23948sdkhjf

Svensk test: Økodæk bremser dårligere

Sommerdæk med lav rullemodstand går på kompromis med sikkerheden, viser en test i svenske Vi Bilägere.

SIKKERHED De såkaldte ’øko-dæk’ sælges på fordele som længere rækkevidde og lavere forbrug. Men de letrullende dæk har en farlig ulempe, viser en test i svenske Vi Bilägare, skriver Motor-magasinet Sverige.

Bilkøbere efterspørger lavere forbrug og længere rækkevidde, og EU lægger et stærkt pres på bilfabrikanterne for at skære ned på emissionerne. Så nye biler er ofte udstyret med øko-dæk, når de ruller ud af fabrikkerne.

Svære at håndtere

I Vi Bilägeres test af årets sommerdæk indgik i år tre dæk med ekstra lav rullemodstand, der blev testet parallelt med traditionelle dæk fra samme producent. Resultatet er klart: De letrullende dæk har klart prioriteret lavt forbrug på bekostning af korte bremselængder og sikre køreegenskaber i regnvejr. De letrullende dæk mistede pludselig evnen til at styre i en kurve eller blev svære at håndtere på våd vej. Bremselængden på våd asfalt er lidt over en billængde mere end det bedste dæk, og det dårligste øko-dæk stopper næsten to billængder senere ved nedbremsning fra 80 km/t.

Der er tale om økodækkene Continental EcoContact 6, Nokian Hakka Green 3 og Michelin e.Primacy holdt op imod premiumdækkene Continental PremiumContact 6, Nokian Hakka Blue og Michelin Primacy 4.

- Bilproducenterne sætter pris på denne type dæk, men efter vores testuge er vi meget kritiske over for, at privatpersoner vælger denne type dæk, da sikkerhedskompromiset er for højt. For dem, der er miljøbevidste, findes der flere økonomiske dæk med marginalt højere rullemodstand men med væsentligt større sikkerhedsmarginer, siger Nils Svärd, ansvarlig for dæktestene i Vi Bilägare.

På våde veje har premium-dæk, der ikke er optimeret til den lavest mulige rullemodstand, en bremselængde fra 80 km/t på 29,9 meter i gennemsnit. For de letrullende dæk af samme mærke er det tal 34,7 meter - en forskel på næsten 5 meter. Forskellen bliver endnu større ved højere hastigheder.

Også når det gælder hård opbremsning på tørre veje og evnen til at modstå akvaplaning, er der klare sikkerhedsforskelle mellem øko-dæk og traditionelle dæk.

Læs mere om: dæk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156