23948sdkhjf

Se hvilke kommuner der har flest – og færrest – ladestandere

Kun få kommuner lever op til EUs anbefaling om én ladestander per 10. elbil. Værst ser det ud i Gribskov, Allerød og Brøndby, mens Frederiksberg, Ærø og Københavns kommune ligger helt i top. Det viser en ny analyse fra elbilsplatformen Monta.

På et år er antallet af elbiler fordoblet på de danske veje, men det samme kan ikke siges om antallet af ladestandere. Ifølge en ny analyse fra elbilsplatformen Monta er det kun tre ud af landets 98 kommuner, der lever op til EUs anbefaling om én ladestander per 10. elbil.

I bunden ligger Gribskov i Nordsjælland, hvor 1471 el- og hybridbiler skal deles om seks offentlige ladestandere, hvilket betyder 245 el og hybridbiler biler pr. ladestander. Omvendt kan Frederiksberg bryste sig af at være den bedste med 346 ladestandere til kommunens 2053 el- og hybridbiler (5,9 bil pr. ladestander).

Ifølge Monta skyldes den manglende udvikling delvist, at kommunerne i langt tid ikke kunne opsætte ladestandere selv. Men det er ændret med den nye AFI-lovgivning, som giver kommunerne større råderum på området.

- Med de nye regler må kommunerne medfinansiere opsætning af ladestandere på kommunale områder og gøre dem offentlig tilgængelige, så almindelige borgere kan få opladet deres elbiler. Det betyder, at kommunerne kan bidrage endnu mere til udrulningen af ladestandere i Danmark, samtidig med de benyttes af flest mulige mennesker, fortæller Casper Rasmussen, administrerende direktør i Monta.

Analysen viser, at Danmark samlet set har én ladestander per 28.8 el- og hybridbil, hvilket er værre end vores svenske naboer, som har én ladestander per 16.7 el- og hybridbil.

Antal el- og hybridbiler per offentlig ladestander

Uforløst potentiale

Selvom kommunerne nu kan opsætte ladestandere selv, kan meget gøres på kort tid ved at involvere lokale virksomheder i planlægningen af ladeinfrastrukturen. Det mener Casper Rasmussen, der ser et stort potentiale i at få lokale virksomheder til at åbne deres ladestandere for resten af befolkningen.

- Mange virksomheder vil gerne bidrage til den grønne omstilling har derfor allerede ladestandere til deres medarbejdere. Gøres disse ladestandere offentlige f.eks. uden for arbejdstiden, øges lademulighederne markant og på den mest bæredygtige måde. Det er vigtigt at involvere lokale virksomheder, da vi sammen har de bedste forudsætninger for at skabe den mest optimale ladeinfrastruktur i Danmark, siger Casper Rasmussen.

Om analysen

Monta har sammenlignet antallet af indregistrerede erhverv- og privatelbiler og hybridbiler med antallet af ladestandere fordelt på tværs af danske kommuner. Forholdet mellem antal el-hybridbiler og antal ladestandere er holdt op i mod EUs anbefaling om én ladestander per 10. elbil/hybridbil.

Monta har valgt at sammenligne med antal af el- og hybridbiler og ikke indbyggertal, fordi det giver et mere præcist billede af opladningsmulighederne i et givent område.

Til analysen har Monta udtrukket data fra dst.dk, Charge X samt benyttet Montas egen dataplatform.

Antallet af offentlige ladestandere varierer mellem 5800-6400, da ladestandere kan være ude af drift.

Data benyttet er udtrækket i april 2022.

Kommuner uden data er enten fordi data ikke eksisterer for den givne kommune, eller der ikke findes ladestandere/indregistrerede elbiler i kommunen.

Terminologi

Begrebet: “Elbil” dækker både over indregistrerede BEV og PHEV biler i Danmark.

Begrebet: “ladestander” bruges som en samlet betegnelse for en opladningsmulighed dvs. egentlige ladeudtag. En fysisk ladestander kan godt have op til 3 ladeudtag, hvorfor det betegnes som 3 ladestandere.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156