23948sdkhjf

Danskere er de mest negative over for reklamer i bilen

Reklamer på bilens info-skærme er et nyt forretningsområde, som spås en lovende fremtid. Men danske bilister er de mest afvisende, viser ny, international undersøgelse.

REKLAMER 61 procent af de danske bilister vil ikke have nogen form for reklamer inde i bilen. Dermed indtager danskerne en klar førsteplads i en international undersøgelse, når det handler om at sige fra over for reklamer på bilens infotainment-skærm eller på separate skærme ved førerpanelet eller monteret bag på forsæderne.

Det viser undersøgelsen The Automotive Consumer Survey fra konsulenthuset Simon-Kucher & Partners.

Globalt er under halvdelen af bilisterne (47 procent) totalt afvisende over for reklamer i bilen, og de danske bilister er betydeligt mere negative over for fænomenet end eksempelvis i Sverige og Norge, hvor henholdsvis 46 og 49 procent siger klart nej tak til reklamer i bilen.

Der er størst accept af reklamer i bilen i Japan, Kina og Mexico, hvor 68-73 procent siger ok til en eller anden form for reklamer. De fleste af de bilister, der er åbne over for reklamer i bilen, forventer dog en rabat eller en voucher som kompensation for at blive eksponeret for reklamerne.

Mens tech-firmaer i disse år arbejder intenst på at udvikle teknologier med målrettede reklamer, som kan vises i biler, tyder undersøgelsen altså på, at det bliver svært at få reklamerne til at falde i god jord hos forbrugerne, ikke mindst i Danmark. De danske forbrugeres holdning overrasker ikke Nicolai Broby Eckert, managing partner nordics hos Simon-Kucher & Partners og ekspert i forbrugeradfærd.

- Vi ser nogle fremherskende trends og en udvikling, som vil forandre bilbranchen markant. Det står imidlertid klart, at ikke alle trends vil blive modnet med samme hastighed overalt. Nicolai Broby Eckert

- Danske forbrugere er relativt traditionalistiske. Det har vi set i andre studier, og nu ser vi det igen i den aktuelle bil-undersøgelse. Eksempelvis er de danske bilister blandt dem, der er mest tilfredse med forløbet, når de køber bil på traditionel vis hos en forhandler. Danskerne vil også helst købe og eje deres egen bil. For den typiske danske bilist er bilen et personligt rum, hvor man kan være sig selv og bestemme selv. Det er i det lys, man skal se modstanden mod reklamer i bilen, siger Nicolai Broby Eckert.

Undersøgelsen viser endvidere, at elbiler er ved at blive mainstream, at bilisterne er åbne over for at dele data om deres biler, og at der er stærkt delte meninger om selvkørende biler.

- Vi ser nogle fremherskende trends og en udvikling, som vil forandre bilbranchen markant. Det står imidlertid klart, at ikke alle trends vil blive modnet med samme hastighed overalt. Vinderne inden for bilbranchen bliver dem, der bedst forstår at tilpasse sig udviklingen og dermed sikre sig en bæredygtig vækst, siger Nicolai Broby Eckert.

Fakta om undersøgelsen

The Automotive Consumer Survey er gennemført af Simon-Kucher & Partners med dataindsamling i oktober 2021. Ca. 10.000 bilkunder fra 14 lande (Danmark (495 respondenter), Norge, Sverige, Tyskland, Belgien, Frankrig, Italien, Spanien, UK, Australien, Kina, Japan, Mexico og USA) blev spurgt om deres produkt- og købspræferencer samt holdninger til nye transportkoncepter.

Simon-Kucher & Partners er verdens førende konsulenthus inden for pris-, salgs- og marketingstrategier. Firmaet er grundlagt i 1985 og har mere end 1.700 ansatte på 41 kontorer over hele verden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078