23948sdkhjf

Circle K i front med flydende el-brændstof

Med opkøb af 50 millioner liter danskproduceret grønt brændstof skal biler, busser og lastbiler kunne fylde flydende el på tanken i 2022 og reducere CO2-udledningen.

OMLÆGNING Circle K har netop offentliggjort et opkøb af 50 millioner liter flydende el i form af det grønne brændstof e-methanol fra danske REintegrate. E-methanol produceres af grøn strøm fra vindmøller eller solceller, og omdannes til flydende brændstoffer til transport.

Opkøbet sker over en femårig periode og vil medføre, at danskerne vil kunne fylde det grønne brændstof i tanken fra 2022. Den totale mængde e-methanol, som er omfattet af aftalen, svarer til at fjerne CO2-udledningen fra ca. 7000 danske personbiler over perioden med i alt 65.000 tons. Ifølge Circle K er opkøbet derfor et vigtigt skridt på vejen mod at sikre, at den danske landtransport reducerer sit CO2-aftryk.

- I 2030 vil vi tilsyneladende stadig have mere end 2,8 millioner biler på de danske veje, som ikke er elbiler. Derfor er det vigtigt at skabe en efterspørgsel, der gør det muligt at sætte produktionen af e-methanol i gang, siger Peter Rasmussen, direktør for brændstof hos Circle K.

REintegreate ser et endnu større potentiale for at reducere transportsektorens CO2-udledninger ved at satse på e-methanol.

- Vi forventer at kunne producere omkring 500 millioner liter e-methanol i 2030. Det svarer til 30 procent af det samlede benzinforbrug i Danmark og en årlig reduktion på 600.000 tons CO2. Det svarer også til en fortrængning på cirka fire procent af den CO2-reduktion, Danmark på nuværende tidspunkt mangler at finde frem mod 2030, siger Lars Udby, adm. direktør i REintegrate.

I et klimaperspektiv er fordelen ved e-methanol, at den grønne strøm fra eksempelvis vindmøller eller solceller kan lagres i brændstoffet. Brændstoffet produceres nemlig, når der er peaks i produktionen af grøn strøm, for eksempel når det blæser meget, og priserne på strømmen derfor er lave. Det gør det muligt at øge effektiviteten i forhold til anvendelsen af den vedvarende energi, som man i dag ikke umiddelbart ellers har anden anvendelse for.

Bygger frabrik i Skive

Reintegrate iværksætter næste år byggeriet af en e-metanolfabrik i GreenLab Skive, hvor Energistyrelsen sidste år støttede etableringen af et såkaldt P2X-anlæg med 80 millioner kroner.

I energiparken Greenlab Skive produceres til processen vindmøllestrøm samt CO2 fra GreenLab Skive Biogas og brint fra Green Hydrogen Systems. P2X-anlægget i GreenLab Skive kommer til at producere 10 millioner liter klimavenligt brændstof årligt i første omgang.

REintegrate forventer at udbyde etablering af sit anlæg i Skive i tredje kvartal 2021 og at kunne begynde at producere året efter.

Teknologien, der skal i brug, er udviklet af REintegrate sammen med Aalborg Universitet. Parterne har etableret et forsøgsanlæg i Aalborg, og anlægget i GreenLab Skive bliver 40 gange større.

Politisk nølen

Reintegrate har den udfordring, at e-metanol ikke er integreret i regler om brændstof, og dermed ikke sidestillet med bio-brændstof. Det er klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) opmærksom på.

- Vi forhandler nu en ny pakke for vejtransport. En væsentlig del af den pakke er det, vi kommer i tankene. Vi vil ændre blandingskrav til brændstof, så CO2-fortrængningskrav kommer ind i stedet, oplyser Dan Jørgensen.

På globalt plan har Circle K udvalgt Danmark som det første testland for alternative grønne brændsler. Men ifølge Circle K hænger politikerne i håndbremsen. I Danmark er potentialet for at producere mere e-methanol nemlig fortsat begrænset af dels EU-reglerne for iblanding og dels udbygningen af vedvarende energi:

- Danmark er blevet valgt som foregangsland, fordi vi har vurderet, at vi har gode muligheder for at blive fremtidens førende marked for e-methanol. Men markedet bliver ikke skabt af sig selv, og politikerne har nølet meget længe. Derfor tager vi nu sagen i egen hånd og laver en markant investering i et område, som vi tror på er en del af fremtiden for en grøn transportsektor i Danmark. Hvis vi skal sætte skub i udbuddet af e-methanol, er vi også nødt at vise, at efterspørgslen er til stede. Det er det, vi gør med den her aftale, siger Peter Rasmussen, Circle K

Målet er rent el-brændstof

Aftalen er et led Circle Ks ambition om, at brændstoffer fra deres tankstationer i 2030 skal udlede 30 procent mindre CO2 end i dag. Til en start vil e-methanolen blive blandet i eksisterende brændstoffer, hvilket samlet set vil betyde et mindre CO2-aftryk per bil. Målet på sigt er at have tankstationer, hvor det er muligt at fylde rent flydende el på tanken.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094