Corona og krigen i Ukraine: Også værkstederne er ramt
KONSEKVENS Autolakererne er ramt af de stadigt stigende gaspriser. Nyvognsforhandlerne har problemer med at skaffe nye biler at sælge.
Men også landets værksteder mærker nu konsekvensen af først coronakrisen og nu krigen i Ukraine.
Det viser en ny rundspørge, som AutoBranchen Danmark har gennemført blandt sine værkstedsmedlemmer.
Generelt: Stigende udgifter
Undersøgelsen viser, at 92 procent af respondenterne i lyset af coronakrisen og krigen i Ukraine har oplevet generelt øgede udgifter. Heraf svarer tre ud af fire, at udgifterne er steget med op til 25 procent, mens hver fjerde har oplevet, at udgifterne er steget med op til 50 procent.
Det betyder ifølge undersøgelsen også, at flere værksteder er blevet mindre rentable. Over halvdelen har fået mindre overskud, mens knap hver tiende har oplevet, at overskud er vendt til underskud. Nogle har dog også formået at øge overskuddet gennem kriserne. Det gælder for ni procent.
15 procent har måttet fyre
På samme måde har såvel coronakrise, krig i Ukraine og længere leveringstider på reservedele og biler også påvirket antallet af medarbejdere på landets værksteder, svarer de adspurgte. 15 procent af fyret medarbejdere, mens 10 procent har foretaget nyansættelser.
- Mange værksteder står lige nu i en særdeles udfordrende situation. Manglen på arbejdskraft er velbeskrevet, men indtjeningen bliver også ramt og vi ser også en del fyringer. Vi kommer derfor fra AutoBranchen Danmarks side til at sætte yderligere fokus på værkstedernes udfordringer og hvad der kan gøres for at afhjælpe problemerne, siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
Manglen på arbejdskraft er velbeskrevet, men indtjeningen bliver også ramt og vi ser også en del fyringer. Gitte Seeberg, adm. direktør, AutoBranchen Danmark
Lang leveringstid
83 procent af værkstederne oplever ifølge undersøgelsen også længere leveringstider på reservedele. Heraf svarer lidt over hver tredje, at leveringstiderne er blevet op til én uge længere.
Halvdelen af værkstederne svarer, at leveringstiderne er blevet fra op til to uger til over en måned længere.
Utilfredse kunder
Den lange ventetid har ifølge de adspurgte mærkbare konsekvenser på værkstedet. Næsten 3 ud af 4 oplever utilfredse kunder, fordi leveringstiderne er blevet længere. Og om omkring halvdelen oplever både mistede ordrer og faldende omsætning på grund af længere leveringstider.
Konsekvenser blandt værkstederne
Omkostninger
- 92 procent har oplevet stigende omkostninger
Indtjening
- 50+ procent har mindre overskud
- 9 procent har større overskud
Antal ansatte
- 15 procent har måttet fyre ansatte
- 10 procent har nyansat medarbejdere
Leveringstid
- 83 procent har oplevet længere leveringstid på dele
- Kundetilfredshed
- 75 procent har oplevet større utilfredshed som følge af lang leveringstid
*) I flg. en undersøgelse foretaget af AutoBranchen Danmark blandt organisationens værkstedsmedlemmer
- De lange leveringstider på reservedele er noget, der virkelig rammer værkstederne. For mange forretninger hænger først for alvor sammen, når de skadede biler kommer hurtigt ind og ud. Hvis bilerne ender med at blive stående lang tid på værkstedet, fordi reservedelene ikke kommer, koster det dyrt. Det kan fx være i form af udgifter til lånebil, siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.