23948sdkhjf

Hjælp mod garanti for alternativ reparation

Dansk Bilbrancheråd vejleder reparatører om, hvordan de er stillet, når skadesreparation dikteres udført med alternative dele af forsikringsselskaberne.

SAMARBEJDE Der er hjælp at hente i forhold til at være klædt på overfor dokumentation til bilejerne, når man som reparatør bliver pålagt at benytte alternative skadesdele af forsikringsselskaberne. Dansk Bilbrancheråd tilbyder sin assistance, hvis man som reparatør kommer ud for, at den alternative del har fejl eller dårlig pasform, og derfor skal returneres - for det er en sag mellem leverandør og reparatør, som forsikringsselskaberne afviser at tage del i, på trods af det er dem der stiller krav om anvendelse af delene. Derfor er det vigtigt, at skadesreparatørerne er opmærksomme på en række forhold, når de laver deres samarbejdsaftaler med selskaberne.

Ved sådanne aftaler om udbedring af skader fremgår det, at reparatøren skal give garanti på reparationerne, i nogle tilfælde længere garantier end der er beskrevet i købeloven. I seneste udspil fra et større forsikringsselskab bliver reparatørerne spurgt, om de giver livstidsgaranti på de reparationer, de udbedrer - hvilket vil være tæt på umuligt, anfører Dansk Bilbrancheråd.

Kunden skal kende garanti

Når en bil, der forsat er under producentens garanti, bliver skadet, er det helt almindeligt, at forsikrings-selskaberne forlanger, at reparatørerne anvender alternative karrosseridele. Alternative karrosseridele leveres i forskellig kvalitet. Men uanset hvilken kvalitet ændres der på bilens egentlige garanti, når alternative dele anvendes.

- Bilproducenten yder ikke garanti på dele, som er købt andetsteds end hos dem. Det er derfor vigtigt, at kunden orienteres om de ændrede garantiforhold, så det er klart, hvor kunden skal henvende sig i tilfælde af at garantien skal i brug, siger teknisk konsulent hos Dansk Bilbrancheråd, Finn Larsen.

Brancheforeningen oplister eksempler på, hvor der kan være forskelle mellem originale og alternative karrosseridele:

- Forruder - tykkelse/vægt, glassets kvalitet, rudens forbehandling før montering.

- Karrosseridele - pasform, overfladebehandling, materiale, samlinger, leveringsomfang.

- Kompositdele - pasform, plasttype, overfladebehandling, lakeringsmønster.

Ændret karrosserisikkerhed

Anvendes der alternative karrosseridele, kan bilens status som euro-5 eller 6 ændres, fordi bilerne fra nye blandt andet opnår denne status i karrosserisikkerhed/Crash-test. Alt fra forruder, plastdele, almindelige karrosseridele og Crash-Box kan ændre denne status.

Alternative karrosseridele kan påvirkes reparationstiden

- Ud over ændrede garantiforhold skal reparatørerne være opmærksomme på, at reparationstiden kan blive forlænget, fordi tilpasningen og afprøvning ofte er nødvendig og forlænger reparationstiden, i værste tilfælde skal lånebilen være ude i længere tid, siger Finn Larsen.

Han anbefaler reparatørerne at læse den forholdsvis korte fælles vejledning, som auto- og forsikringsbranchen blev enige om at formulere i januar 2020. Heri kan man læse om, hvordan forskellige problemstillinger skal håndteres, herunder hvad reparatører skal være opmærksomme på, når der anvendes alternative karrosseridele. Dokumentet findes på Dansk Bilbranchesråds hjemmeside og forsikringsbranchens brancheorganisation Forsikring & Pensions hjemmeside.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.097