23948sdkhjf

Interview med Prins Joachim: Cortinaen – den bil er bare mig

Prins Joachim, racerprins Joachim – så hurtig i sin Lotus Cortina, især på vej ud ad et sving med kontrastyring. Hvordan han har lært det, og hvor meget bagenden egentlig skal skride ud, for at det går hurtigst, fortæller Danmarks hurtigste prins i dette interview.

INTERVIEW Racerkøreren Prins Joachim. Du kender ham, fordi han kører så bredt i sin Cortina. Fordi hans bil altid og hver gang er så velforberedt. Fordi han altid er en absolut late-braker. Og fordi han i Pro/Am deler sin racerbil med en række af sportens ypperste – Dindo Capello for at nævne én, Tom Kristensen for at nævne en anden.

Det er derfor, Prins Joachim så ofte står øverst på podiet efter et CHGP. Og i alle mulige andre sammenhænge i øvrigt, Danmarksmesterskaberne for biler i 65-klassen fx

Det kræver sin mand, det kræver sin kører. Hvordan er Prins Joachim nået dertil? Det fortæller han her.

Prins Joachim; du er kendt for at være mester i power-overstyring – hvordan har lært dig kunsten?

- Når man matcher sin bil, som jeg med årene er kommet til med min Cortina, lader det sig gøre. På den måde bli’r det naturligt.

Når man matcher sin bil, som jeg med årene er kommet til med min Cortina, lader det sig gøre. På den måde bli’r det naturligt. Prins Joachim, Cortina-kører

- Min første Cortina havde ikke nær så stor effekt. Det var den spæde start, den havde bare 130-140 hk og så var den selvfølgelig også den gang på Dunlop Racing-dæk. Det var en bil uden mange kræfter. Så derfor kunne jeg lære at køre bilen ud til grænsen og langsomt bygge det op. Og nu – den nye Cortina har 180 hk ved 7.600 o/min. – nu mestrer jeg det.

- Det gik for alvor op for mig, da jeg kørte i bilen på Spa. Her fik jeg hjælp af en mekaniker fra et andet team. Han stillede sig et helt bestemt sted ved muren inde til højre inden det berømte højfartssving, Eau Rouge. Du skal styre ind lige dér, jeg står, pointerede han.

- Da jeg kørte forbi ham første gang, var det derhen med fuld speeder - ud for ham slap jeg speederen og rørte bremsen. Anden gang med speeder derhen og så bare slippe speederen ud for ham. Og tredje gang – nu måtte det briste eller bære - så holdt jeg bare klampen i kælderen. Og jeg kom gennem Eau Rouge. Først på kerben til venstre og så til højre.

- Og hvis det ikke gik op for mig, at det var at balancere bilen fik jeg det bevist på den anden side af dem berømte bane. Her i er et sving, hvor jeg gik igennem i fjerde gear på omdrejningsbegrænseren. Vi beregnede senere, hvor hurtigt det gik – 197-198 km/t med kontrastyring.

- Så gik det op for mig, at jeg havde lært at køre med overstyring. Det kan jeg, fordi Cortinaen taler så meget til mig. Den bil – den er bare mig!

Så gik det op for mig, at jeg havde lært at køre med overstyring. Det kan jeg, fordi Cortinaen taler så meget til mig. Prins Joachim, racerkører

- Man taler jo meget om, at udskridning er spild af kræfter. Men jeg har erfaret, at det i en Cortina på Dunlop Racing-dæk går hurtigst, når der er en lille smule skrid i hjulene. Når baghjulene lige spinner, så har de det bedste bid i asfalten.

Tom er den store læremester

I Pro/Am har du kørt sammen med mange berømte racerkørere – bl.a. Tom Kristensen. Hvilke af kørerne har du lært mest af?

- Det kan jeg sige lege ud – det er Tom! Det er fordi Tom giver feedback. Dernæst kan jeg jo stå og studere hans kørsel, se hvor han bremser – eller rettere, hvor han ikke bremser.

- Og når man så ser ham – så er det jo bare at gå hjem i den grad.

- En anden, der har lært mig meget, er John Nielsen. Og Aage Buch Larsen, der jo kørte med Cortina i gamle dage på Roskilde Ring. Det er meget fedt at lytte til dem, der kørte med bilerne i sin tid.

Vaskeægte motortuning

Men Prins Joachim, hvorfor egentlig en Cortina?

- Cortina – den er en ikonisk bil. Der er nogle, der omtaler den som en GTI før GTI’erne blev opfundet. Men den er meget mere; den er en BWM M3, inden M3 blev opfundet.

- Cortina blev så god, fordi den var så hurtig – det var den til motorløb, men den var også så hurtig, at den blev røvernes foretrukne bil. Det varede lige til også politiet fik Lotus Cortina.

- Den har først og fremmest en ikonisk motor – twin cam-motoren. Dernæst er den let, og den har en perfekt balance.

Kommer der så en anden bil end Cortina en dag?

- En gang funderer jeg over, hvor jeg skulle orientere mig hen. En yngre bil – eller en bil med flere kræfter, fx en Lotus Elan? Men nej, NEJ, Cortina er min bil. Den nærmer sig snart de 60 år – den var kun 35, da jeg startede i sin tid.

- Når jeg er så glad for Cortina så er det jo fordi den repræsenterer vaskeægte motortuning - ligesom Ford GT40 og Ford Mustang fra den tid; biler, der er tunet efter de gammeldags principper. Og så nævner jeg lige dens motor – Cortinas Twin Cam-motor – det er bare en drømmemotor.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079