23948sdkhjf

UGENS LEDER: Ny tandrem udløser et helt nyt problem

Ny tandrem med kortere interval på over en halv millon biler. Så vidt så godt for den samlede autobranche. Men lige i slipvinden kommer det store problem med bilernes brugtværdi? Er det tænkt igennem, spørger Flemming Haslund.

LEDER

KORTERE INTERVAL mellem udskiftning af tandremme. Det er udmeldingen fra Interdan for deres fire mærker. En ændring, der kan få konsekvens for over en halv million Citroën, DS, Opel og Peugeot-biler. Så mange biler anbefaler Interdan nu får skiftet tandrem hvert sjette, mod hidti hvert tiende år.

DET SER VED første øjekast godt ud for branchen: Mere trafik på værkstederne, både på de frie og på mærkeværkstederne og mere salg fra både grossisternes og importørernes reservedelslagre. Så vidt - så godt.

MEN DER LURER et problem ikke ret langt derude. Først og fremmest for ældre biler, der har en motor med tandrem i oliebad. For her kan omkostningen ved at skifte en våd tandrem totalt skævvride bilens værdi. Forestil dig en ældre Citroën C1 og ældre Ford Fiesta; begge har motorer med denne type tandrem. Værdien lige nu for en C1 er måske 25.000 kr., for en Fiesta måske 40.000 kr.

MEN HVAD SKER der med værdien af de to biler, hvis de står foran en udskiftning af tandremmen, der nogle steder koster 10.000 - 12.000 kr. at få skiftet? Andre steder måske over 20.000 kr.

VÆRDIEN AF MANGE familiers ældre bil kan forsvinde over én nat. For hvilken bilforhandler tager en ældre bil, der står foran en tandremsskifte i bytte? Nej vel.

DER ER EN problematik at tage action på her. For mere trafik på værkstederne kan blive vekslet til afgørende ringere brugtværdi. Og dét har i første omgang en negativ på det aktuelle salg af nyere og nye biler med samme type motor - for en Citroën, en Ford og en Opel holder jo ikke brugtværdien længere.

PÅ SIGT HAR det en negativ effekt på mærkets omdømme og med den en hovedhjørnesten for indtjening.

Kommenter artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.079