23948sdkhjf

UGENS LEDER Den forbistrede olie

Værksteder og bilimportører kan fortsat komme i klammeri om motorolie og garanti, konstaterer chefredaktør Flemming Haslund.

LEDER

OLIE OG GARANTI er fortsat en problematik på mange af landets værksteder, viser en aktuel sag, som organisationen AUTIG har taget op. En bilimportør ville ikke lade garantien på en havareret motor dække, med henvisning til "forkert" olie.

HVORDAN DET ENKELTE værksted og den enkelte mekaniker undgår at stå i denne forbistrede situation, forklarer specialister fra "begge sider af bordet" i denne uges avis. Og rådet er enkelt: Hvis man bruger den olie som bilfabrikken anbefaler, har man ryggen fri.

DER FINDES DOG undtagelser, der sikrer kundens frie valg af forskellige typer olier - ligesom det frie valg af reservedele i traditionel forstand.

OLIER TIL MOTOREN og "rigtige" reservedele som typisk bremseskiver skal dog hver især opfylde nøje præciserede krav fra bilproducenten - lovgivningen taler her om "matching quality."

LIGE NU ER olie også på en anden måde afgørende i den danske autobranche, idet råolie fra Rusland udgør en stor del af den olie, der bruges i Danmark. Både som motoroile, men ikke mindst i form af energi. Som direkte følge af Ruslands invasion af Ukraine stiger prisen eksplosivt på energi, her især råolie og ikke mindst på naturgas. Og selvom den aktuelle pris på råolie og naturgas lige her og nu er rekordhøj er der ingen grund til at håbe på, at det stopper her.

DET PÅVIRKER, JA RYSTER Danmark og dermed den danske autobranche lige nu.

VI FØLGER KONSEKVENSERNE dag for dag på Motor-magasinets hjemmeside. Næste uge sætter vi her i avisen særligt fokus på konsekvenserne for de danske autolakerere i temaet Karrosseri & Autolak.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125