23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Efter stribevis af år med dårligt salg: Tidligere japansk bestsellermærke overvejer agentvejen

Hondas markedsandel styrtdykker, og forhandlerne falder fra en efter en. Det før så hæderkronede japanske mærke ender på under 700 solgte biler i år, og først i 2023 lysner det, hvad angår nye modeller. Samtidig stirrer de tilbageblevne forhandlere direkte ind i en agentmodel.

BILSALG Japanske Honda er i krise i Norden. I Danmark er markedsanden de seneste knap 11 år faldet fra 1-1,2 procent til nu blot 0,17 procent svarende til et salg på blot omkring 700 biler. Og siden 2020 har japanerne sagt farvel til fem forhandlere og yderligere 2-3 risikerer at stoppe næste år.

- Ja, det er en svær tid for forhandlerne, men allerede i 2017 fortalte vi aktivt forhandlerne, at fremtiden ville byde på langt færre modeller. Vi kigger altid tre år frem i forhold til forhandlerne, og dengang var der forhandlere, der besluttede at stoppe, mens vi opsagde kontrakten med andre til udgangen af 2019. Nogle valgte senere at hoppe fra. Siden 2020 har vi mistet fem forhandlere i Danmark. Så fra 2020 har vi haft forhandlere, der er villige til at gå gennem en tid med få produkter, inden der igen kommer gang i salget, forklarer Branch President Honda Nordic, Axel Taebel.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.184