23948sdkhjf

Bilsalget er på afveje og vil være det længe endnu

Også i april gik bilsalget ned og flere af nyregistreringerne stammer fra ordrer, der er op til et år gamle.

Det ser sort ud for nybilsalget. Og sådan har det været længe. . I april måned blev der indregistreret 11.015 personbiler, hvilket er 29% færre end samme periode sidste år. År til dato er niveauet for indregistreringer ca. 24% lavere end samme periode sidste år.

Først var det corona, som med nedlukninger og produktionsstop satte salget i stå. En af sideeffekterne var flaskehalsproblemer og mangel på dele – især computerchips. Og da verdenen igen var begyndt at åbne op, valgte Rusland at invadere nabolandet Ukraine. Og netop Ukraine er storleverandør af elektroniske dele til bilindustrien. Og dermed blev forsyningskrisen ikke bare forlænget; den blev også forværret.

Man kan sige, at bilbranchen er gået fra asken til ilden.

Man kan sige, at bilbranchen er gået fra asken til ilden.

Toppen af fødekæden

Men bilforhandlerne har vist sig som rigtig dygtige forretningsfolk. Kigger man på regnskaberne for de store forhandlere, der løber ind her i foråret, er der tale om ganske imponerende overskud. Det er bl.a. sket ved at satse på salg af brugte biler.

Men man skal ikke underkende de afledte effekter af et manglende nybilsalg. 

Disse biler er toppen af fødekæden i autobranchen og vil efter en årrække være at finde under liftene hos først mærkeværkstederne og siden de frie værksteder, i vaskehallerne og for til sidst at ende som byttebiler.

Og selv om bilsalget ikke er gået helt i stå, når det gælder antallet af nyregistreringer, så skal man være opmærksom på, at registrering ikke er det samme som salg.

Gamle ordrer

Med stigende leveringstider og dermed tiltagende tidsmæssig afstand mellem salg/slutseddel og registrering, udtrykker registreringer af nye biler ikke handler/salg. Når salg og registrering ligger tættere på hinanden, er sondringen normalt af mindre betydning, når husholdningernes og erhvervenes købs- og investeringslyst skal vurderes, men p.t. er sondringen væsentlig, fordi nogle af forklaringerne på den aktuelle udvikling skyldes hændelser tilbage i 2021.

Leveringsproblemerne for producenterne, der bl.a. skyldes forstyrrelser i forsyningskæderne, chipmangel og den aktuelle mangel på delkomponenter pga. invasionen i Ukraine, betyder dels, at de aktuelle registreringer er præget af handler indgået for 6-12 måneder siden, dels at de lange leveringstider sandsynligvis vil fortsætte.

Det understøttes af de nyeste tal fra Danmarks statistik for bilhandlens ordrebeholdning hos leverandører i Konjunkturbarometret for detailhandlen, der indikerer stigende leveringsproblemer i 2021.

Parallelt hermed indikerer den negative udvikling siden medio 2021 i tallene for anskaffelse af større forbrugsgoder i Forbrugerforventningsundersøgelsen, at nedgangen i registreringer også er drevet af faldende købelyst.

De faldende registreringstal udtrykker derfor en kombination af faldende købelyst og leveringsproblemer for producenterne/forhandlerne, der tog deres begyndelse i 2021.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.172