og uerfarne bilister, nye forsikringsprodukter og – måske overraskende – forlængede leveringstider på nye biler.

I en årrække op til corona-året 2020 har skadesværkstederne været vant til en stabil vækst på cirka tre procent årligt. Med corona kom to år med store nedgange i antallet af bilskader, og dermed i skadesværkstedernes aktivitet. En opgørelse fra F&P’s Autotaks-system viser, at vi i første halvår i år har set flere bilskader på landets skadesværksteder end nogensinde tidligere registreret i samme periode. Den tidligere kendte vækst i antallet af bilskader er således vendt retur, og det ses ovenikøbet, at vækstraten har været en anelse større end årene op til 2020.

Antallet af skader på værkstederne i årets første halvår steg således med 17 pct. i forhold til samme halvår 2021. Bilbranchen finder det dog mere bemærkelsesværdigt, at antallet af bilskader i første halvår i år samtidig gav en stigning på ca. ti pct. i forhold til de første seks måneder af 2019 – altså inden coronaen.

En række faktorer

Chefkonsulent hos Bilbranchen, Kenneth L. Hjorth-Hansen, finder det relativt nemt at forklare nedgangen i antal bilskader henover 2020 og 2021, idet der ganske enkelt ikke var det samme antal biler på vejene grundet corona-nedlukninger og hjemmearbejde. Dermed var risikoen for bilskader mindre, og det kunne mærkes på landets skadesværksteder.

- Men vi ser nu en lang række faktorer give den ’perfekte storm’ i branchen. Det er nærliggende at konkludere, at det alene er stigningen i bilbestanden, der giver den store stigning i antallet af skader. Selv om stigningen i bilbestanden er en betydelig forklaring, er der tale om flere forskellige faktorer, som til sammen bidrager til, at skadesværkstederne har haft usædvanligt travlt i årets første halvår, siger Kenneth L. Hjorth-Hansen.

Bilbestanden er årligt steget cirka to pct. de seneste ti år. Det har betydet, at flere biler kører på vejene – og flere bilister laver, alt andet lige, flere bilskader.

- Men med denne relativt begrænsede årlige vækst i bestanden har der langt fra været samme markante vækst som i antallet af skadesreparationer i årets første halve år. Derfor må vi også kigge på andre faktorer, som har spillet ind i den markante stigning i skaderne, siger chefkonsulenten.

Unge kører familiebilen

Antallet af husstande med bil, samt ikke mindst antallet af husstande med mere end én bil i husstanden, er steget markant. Det er især husstande med to biler, der fylder mest i bilbestanden. Udviklingen betyder, at flere personer i en gennemsnitlig familie får mulighed for at køre i bil, og dermed at lave en bilskade. For eksempel sætter hjemmeboende børn med kørekort sig oftere bag rattet, fordi de nu har lettere adgang til en bil.

Fravælger bus og tog

En anden årsag er, at mange passagerer i den offentlige transport under coronaen valgte at starte bilen, og de er ikke vendt tilbage til busser og tog i samme omfang som før corona.

- Flere værksteder har oplevet, at ’uopmærksomhedsskader’ har været stigende efter coronatiden. En forklaring kan være, at en del af de bilister, som var vant til at køre bil før corona, ikke fik samme daglige erfaring med bilkørsel under coronaens hjemmearbejdsperioder. Det kan have haft betydning for kørslen efter genåbningen af samfundet, hvor pendlerkørslen blev genoptaget, siger Kenneth L. Hjorth-Hansen og fortsætter:

- Desuden har de mange pendlere fra den offentlige transport givet flere uerfarne bilister på vejene, hvilket også kan have været en medvirkende årsag til øget aktivitet på landets værksteder.

Leasingbiler forlænges

Han peger desuden på, at forsinkelser på levering af nye biler også har haft en klart afsmittende effekt på skadesområdet. Blandt andet er leasingperioden for mange leasingbiler blevet forlænget i kraft af, at nye leasingbiler ikke har kunnet leveres. For de leasingbiler, hvor der ikke er tegnet en afleveringsforsikring, hvor flere skader kan samles under én skade med én selvrisiko, betyder det ifølge Bilbranchen, at der er anmeldt flere skader, da bilerne har skullet køre i længere tid end forventet. Med andre ord er bilerne blevet repareret i stedet for at blive udskiftet.

Gratis skadesudbedring

Medvirkende til flere skader er også hård konkurrence blandt forsikringsselskaberne, der har ført til, at flere selskaber tilbyder at dække småskader, uden at det udløser en selvrisiko. Bilbranchen vurderer, at værkstederne generelt set har oplevet en stigning i antallet af mindre skader i forhold til tidligere.

Også nødbremsesystemer har medvirket til, at værkstederne især oplever mindre skader, og at de større skader fylder en anelse mindre på grund af assistentsystemerne i de moderne biler.

Det har også en effekt, at bilkøberne generelt bruger flere penge på at købe bil og derfor har større tendens til at købe en forsikring, der dækker bredere, så der bliver blive anmeldt flere skader til forsikringsselskabet.

Svært at skaffe arbejdskraft nok

Travlheden på værkstederne har øget manglen på kvalificeret arbejdskraft, melder Bilbranchen i sin analyse. Hvert tredje stillingsopslag i starten af året var ikke blevet besat. Udover at andelen af forgæves rekrutteringer er steget de seneste kvartaler, er udfordringerne med at ansætte mekanikere og karrosseriteknikere større end gennemsnittet for det samlede arbejdsmarked på tværs af brancher.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.127