23948sdkhjf

Oplev en omgang med redaktøren

Hvor går de stærkest, hvilket sving er sværest, hvad sker der, når alle vil gennem svinget på én gang. Oplev en omgang fra førersædet af Lotus Cortina #28

Der er næppe mange her på Bellahøj Park, der ikke drømmer om selv at køre derude på de 2,4 km racerasfalt. Er du en af dem – og det er du – så tag med her på en flyvende omgang, som den er oplevet af dette magasins chefredaktør, Flemming Haslund. Han har tidligere kørt to løb i Lotus Cortina – uden at blive sidst, uden at blive overhalet med en omgang, som han selv pointerer.

Er ud klar? Er Haslund klar? Så kør:

På startlangsiden på Bellahøjvej vil de hurtigste biler nå hastigheder over 200 km/t. Som altid gælder det om at bremse senere end dine konkurrenter, men heller ikke for sent, da sving 1 er et markant 90 graders venstresving, der hælder en anelse udad, samtidig med at vejens forløb ændrer karakter til at gå ned ad bakke.

”Det var i dette sving, at min første medkører, Kevin Magnussen, måtte parkere Cortinaen, der topstykket sprang i luften”

”Det var i dette sving, at min første medkører, Kevin Magnussen, måtte parkere Cortinaen, der topstykket sprang i luften”

Banens nedadgående forløb betyder medløb, når der accelereres med åbne gasspjæld ad Hvidkildevej. Andet og tredje gear for de fleste, mens de kraftigste racermotorer vil nå begyndelsen af fjerde gear inden et nyt venstre sving igen tester bremsesystemet til det yderste.

”Det var lige præcist her, jeg oplevede den hårdeste bremseduel. Erik Høyer i sin Escort vandt og trak tæt, tæt, t æ t ind foran mig. Det var snært, sagde jeg til Høyer. Nåe, ja”

”Det var lige præcist her, jeg oplevede den hårdeste bremseduel. Erik Høyer i sin Escort vandt og trak tæt, tæt, t æ t ind foran mig. Det var snært, sagde jeg til Høyer. Nåe, ja”

Hårdt på bremsen, asbesten river dig i næsen, og farten børstes af med samme fornemmelse, som hvis du løber ind i en glasdør. En let understyring i indgangen af svinget bliver til en svag overstyring i udgangen, mens Ryttergården på inderkredsen forsvinder i sidespejlet. I næste øjeblik accelererer du igen.

Op gennem gearene mens raceren placeres mellem konkurrenterne hen mod chikanen, der er en udfordrende serie af sving, indover parkeringsarealet på nordøstsiden af Grøndal MultiCenter.

Derefter følger et venstreknæk med et krævende forløb. Tricket er at placere sig optimalt for at bære mest mulig fart ind i svinget og med videre op ad bakken ved Frederikssundvejs-tunnelen. Her skifter asfalten fra fin til grov med mere friktion og hårdere arbejde for dækkene. Samtidig vil sporriller i underlaget medføre uro i undervognens balance, hvilket sætter racerens mekaniske færdigheder på en hård prøve.

I et speederkontrolleret firehjulsdrift drøner vi fra højre side af banen over apex og videre helt ud til betonbarrieren. Accelerationen er rå og intens frem mod busstop-chikanen, hvis højre-venstre forløb stiller store krav til chaufførens færdigheder bag racerrattet. Selv små fejl straffes nådesløst her. I en kombination af fart, balance og millimeterpræcision styres raceren så tæt på chikanens markeringspunkter, at sidespejlene bliver helt matte af skræk. Det er banens sværeste sving, hvor selv den mindste fejl sætter bilen i betonen. At snitte autoværnet er tilladt, men at ramme det kan have katastrofale konsekvenser.

Der skal køres helt til grænsen for den optimale omgangstid. Efter chikanen leder et langt dybt venstresving ud til langsiden, og udgangshastigheden og optimale gearskift bestemmer, hvor meget fart du får med dig ned ad langsiden mod start- og mållinjen. Omgang efter omgang!

”Stor fart, for stor fart fik min Cortina-kollega, Jan Struve. Han havde en halv omgang forinden vundet en bremseduel – så nu var han flydende, og ja – for flyvende. Hans blå Cortina gik i en understyring ind i betonen, fløj en halv meters penge op i luften; landede på hjulene. Jeg fik udsigt til et crash fra første række. Struve kom intet til. Det gjorde Cortinaen.”

”Stor fart, for stor fart fik min Cortina-kollega, Jan Struve. Han havde en halv omgang forinden vundet en bremseduel – så nu var han flydende, og ja – for flyvende. Hans blå Cortina gik i en understyring ind i betonen, fløj en halv meters penge op i luften; landede på hjulene. Jeg fik udsigt til et crash fra første række. Struve kom intet til. Det gjorde Cortinaen.”
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.109