23948sdkhjf

UGENS LEDER Det skal der til for at Semlers reservedels-plan vil lykkes

Det er ikke nok, at reservedelene angiveligt passer bedre og at de har det særlige VW-stempel. Der skal mere til før Semlers plan om salg af originale reervedele til de frie værksteder vil lykkes. Redaktør Flemming Haslund har et bud på, hvad det er.

LEDER

I DE GODE gamle dage - den gang verden var i sort/hvid - den gang de store grossister endnu ikke havde sat sig på eftermarkedet. Den gang var det da klart, at et frit værksted lige sendte yngstemand hen til Folkevogn for at hente fire bremsetromler til Boblen over graven.

DET VAR DEN gang. Men grossisterne, især FTZ og au2parts har jo sat sig på sin store del af salget af reservedele til de frie værksteder. Og for mange er det blevet en selvfølge, at man bare venter på næste vogn fra en af de to - den er der lige om lidt - så er der et sæt bremseskiver til Golfen henne på liften.

MEN DENNE SELVFØLGE vil Semler nu gøre op med. Importøren af bl.a. Volkswagen og Audi booster nu salget af originale reservedele overfor de frie værksteder. Argumenterne samler de i ordet "paskram," altså at den nye bremseskive bare passer første gang - ligesom pladedele, elektronik, skærme etc. At værkstedet så skal betale mere for bremseskiven; det er en god pris for at tingene passer, argumenterer Semler.

VIL OPERATION DE frie værksteder så lykkes? Der er jo meget, der skal gå op for Semler. Vil værkstederne acceptere højere priser, og ikke mindst om antallet af leverancen pr. dag - og det er én - er ofte nok? Og måske kan der opstå en diskussion om returvare - hvornår kan værkstedet bare sende retur, hvornår koster det et gebyr?

MEN SEMLER HAR jo mildest talt noget at handle med - altså ud over selve reservedelene og selve prisen. Nemlig ekspertisen om produkterne. Med det stadigt større antal elbiler og ikke mindst plugin-hybrider kan netop dette - knowhow - blive den afgørende "vare." Og den har Semler som repræsentant for fabrikken mildest talt.

SÅ MED DET seneste træk fra Semler har værkstederne altså yderligere udsigt til lavere priser og bedre service fra leverandørerne af reservedele - og her altså ikke en grossist, men en bilimportør.

Kommenter artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125