23948sdkhjf

Ny trend: Eksklusive bilbutikker rykker ind i city

Store glashuse med nye biler side om side virker pludseligt gammeldags i sammenligning med de nye "brand stores." Eksklusive butikker på en dyr adresse - det er der, vi vil opleve vores næste bil, efter at vi har set den på nettet.

BILBUTIKKER Bilerne - eller i hvert fald bilsalget - er rykket ind i det indre København.

Volkswagen er på Rådhuspladsen.

Det nye elbilmærke Polestar er på Gammel Mønt.

Og tendensen standser ikke med nye biler: Nu kan man købe brugte biler fra en parkeringskælder under skuespilhuset i Nyhavn.

Det begyndte med mindre pop op-events, hvor udvalgte bilmærker - f.eks. Mercedes - over en kort periode viste en ny model frem ledsaget af lyserød champagne og loungestemning.

Men nu er et par bilmærker i København City permanent og nu kan selv brugte biler købes downtown København. I en parkeringskælder ved siden af skuespilhuset i Nyhavn har Osbech Laursen Cars siden efteråret solgt brugte biler i den lidt dyrere klasse.

Handlen er typisk en forlængelse af et salg, primært over telefonen, hvor kunden slutter af med at se og mærke bilen i parkeringskælderen. Stort set den samme iscenesættelse, som Polestar har skabt om deres brand få hundrede meter væk, og som VW praktiserer på Rådhuspladsen.

- Vi går ind i en tid, hvor man bestiller mere og mere på nettet, men man skal også mærke og opleve produktet. Købet skal iscenesættes, så sanserne stimuleres. Der skal appelleres til vores følelser og spontanitet, forklarer fremtidsforsker Liselotte Lyngsø.

Det virtuelle skal understøtte

Liselotte Lyngsø vurderer, at andre brancher har gjort det samme; man er hoppet ud af de store varehuse, og lige om lidt vil kunden via virtuelle muligheder i butikken kunne designe bilen og også mærke mulighederne fysisk i form af overflader og tekstiler.

- Pop op-trenden handler om at have lyst til at prøve og blive forelsket i produktet. Det er tryvertising overført til bilindustrien. Jeg har også hørt om forskellige hoteller, hvor man under opholdet har mulighed for at prøve en bil. Det er samme tendens.

- I stedet for reklamebannere, der skal lokke kunden ud til et sted udenfor byen, siger man til forbrugeren: Sæt dig lige ind i denne her bil og mærk den.

Corona presser vaner

Samtidig er pop op-trenden en naturlig konsekvens af pandemien, hvor bilbranchen har brug for at tænke forretningsmodellen igennem.

- Corona har givet massivt internetsalg, men det kan ikke stå alene. Internet skal bakkes op af noget føle, mærke, lugte og se.

Her gælder det om den fysiske oplevelse. Farven er lidt ligegyldig. Det er følelse af bilen. Desuden er elbiler ukendte for mange, så forbrugeren skal være i et miljø, hvor der er mange elbilladere, og det er der jo i København. Den blotte tilstedeværelse af de mange ladestationer i København understøtter oplevelsen af, at elbilen er en realistisk mulighed for dig.

- Det er en helt anden oplevelse ude på landet, hvor forbrugeren ikke har samme oplevelse af at se ladestandere på hvert andet gadehjørne. Her er der så langt mellem lademulighederne, at elbilen bliver lidt fremtidsagtig for dem.

- Men mærkerne har stadigvæk brug for de rigtige forhandlere. Det er en pop op-tendens, men forhandlerne er den lokale solide forankring, der sikrer indtjeningen gennem værkstedet, understreger Lyngsø.

Brugte biler fra en P-kælder

Fomlen gælder dog ikke udelukkende nye biler. Siden sidste efterår har Københavns første brugtbilbutik i en parkeringskælder være en realitet. Her har Brian Osbech og Kenneth Laursen taget rådgivningen og servicen fra den traditionelle bilbranche og kombineret med fleksibiliteten fra den digitale verden.

Kunden finder bilerne på nettet i form af højt opløste billeder og videoer, og når kunden skal se bilen, sker det i et af Københavns mest eksklusive p-huse på Sankt Annæ Plads - nedkørsel lige ved siden af Skuespilhuset.

En variant over temaet kører Lexus, der har indrettet en eksklusiv brand store efter samme princip - den ligger dog uden for København.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094