23948sdkhjf

Tysk splid om totalt stop for fossilbiler i 2035

To regeringspartier slås i Berlin om forbrændingsmotorens overlevelse. BMW advarer mod et totalt fossilstop allerede i 2035.

Tyskland vil modsætte sig et totalt fossilstop i 2035, når EU's ministerråd (medlemslandenes regeringer) skal forhandle med EU-parlamentet om nye CO2-normer for person- og varebiler. Det er i hvert fald hvad et af den tyske regerings tre koalitionspartier giver udtryk for.

Finansminister Christian Lindner, som leder det liberale og industrivenlige FDP, står fast på, at der skal være en niche for forbrændingsmotoren, skriver The Financial Times. Hans melding skaber tvivl om forbundsregeringens holdning.

Miljøminister Steffi Lemke (Grünen) kvidrede ellers i marts, at den ny regering stod bag EU-kommissionens forslag om stop for nye benzin- og dieselbiler i 2035, som i praksis vil være udfasning af forbrændingsmotoren.

Den holdning bekræfter hun efter Lindners tale, mens det ikke har været muligt at indhente en kommentar fra kanslerpartiet SPD, skriver den engelske finansavis.

Koalitionsaftalen er uklar. Den lægger op til at acceptere e-fuels efter 2035.

Tjekkiet, som overtager det roterende EU-formandskab den 1. juli, og Frankrig er imod det hårde fossilstop ligesom Lindner.

Vi advarer mod et fossilstop før 2040, fordi Europa simpelt hen ikke har råstoffer nok til produktionen af elbiler. Oliver Zipse, BMW

Niche på 10 % nedstemt

EU-parlamentet har vedtaget det totale fossilstop fra 2035 med stemmerne 339 for og 249 imod.. Det skete i en afstemning, hvor Pernille Weiss (K) blev kendt som danskeren, der stemte imod – og dermed stemte imod sit eget partis politik på Christiansborg.

EU-parlamentet nedstemte ved den lejlighed et forslag fra den konservativ-kristendemokratiske gruppe EPP om, at fossilforbuddet skulle omfatte 90 procent af nyproducerede biler, dvs. 10 pct. forsat kunne være gammelkendt teknologi.

Pernille Weiss argumenterede for, at fokus på udledning ikke må spænde ben for andre CO2- reducerende løsninger i fremtiden. Der skal være plads til innovation også for forbrændingsmotoren.

Klimanul i 2050

Tilhængerne af 100 pct. fossilstop siger, at det er nødvendigt at indføre det i 2035, hvis EU skal være klimaneutralt i 2050, for en bil holder i ca. 15 år.

Det meste af autoindustrien vil derimod have mulighed for at fortsætte med forbrændingsmotoren, for der kunne dukke nye, syntetiske brændstoffer (e-fuls) op.

Det er også et spørgsmål om as beskytte investering og udvikling af biler med forbrændingsmotor – samt opretholde et brugtmarked for fossildrevne biler. Et totalt fossilstop vil betyde en opbremsning tidligere end med et lempeligere stop.

BMW's topchef Oliver Zipse advarer ifølge nyhedsbrevet "Politico" mod et fossilstop før 2040, fordi Europa simpelt hen ikke har råstoffer nok til produktionen af elbiler.

Christian Lindner bekræfter, at Tyskland skal være førende inden for elbiler.

EU-parlamentets fossilstop indeholder et mellemmål i 2030 på 55 pct. CO2-reduktion fra nye personbiler i forhold til 2021 og en halvering for for varebiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094