23948sdkhjf

Problemer med tofarve-betaling bliver taget op

AutoBranchen Danmark får flere og flere henvendelser om problemer med forsikringsbetaling for arbejde med biler i to farver.

SAMARBEJDE Stadig flere biler er tofarvede, hvor eksempelvis taget er lakeret sort, mens bilens øvrige karrosseri er en anden farve. Men i arbejdet med disse biler opstår der i stigende grad problemer i afregningen med forsikringsselskaberne, fordi de afviger fra den gældende systemopbygning og beskrivelse, som ligger bag Autotaks på området, melder brancheforeningen AutoBranchen Danmark.

Flerfarvede biler kommer fra flere fabrikanter og omfatter også kofangere på flere populære Toyota-modeller.

Diktat - ikke forhandling

To-farvetillægget er beskrevet som et tillæg til både forberedelse før lakering, og skal, som minimum, udløse 7 AE i Autotaks. Hertil kommer materialer forbundet med det ekstra arbejde, anfører AutoBranchen Danmark.

- Tillægget for flerlak-opgaverne dækker derfor tidsforbrug til blanding af nummer to farve, ekstra afdækning, ekstra rens af værktøj mv., og ekstra omkostninger til tape og papir. Er der to farver på samme del, er lakmaterialerne indregnet i arealet, men ikke ovennævnte tidsforbrug til de nævnte arbejdes processer og ekstra materialeforbrug, siger René Thomsen, lakkonsulent hos AutoBranchen Danmark, og fortsætter:

- Vi oplever desværre også, at der i den nye aftalefunktion i systemet Autotaks bliver skrevet begrænsninger ind i aftalerne mellem reparatørerne og forsikringsselskaberne, som et diktat uden forhandling. Altså et aftaleforhold imellem selskab og reparatør, som dog aldrig er blevet forhandlet imellem parterne, men dikteret af forsikringsselskaberne.

Vil kontakte selskaber

Det kan eksempelvis være to-farvetillæg, eller behandlingsmønster for plastdele, hvor der højest gives LE2. Også selv om der er et krav fra bilproducenten om et andet behandlingsmønster, der er mere energi- og tidskrævende. Eksempelvis LE3 og LE4.

- I sidste ende er det lakereren, der hænger på garantien for et stykke arbejde, han eller hun ikke er blevet fuldt afregnet for, siger René Thomsen. Han opfordrer reparatører og lakerere til at tage kontakt til AutoBranchen Danmark, hvis man oplever disse problemer, så brancheforeningen kan rette henvendelse til forsikringsselskaberne.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125