23948sdkhjf

Elbilister jubler over lade-udvikling

Der er glæde i elbilforeningen FDEL over udsigt til en mangedobling af lynladerne i Danmark og mange nye spillere på lademarkedet.

DÆKNING Transportministeriet har uddelt 57 millioner kroner til ladestationer i hele Danmark. Der er uddelt midler til 149 lynladere og 9 hurtigladere, hvilket betyder en mangedobling af antallet af lynladere i Danmark. 68 ladere skal bygges i Region Hovedstaden.

Elbilforeningen FDEL er overordnet glad for de mange nye ladere, både i og uden for de store byer. Foreningens formand, Anna Hilden, siger:

- Storbyområderne, især København, får mange nye ladere, hvilket er en kæmpe hjælp for taxaer og andre erhvervsdrivende og giver nye muligheder for alle dem, der ikke kan lade hjemme. I Elbilforeningen tror vi, at de nye ladere i sig selv vil betyde, at flere i byerne nu tør tage springet til elbil. Vi trænger dog også til flere normalladere ved beboelseskvarterer, boligforeninger og arbejdspladser, så bilerne kan lade, mens de alligevel står stille. Det ved vi, at elbilisterne foretrækker, og det hjælper også vores elnet, fordi bilerne kan lade forskudt og derved være med til at udjævne forbruget. Vi håber, at næste runde af støttekroner i højere grad kan gå til normalladere i byerne, siger Anna Hilden.

Om de nye ladere uden for byerne siger hun:

- Langt de fleste elbilister vil med de nye ladere kunne finde en ledig lader tæt på deres rute. Det er rigtig glædeligt. Det var et mål for aftalen at sikre sammenhæng i ladenætverket i hele Danmark, og selv om mange af støttekronerne er gået til de store byer, er der alligevel blevet plads til at tilgodese flere af de områder, hvor vi i dag savner ordentlig dækning: Nordsjælland, Lolland-Falster, Fyn og dele af Vest- og Nordjylland.

Anna Hilden siger videre, at FDEL er glad for det brede ansøgerfelt og for at se, at en række helt nye spillere på lademarkedet har fået støtte.

- Det betyder, at lademarkedet vil ændre sig markant. Vi vil få større priskonkurrence og større mangfoldighed i tilbuddene, især hvad angår placeringer og adgang til faciliteter som kiosker og spisesteder - alt sammen til fordel for os som forbrugere og dermed for den grønne omstilling, siger FDEL-formanden og fortsætter:

- Hvad vi som elbilister er meget spændt på, er, hvor nemt det bliver at lade på de nye ladere, og hvad det kommer til at koste. Kan man betale med kreditkort eller en gængs roaming-app eller -brik, eller skal vi til at have en app for hver af de nye udbydere? Og hvad bliver prisen? Pris og tilgængelighed var nogle af de mange kriterier for at få støtte, og vi håber, at de er vægtet højt. Det skal være nemt og betaleligt at være elbilist, ikke dyrere og mere besværligt, slutter hun.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.187