23948sdkhjf

Stellantis fyring af forhandlere viser hvad fremtiden kan bringe

Om Stellantis opsigelse af forhandler-kontrakter siger Thomas Møller Sørensen, direktør for forhandlernes organisation: - Den klassiske relation mellem forhandlere og importører er under forandring i denne tid. Bilfabrikkerne ønsker den direkte relation til køberne.

STELLANTIS Stellantis med blandt mange andre italienske Fiat, tyske Opel samt franske Citroën og Peugeot har netop meddelt, at samtlige forhandleres kontrakter ophæves. Herhjemme gælder det Stellantis-Danmarks forhandlere af Alfa Romeo, Fiat og Jeep plus forhandlere af biler, der importeres af Interdan, nemlig Citroën, DS, Opel og Peugeot.

 Thomas Møller Sørensen, direktør i Bilbranchen DI, der er bilforhandleres organisation, er ikke overrasket over Stellantis opsigelse af kontrakterne.

- Med det forbehold, at vi endnu ikke har modtaget en formel udmelding fra Interdan, så kommer udmeldingen fra Stellantis ikke som den store overraskelse.

- Dels kommer udmeldingen i forlængelse af fusionen mellem PSA og FCA, hvor det er forventeligt, at koncernen ønsker at finde den mest optimale distributionsmodel.

- Dels evaluerer EU som bekendt den såkaldte gruppefritagelsesordning i denne tid.

- Og Stellantis ønsker at sikre sig mest muligt handlerum i forhold til den nye ordning, så koncernen kan indrette sig mest optimalt, når den kender de nye bestemmelse.

 

Samarbejde som vi kender det er under opbrud

Thomas Møller Sørensen konstaterer videre, at forhandler/importører-samarbejdet er under forandring. Møller Sørensen siger:

- Den klassiske relation mellem forhandlere og importører er under forandring i denne tid. For at sikre adgang til bilers data og muligheden for dermed at kunne udvikle nye services til bilejerne, ønsker bilproducenterne at komme tættere på kunderne ved at sælge direkte til dem.

- Forhandlere skifter i den forbindelse fra at være egentlige forhandlere af produktet til at være agenter for producenten. Den udvikling har vi allerede set flere store bilproducenter forsøge sig med, eksempelvis VW, Daimler og Volvo, og vi forventer kun at komme til at se mere af dette i fremtiden.

 

Agent-modellen tegner fremtiden

 Thomas Møller Sørensen peger videre på, at en ny type samarbejde mellem importører og forhandlere vil vinde frem. Således forklarer direktøren:

- Vi har i de seneste år i samarbejde med vore europæiske kolleger forsøgt at påvirke den nye gruppefritagelse i forhandlernes favør. Og vi har ligeledes informeret vore medlemmer om de nye distributionsmodeller, hvor forhandlere er hele eller delvise agenter, der tegner sig i fremtiden.

- Vi kommer som brancheforening til også fremadrettet at følge udviklingen meget tæt og både politisk og rådgivningsmæssigt at arbejde for at sikre vore medlemmer de bedst mulige forretningsvilkår – uanset hvilke distributionsmodeller, der gælder.

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.095