UGENS LEDER Hvem taber agent-kampen - importørerne måske
LEDER
BILFABRIK. IMPORTØR. FORHANDLER.Det er den treenighed, de har eksisteret siden den første bil blev eksporteret. Altså i langt over hundrede år.
MEN LIGE NU, i disse måneder, ja, nærmest disse uger, er treenigheden under opbrud. Tesla satte jo det, som mange betragtede som en naturlov, under pres. I vores nabolande har der over et par år været eksperimenteret med et andet set-up end de traditionelle af Mercedes-Benz i Sverige, og lige nu sker udviklingen her i Danmark.
FØRST TIL AT bryde var Andersen Motors, der tilknyttede en række agenter til sig i jagten på salg af det kinesiske bilmærke Aiways. Og netop i denne uge har det svensk/kinesiske bilmærke Polestar meldt ud, at i alt fem såkaldte handover-partnere skal hjælpe med salget af den nye elbil. Handover siger Polestar - men det er agenter.
NÆSTE SKRIDT HAR Toyota allerede taget. Mærket har netop genintroduceret sit premiummærke Lexus herhjemme - og det sker i et setup helt uden forhandlere og helt uden agenter. Lexus og dermed Toyota tager hele kagen selv.
ALT DETTE SKER i forlængelse af erkendelse af, at der i takt med flere elbiler bliver mindre omsætning på service og reparation - og på avance på bilen i det hele taget. Så bilfabrikkerne og i første omgang deres importører gør hvad de kan for at få deres del af kagen, der er tilbage. Det gælder på salg af biler - men også på andre områder, reservedele og finansiering som to eksempler.
SALG UDEN FORHANDLERE eller som i tilfældet Lexus uden agenter, peger på forhandleren/agenten som taberen i værdikæde. Men som en adm. direktør for et stort dansk importselskab formulerede det forleden: Vi - altså importøren - er jo også en del af den samlede værdikæde.