23948sdkhjf

Guide i sikker lakering og rustbeskyttelse

SKAD har udgivet en guide med råd og retningslinjer for korrekt brug af reservedele, lakering og rustbeskyttelse for at sikre, at bilens elektroniske sensorer virker korrekt efter endt arbejde.

OMHYGGELIGT Sikkerheden i biler resulterer løbende i ny udvikling af sensorteknologi. Disse sensorer kræver en del opmærksomhed på værkstederne, så det sikres, at sensorerne også fungerer efter reparation, lakering og undervognsbehandling.

Køretøjsbygger og Autoskadebranchen i Danmark, SKAD, har set nødvendigheden i at udgive en guide i korrekt værkstedsarbejde i takt med, at bilerne forberedes til at blive selvkørende i stigende grad. On-board computeren erstatter på flere områder bilistens handlinger såsom udsyn, bremsning og undvigelse - samt overvågning af bilistens fysiske tilstand. SKAD anfører derfor i sin guide, at værksteder, autolakererier og sprøjtecentre får pålagt et stadig større ansvar for, at bilen er fuldt funktionsdygtig, når den tilbageleveres til bilejeren.

For tykt og forkert

Ikke desto mindre vurderer SKAD, at de vigtige sensorer i dag monteres på landets værksteder bag for tyk plast i alternative karrosseridele, lakeres med forstyrrende tykke laklag og oversprøjtes med rustbeskyttelse, hvilket kan have katastrofale følger for sensorernes forhindring af trafikulykker. "Læs derfor altid bilproducentens instruks, før du påbegynder dit arbejde", lyder rådet fra SKAD.

En kopi-kofanger er typisk kun afprøvet hvad angår pasform på bilen (Fitting Test), men det viser sig desværre ofte, at der er forskelle hvad angår udsyn gennem materialet eller monteringsanordninger i forhold til OE-tolerancer, anfører SKAD. Dermed skal den kemiske plastsammensætning og dimension være identisk med OE - og kunne dokumenteres. For ved brug af forkerte dele på pladeværkstedet nytter det ikke noget, at en autolakerer efterfølgende nøje følger bilfabrikantens vejledning i forhold til lakering.

Findes i SilverDat3

Identifikationen af ADAS/FAS-sensorer i køretøjer kan kun sikres, hvis køretøjet identificeres via en VIN-forespørgsel. Det er ifølge SKAD kun muligt pt. via det nye skades-opgørelsesprogram i Danmark, SilverDAT3, og dermed ikke det udbredte Autotaks/Forsi hos Forsikring & Pension.

Guiden kan læses frit af alle på SKADs hjemmeside.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.144