23948sdkhjf

UGENS LEDER Hvem taber agent-kampen - importørerne måske

Vi kender treenigheden mellem fabrik, importør og forhandler. Men treenigheden er under opløsning lige nu, vurderer redaktør Flemming Haslund. Han giver her et bud på, hvem der bliver taberen i dette spil.

LEDER

BILFABRIK. IMPORTØR. FORHANDLER.Det er den treenighed, de har eksisteret siden den første bil blev eksporteret. Altså i langt over hundrede år.

MEN LIGE NU, i disse måneder, ja, nærmest disse uger, er treenigheden under opbrud. Tesla satte jo det, som mange betragtede som en naturlov, under pres. I vores nabolande har der over et par år været eksperimenteret med et andet set-up end de traditionelle af Mercedes-Benz i Sverige, og lige nu sker udviklingen her i Danmark.

FØRST TIL AT bryde var Andersen Motors, der tilknyttede en række agenter til sig i jagten på salg af det kinesiske bilmærke Aiways. Og netop i denne uge har det svensk/kinesiske bilmærke Polestar meldt ud, at i alt fem såkaldte handover-partnere skal hjælpe med salget af den nye elbil. Handover siger Polestar - men det er agenter.

NÆSTE SKRIDT HAR Toyota allerede taget. Mærket har netop genintroduceret sit premiummærke Lexus herhjemme - og det sker i et setup helt uden forhandlere og helt uden agenter. Lexus og dermed Toyota tager hele kagen selv.

ALT DETTE SKER i forlængelse af erkendelse af, at der i takt med flere elbiler bliver mindre omsætning på service og reparation - og på avance på bilen i det hele taget. Så bilfabrikkerne og i første omgang deres importører gør hvad de kan for at få deres del af kagen, der er tilbage. Det gælder på salg af biler - men også på andre områder, reservedele og finansiering som to eksempler.

SALG UDEN FORHANDLERE eller som i tilfældet Lexus uden agenter, peger på forhandleren/agenten som taberen i værdikæde. Men som en adm. direktør for et stort dansk importselskab formulerede det forleden: Vi - altså importøren - er jo også en del af den samlede værdikæde.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094