Konsekvensen af en ny beregningsmetode hos Skatteministeriet er, at effekten af de omstridte tillæg og fradrag for plugin og rene el-firmabiler bliver markant mindre mærkbar hos firmabilsejere end tidligere udmeldt.
Den nye beregning forklaret
- Regeringen præsenterede den 4. december 2020 en aftale om grønne bilafgifter
- Aftalen har som hovedmål at sikre mindst 775.000 el- og plug-in-hybridbiler på vejene i 2030.
- 29. juni i år blev aftalen justeret, så eldrevne biler vil være omfattet af lempeligere afgifter end fossildrevne biler. El-firmabiler skulle derfor have haft et ekstra fradrag på 15.000 kr. i beskatningsgrundlaget.
- Samtidig skulle Pluginhybrid-firmabiler have haft et nyt tillæg på 30.000 kr. direkte i ejernes beskatningsgrundlag.
Det nye er, at ovenstående ikke længere gælder. Skatteministeriet har taget en ny beregningsmetode i brug. Den nye beregning placerer såvel elbilernes fradrag på 15.000 kroner og pluginhybridbilernes tillæg 30.000 kroner oven i bilens pris i stedet for på beskatningsgrundlaget. Og det betyder at effekten af både fradrag og tillæg bliver markant mindre for ejere af firmabiler.