23948sdkhjf

Michelin anbefaler dækskifte

Michelin sælger flere helårsdæk, men den franske producent anbefaler stadig skifte mellem vinter- og sommerdæk.

ÅRSTIDER De seneste års milde vintre har øget bilejernes interesse for ét dæk, der kan håndtere både sommer og vinter.

I Danmark sælger Michelin i dag flere helårsdæk end tidligere. Alligevel anbefaler den franske dækgigant, at bilister bør køre vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren.

- Vi mærker helt klart en større efterspørgsel på dæk, du kan køre med både sommer og vinter. Ikke mindst i et land som Danmark, hvor vi ikke lovmæssigt skal køre på vinterdæk, og samtidig har haft nogle milde vintre de senere år, fortæller Claus Chouhan, dansk salgsdirektør.

- Men selv om Danmark på papiret kunne ligne et mønsterland for helårsdæk, og Michelin sælger flere og flere CrossClimate-dæk herhjemme, så er helårsdæk ifølge Claus Chouhan et kompromis. Særligt om vinteren med både is og sne.

- Michelin CrossClimate kombinerer de bedste teknologier fra sommer- og vinterdæk, og var det første sommerdæk, der opnåede vintercertificeringen 3PMSF. Så det har bestemt godt vejgreb både ved 25 og 5 grader og passer udmærket til danske vej- og vejrforhold. Men lige som med andre helårsdæk, så viser utallige tests, at et regulært vinterdæk klarer sig bedre på sne og is end selv et godt helårsdæk, siger han.

Hvornår skal dækkene skiftes?

Derfor anbefaler Michelin på linje med FDM og Dæk Specialisternes Landsforening, at bilister skifter mellem sommerdæk og vinterdæk, når sæsonen kræver det. En tommelfingeregel lyder: Kør på sommerdæk fra omkring april til og med september og på vinterdæk fra oktober til marts.

- Vi plejer at sige, at når gennemsnitstemperaturen henover døgnet kommer under 7 grader, så bør du have vinterdæk på bilen. Rent metrologisk passer det med, at du bør booke tid til dækskifte i slutningen af oktober og kort ind i november, forklarer Claus Chouhan.

Helårsdæk - mest til begrænset kørselsbehov Ifølge Claus Chouhan er det særligt bilister, der bor i byen og har et begrænset kørselsbehov - og kan lade bilen stå, hvis vintervejret rammer - der typisk kan klare sig med helårsdæk. Og helårsdæk er under alle omstændigheder bedre end at køre på enten sommerdæk eller vinterdæk hele året.

- Vi ved fra vores bilistrundspørger, at der er relativt mange, der kører rundt på sommerdæk hele året. I de tilfælde er et helårsdæk klart at foretrække, da det er udviklet specifikt til at kunne klare begge sæsoner. Så hvor det reelt kan være farligt at køre med et sommerdæk om vinteren - særligt i sne og is - så er et helårsdæk langt bedre. Det skal bare ikke være en sovepude. For er du afhængig af din bil i dagligdagen, bør du altid vælge vinterdæk om vinteren, siger han. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126