23948sdkhjf

Volvo Cars leverer det bedste halvårsresultat nogensinde

Salget af de svensk/kinesiske biler er i første halvår af 2021 steget med 41 procent på globalt plan – og hele 111 procent i Danmark.

BILSALG Volvo Cars kan rapportere om det stærkeste halvårsresultat i virksomhedens historie med 380.757 solgte biler i årets seks første måneder, en stigning på 41,0 % sammenlignet med samme periode sidste år. Det skriver Volvo i en pressemeddelelse.

Den samlede salgsstigning blev drevet af en øget efterspørgsel i Kina, USA og Europa, som alle kan rapportere om tocifret vækst efter et 2020 i pandemiens tegn.

I juni måned solgte Volvo Cars 68.224 biler globalt, en stigning på 11,0 % sammenlignet med samme måned sidste år.

Også i Danmark ses samme stærke tendens med en stigning i salget på 111 % i årets første seks måneder. I juni alene blev der solgt 903 biler, hvilket udgør en stigning på 65 % i forhold til juni 2020.

Volvo Cars’ Recharge-serie af genopladelige biler forblev populær blandt kunderne og tegnede sig globalt set for 24,6 % af det samlede salg.

I Danmark var andelen af Recharge-modeller på hele 63 % i juni måned og 62 % samlet set i årets første seks måneder. I denne periode var XC40-modellen den mest solgte med et salg på 118.121 enheder efterfulgt af XC60- og XC90-modellerne, med et samlet salg på hhv. 113.500 og 54.177 biler.

XC40 populær i Danmark

I Danmark er salgsstigningen især drevet af den populære SUV-model, XC40, efterfulgt af V60-modellen, der i plug-in hybridvarianterne har slået alle tidligere rekorder.

Volvo Car Denmark forventer at åbne ordrebøgerne for virksomhedens anden fuldelektriske bil, C40 Recharge, indenfor de næste to uger. C40 Recharge har alle fordelene ved en SUV, men med et lavere og mere strømlinet design. Den er baseret på CMA-platformen og er den første Volvo-model i historien designet udelukkende som ren elbil.

Efter introduktionen af XC40 Recharge og nu C40 Recharge, vil Volvo Cars lancere en række fuldelektriske modeller i de kommende år.

Allerede inden 2025 sigter virksomheden mod, at 50 procent af dens globale salg skal bestå af fuldelektriske biler og resten af hybrider. Planen er senest i 2030 udelukkende at sælge fuldelektriske biler.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.187