23948sdkhjf

FDM's mål er flere grønne biler - men det er også branchens ansvar

FDM: I FDM klæder vi folk på til at blive bilejere. Men også i branchen har man en opgave med at sikre en forventningsafstemning mellem kundernes behov og de konkrete biler, påpeger FDM’s nye adm. direktør, Stina Glavind.

NYTÅRSUDTALELSE 2022 er skudt ind, og årets første kalenderblade er allerede vendt. Forude venter et nyt år med nye udfordringer. Ikke bare for bilbranchen, men også for FDM som bilisternes forbruger- og interesseorganisation. Det arbejde glæder jeg mig til at stå i spidsen for som ny adm. direktør i FDM.

Noget af det, vi vil have særligt fokus på, er den nye købelov, som trådte i kraft ved årsskiftet. Loven forbedrer forbrugernes retsstilling på flere områder. Blandt andet er den såkaldte formodningsregel blevet forlænget, så den nu gælder 12 måneder. Det er især godt for de flere end 400.000 danskere, som hvert år køber brugt bil.

Uenigheder om bilens stand i forbindelse med en bilhandel er nemlig langtfra ukendt i FDMs rådgivning. Med en længere formodningsregel er det FDMs forventning, at forhandlerne vil gennemgå deres biler bedre for fejl inden salg.

For kort garanti

Selvom det er en mærkbar forbedring, ændrer det ikke på, at FDM hellere havde set en generel forlængelse af reklamationsfristen. Hvor bilisterne i flere af vores nabolande har op mod fem års garanti på nye biler, må vi i Danmark nøjes med to år. Den samme periode som de fleste nybilgarantier.

Derfor er det positivt, at Toyota har lanceret en ny holdbarhedsgaranti, som dækker op til ti år. Vel at mærke hvis man får bilen serviceret hos Toyota selv.

I FDM synes vi kun, det er positivt, når importører og værksteder indestår for deres arbejde. Derfor håber vi også, at et initiativ som dette vil motivere andre i branchen til at forbedre vilkårene for forbrugerne.

God udvikling i elbiler

Salget af elektriske biler tog allerede sidste år fart, og vi forventer, at der vil blive solgt endnu flere elbiler i år. Det er en god og vigtig udvikling for den grønne omstilling af bilerne, som FDM støtter. At være elbilejer er imidlertid en helt ny verden for de fleste. Ikke mindst når det kommer til den daglige brug med opladning og rækkevidde.

I FDM har vi allerede fuldt fokus på at klæde vores medlemmer og andre på, så de kan træffe de rigtige valg.

Men også i branchen har man en opgave med at sikre en forventningsafstemning mellem kundernes behov og de konkrete biler. FDM har set flere eksempler på bilejere, som efterfølgende har måttet sande, at deres nye elbil langtfra lever op til behov og forventninger.

Onlinesalget udvikler sig

Vi vil i år også følge udviklingen af online-bilkøb tæt. Det er en udvikling, FDM hverken kan eller vil stoppe. Der kan være mange fordele ved at købe sin bil på nettet. Men for forbrugerne kan det også hurtigt rejse en række spørgsmål. For hvem handler man egentligt med? Hvor reklamerer man, og hvad med service og garantisager?

Derfor er det vigtigt, at onlinehandlen ledsages af god og grundig købsvejledning, gode muligheder for at prøve bilerne og naturligvis nem og tillidsvækkende reparation og service. Og så skal juraen omkring bilhandlen naturligvis være knivskarp.

Også her vil FDM i det kommende år holde et vågent øje, ligesom vi vil gøre vores til at klæde forbrugerne bedst muligt på til fremtidens bilmarked.

Med ønske om et fortsat godt samarbejde i 2022.

Godt nytår.

Artiklen er en del af temaet Nytårsudtalelser 2022.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142