Amatør sprunget ud som importør af brugte elbiler
I rækken af importerede let brugte elbiler skal en hvid VW ID4 leveres til en læge i Odense, og den funklende Skoda Enyaq sendes til en privat køber København. En god håndfuld netop hjemkøbte, brugte elbiler skal alle videre ud i landet til ventende købere, der på nettet har fundet den nystartede importør E-Autos ApS i landsbyen Roslev ved Limfjorden.
Egentlig skulle det med bilimport blot være en ’nebengeschäft’ som lidt hygge i fritiden, nu hvor børnene er flyttet hjemmefra. Men den ene bil tog den anden, og på et tidspunkt kørte jeg nærmest to fuldtidsjobs, så jeg måtte vælge Allan Steen Jensen, indehaver af E-Autos
Bag firmaet står 54-årige Allan Steen Jensen, der pr. 1. maj opsagde sit ellers rigtig gode job hos Kyocera Unimerco Tooling A/S i Sunds ved Herning. Her havde han været ansat i forskellige stillinger i 28 år, blandt andet med ansvar for afdelinger i seks lande med konstruktion af værktøj til bilfabrikker og underleverandører i bl.a. England, USA, Kina og Japan, og senest som international optimeringsspecialist.
Noget af et spring, vil mange sikkert mene. Og alligevel ikke.
- Det begyndte med, at der skulle ske lidt i coronatiden, hvor jeg satte mig ind i elbil-universet og fandt en e-Golf hos en privat tysker og importerede den til mig og min kone. Derefter fandt jeg en Tesla model 3 til os, også privat i Tyskland. Og det blev efterfølgende til flere og flere importerede elbiler. Efter en samtale med SKAT, og en snak med min revisor, besluttede jeg i 2020 at få et cvr-nummer og starte E-Autos.
- Egentlig skulle det med bilimport blot være en ’nebengeschäft’ som lidt hygge i fritiden, nu hvor børnene er flyttet hjemmefra. Men den ene bil tog den anden, og på et tidspunkt kørte jeg nærmest to fuldtidsjobs, så jeg måtte vælge, fortæller Allan Steen Jensen.
Udfordringer og værdier
Det blev bilimporten, og iværksætteriet med at blive selvstændig, der trak det længste strå.
- Det har virkelig tændt mig at starte op med egen virksomhed efter 28 år på leverandørsiden, hvor jeg har fået stor indsigt i bilproduktion efter rejser verden rundt som udvikler af værktøj til bilfabrikkerne. Men det var da svært at sige op efter så mange år i firmaet. Jeg elsker udfordringer, og elbilteknologien er superspændende. Her føler jeg, at jeg kan gøre en forskel for især førstegangskøbere. Det er vigtigt for mig, at jeg tager værdierne om ordentlighed og ærlighed med fra min gamle arbejdsplads med over i min nye virksomhed, siger Allan Steen Jensen, der gerne bruger en time på rådgivning af danskere, der vil købe en elbil.
Om Allan Steen Jensen
- 54 år, uddannet maskinkonstruktør ved Erhvervsakademi Dania og ledelse ved Aarhus Universitet
- Har gennem 28 år arbejdet for Kyocera Unimerco Tooling A/S i Sunds, der udvikler værktøjer for bl.a. bilindustrien.
- Har rejst meget i Europa, USA og Kina og bl.a. hjulpet europæiske bilproducenter i gang i Kina med videns- og kompetenceoverflytning. Herunder også etablering af Kyocera Unimercos egen fabrik i Kina.
- Har været chef for international konstruktion og besøgt over hundrede bilfabrikker og underleverandører, samt kørt projekter om optimering af deres produktion.
- Har teknisk speciale i aluminiumstopstykker og gearkassehuse i aluminium, herunder for tyske ZF og Audi
- Har hos Kyocera Unimerco de seneste tre år startet et nyt kundesegment op omkring ekstruderet aluminium, største projekt var for VW’s elbilplatform MEB.
Han ’ser kunderne i øjnene’ via live videovisning, hvor kameraet også peger på selv minimale stenslag på bilerne – nøjagtig på samme måde, som når han selv køber bilerne ind fra især Tyskland. Køb sker både hos private og hos især én forhandler, som Allan Steen Jensen har indledt et større samarbejde med. Målet er import og salg af 25 elbiler i år og 50 næste år, med en typisk fortjeneste på cirka 15.000 kroner pr. bil – nogle gange mere. De importererede biler er 6-18 måneder gamle. Det er især det nuværende tyske statstilskud til elbiler, der gør forretningsmodellen attraktiv for tiden.
Kundernes byttebiler tages ind i samarbejdet med værkstedet hos Salling Auto, hvor E-Autos har lejet sig ind i de lidt for tomme bilsalgslokaler.
Strategien er tryghed
- Lige nu er det sælgers marked, men hvis jeg ikke kan bygge en forretningsmodel på gode værdier, med markedsføring på især Facebook og troværdig med ’mund til mund’ anbefaling, skal jeg ikke drive denne forretning, siger Allan Steen Jensen.
Som nystartet, uden verdens største kassekredit, skal der være hastighed i omsætningen, og derfor er E-Autos biler prissat i den laveste tredjedel i markedet.
- Jeg driver jo en helt ny virksomhed ude på landet, og derfor er jeg helt bevidst om, at især mærkeforhandlere kan få mere for deres biler, end jeg kan. Min strategi er, at kunderne skal være trygge, når de overvejer at lægge mellem 300.000 kroner og en halv million hos mig. Jeg har ikke fået indrettet mig helt endnu, og hjemmesiden er under opbygning, så selvfølgelig spørger nogen, hvad jeg ’er for en’. Dem giver jeg gerne en rundvisning med Facetime, så de kan se, at de fysiske rammer er pæne og store og med tilhørende værksted – det overbeviste for eksempel en kunde fra Vejle, siger Allan Steen Jensen.
Har fundet partnerskaber
Han finder brancheskiftet spændende. Der er mange ting at sætte sig ind i som ny i bilimport-branchen. Derfor søger Allan Steen Jensen indblik og partnerskaber. Indtil videre er der indgået samarbejde med Autoproff om at sælge byttebiler på auktion, og 100 % Autotjek tager sig blandt andet af garantien på de solgte biler, hvilket reducerer E-Autos arbejde med garantireparationer – til fordel for både bilkøber og sælger.
Flere risikomomenter
Egentlig har Allan Steen Jensen ikke en drøm eller ambition om, at firmaet skal vokse, for også at holde sin arbejdstid nede – han har hidtil arbejdet mange timer dagligt.
- Men hvis jeg på et tidspunkt vælger at skalere op, så skal jeg løbende kunne opdatere min strategi i forhold til indkøb og mit tidsforbrug, og her er samarbejde med nogen, jeg kan stole på, vigtigt. Ved indkøb vil jeg selv vide alt om bilen, der ikke er som nyt, og her oplever jeg, at folk er ganske ærlige i Tyskland. Jeg betaler jo ’up front’ uden at kunne holde penge tilbage til udbedringer. Det er mest risikabelt ved køb hos private end via forhandlere, siger Allan Steen Jensen.
Han opremser en række risikomomenter omkring betalingstidspunktet i forhold til overlevering og ejerskab samt transportdelen. Nogle gange låner han de tyske bilejeres plader til grænsen, eller medbringer egne prøveplader med fuld kaskodækning. Tyske prøveplader kan købes med fuld kasko. Også hans lagerbeholdning er risikabel, hvis markedet falder.
- Da jeg kun opererer med import af elbiler, der jo primært er uden afgift op til 468.000 kroner pt., binder jeg et større beløb, end hvis det handlede om fossilbiler – det er cirka dobbelt op, siger Allan Steen Jensen.
Han importerer primært Tesla, VW og Skoda for at begrænse kravene til sin egen knowhow om modeller, udstyr og priser for at kunne købe og sælge optimalt. Men når han bliver mere etableret, vil han brede sig til flere mærker og modeller.
- Jeg scanner konstant markedet for, hvor der er forretningsmulighed – og det skifter hele tiden. Det kan jeg godt lide, da jeg altid har arbejdet med udvikling, som ansat på fabrikken, og faktisk trives bedst med forandring, som jeg ser som en positiv udfordring, siger den nyetablerede bilimportør.
Ulighed på moms ved elbilsalg
På bilportaler som Bilbasen og Biltorvet er det, ifølge E-Autos, tydeligt, at en række private har fået øjnene op for import af elbiler til videresalg med fortjeneste. Da private kan nøjes med at betale tysk moms på 19 procent, mens cvr-registrerede importører betaler 25 procent dansk moms, giver det en forskel på typisk cirka 20.000 kroner for en firmaimporteret og en privatimporteret elbil. Fortjenesten skal den private reelt betale skat af – og hvis ikke det sker, kan SKAT skønne, at bilen er købt med salg for øje og kræve betaling. De mange private ’importører’ presser således, ifølge E-Autos, priserne på især Tesla model 3 op i Tyskland og ned i Danmark.